SCUDERIA FERRARI

FORMULA 1: Δεν μπλοφάρει ο Marchionne… 15/3

  • img
  • img
  • img
  • img
  • img

Επί 68 χρόνια τώρα, οι δύο πλευρές τα έβρισκαν. Άλλωστε με αγάπες και λουλούδια, άλλοτε με καβγαδάκια και γκρίνιες. Όμως τα έβρισκαν. Τούτη τη φορά, όμως, το σχοινί έχει αρχίσει να τεντώνεται επικίνδυνα. Ο Sergio Marchionne, μετρ σε θέματα ίντριγκας και παρασκηνιακών διαβουλεύσεων, φρόντισε να ρίξει λίγο λάδι ακόμα στη φωτιά που σιγοκαίει μήνες τώρα. Άλλωστε στο Μαρανέλο ποτέ δεν είδαν με καλό μάτι την έλευση της Liberty Media στα πράγματα, καθώς τόσα χρόνια είχαν βρει κώδικα επικοινωνίας με τον Bernie Ecclestone. Όμως τώρα, με τους Αμερικανούς να κάνουν κουμάντο, τα δεδομένα αλλάζουν. Και το ξεκαθάρισε ο διευθύνων σύμβουλος της Liberty Media, Greg Maffei, όταν έκανε λόγο για «μεγαλύτερη δικαιοσύνη στη διανομή των εσόδων» στη Formula 1. Όλα αυτά δεν αρέσουν στη Ferrari. Και φάνηκε περίτρανα και με τα όσα είπε ο Sergio Marchionne κατά τη διάρκεια δείπνου που παρέθεσε στα media.

«Κάποιοι πιστεύουν πως μπλοφάρουμε, όταν λέμε πως με τους κανονισμούς του 2020-2021 παίζουν με τη φωτιά. Η κατάσταση έχει αλλάξει σε σχέση με το 2015 κι όλοι πλέον γνωρίζουν πως όταν απειλούμε πως θα κάνουμε κάτι, το κάνουμε. Ένα από τα προτερήματα της τρέχουσας συμφωνίας-ομόνοιας ανάμεσα στη Formula 1 και τις ομάδες, είναι πως υπάρχει μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων μέσα στο πλαίσιο του συμβολαίου. Η προηγούμενη σύμβαση δεν επέτρεπε σε μια ομάδα να αναζητήσει εναλλακτική, εγκαταλείποντας τη Formula 1 και δημιουργώντας κάτι παρεμφερές» τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ferrari. Και έριξε τη «βόμβα» του, τονίζοντας πως «είναι πιθανό να δημιουργήσουμε ένα εναλλακτικό Πρωτάθλημα από το 2020-2021. Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την πιθανότητα, όμως θα προτιμούσα να μην γίνει πράξη. Θα ήθελα να παραμείνουμε στη Formula 1, όμως χρειάζομαι διαβεβαιώσεις που δεν θα αφήνουν τη Ferrari χωρίς τη δυνατότητα να δείχνει το DNA της σε κάθε αγώνα. Αν δεν βρεθούν, η Ferrari θα φύγει από τη Formula 1. Και θα εξετάσουμε το ενδεχόμενο να πείσουμε κι άλλες ομάδες να μας ακολουθήσουν».

Χρειάζεται η Ferrari τη Formula 1;

Η Ferrari έχει μείνει μακριά από τους τίτλους τα τελευταία δέκα χρόνια, μιας και στέφθηκε Πρωταθλήτρια κατασκευαστών το 2008, ενώ έναν χρόνο νωρίτερα είχε κάνει το «νταμπλ» με τον τίτλο του Kimi Raikkonen στους οδηγούς. Αυτή η «στείρα δεκαετία για τη «Scuderia», ωστόσο, δεν επηρέασε στο ελάχιστον την εικόνα της μάρκας σε εμπορικό επίπεδο. Τουναντίον, οι αριθμοί δείχνουν ξεκάθαρα πως παρά την ένδεια επιτυχιών σε επίπεδο Formula 1, οι πωλήσεις της Ferrari έχουν πολλαπλασιαστεί. Για παράδειγμα, το 2008 στην αμερικανική αγορά πουλήθηκαν 1.700 Ferrari, ενώ το 2016 έφτασαν τις 2.326, με τον αντίστοιχο αριθμό για το πρώτο εννεάμηνο του 2017 να είναι 2.282 αυτοκίνητα! Στην Ευρώπη, εξάλλου, η Ferrari παρουσιάζει μια αξιοθαύμαστη σταθερότητα σε εμπορικό επίπεδο, με τα 2.988 αυτοκίνητα που πουλήθηκαν το 2008 πριν ξεσπάσει η βαθιά οικονομική κρίση, να είναι 2.701 το 2016 και 2.231 στο πρώτο δεκάμηνο του 2017. Και φυσικά με την αγορά της Ασίας να είναι από τις πιο «δυνατές» για τη Ferrari.

Πρόσφατα, μάλιστα, ο Marchionne ανακοίνωσε την αύξηση της παραγωγής αυτοκινήτων από τη Ferrari μέσα στο 2018, προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση. Το 2017 παρήχθησαν συνολικά 8.400 μοντέλα της Ferrari, ενώ για τη νέα χρονιά από τη γραμμή παραγωγής αναμένεται να βγουν περισσότερα από 9.000 αυτοκίνητα! Μη λησμονούμε, επίσης, πως μια άλλη μάρκα με μακρά παράδοση στους αγώνες και ειδικά στο Le Mans, η Porsche, γνώρισε τη μεγαλύτερη εμπορική και φυσικά οικονομική άνθισή της από το 1998 έως το 2014, δηλαδή σε μια περίοδο κατά την οποία απείχε από τους αγώνες πρωτοτύπων! Τι άλλο χρειάζεται κανείς για να πεισθεί πως η πορεία της Ferrari στις πίστες και τα σιρκουί της Formula 1 δεν επηρεάζει στο ελάχιστο τις πωλήσεις της μάρκας παγκοσμίως; Και πως εν τέλει η Ferrari δεν έχει ανάγκη της Formula 1 για να προβάλλει τα προϊόντα της;

 

Xρειάζεται η Formula 1 τη Ferrari;

Πάμε τώρα στο επόμενο ερώτημα: χρειάζεται η Formula 1 τη Ferrari; Με βάση όλα τα παραπάνω, δηλαδή την δεκαετή (σχεδόν) αποχή της «Scuderia» από τις επιτυχίες, αγόγγυστα θα μπορούσε κανείς να συμπεράνει πως η Formula 1 μπορεί να επιβιώσει και χωρίς της Ferrari. Πόσο ρεαλιστικό, όμως, είναι αυτό;  Αν ζούσε ακόμα ο Enzo Ferrari, δεν θα γινόταν κουβέντα επ’ αυτού. Η Formula 1 ήταν μέσα στη ζωή του Enzo, ο οποίος δημιούργησε την αγωνιστική ομάδα του ακριβώς για να συμμετέχει σε αυτό το κορυφαίο Πρωτάθλημα. Οδηγός αγώνων ο ίδιος, δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να αποφασίσει την αποχώρηση της ομάδας του από τη Formula 1. Το αυτό ισχύει και για τον Luca di Montezemolo, επί των ημερών του οποίου είναι αλήθεια πως πολλάκις η Ferrari εξαπέλυσε «απειλές» (ή προειδοποιήσεις, αν θέλετε) περί αποχώρησής της από τη Formula 1. Όπως ποτέ δεν έγιναν πράξη, καθώς πάντοτε βρισκόταν ο τρόπος για να ικανοποιηθούν όλες οι πλευρές και να συνεχίσει η Ferrari να βρίσκεται στην κορωνίδα του motorsport.

Κι επειδή ο Bernie Ecclestone μπορεί να είχε (αρκετές) εμμονές, ωστόσο δεν έκανε άσκοπες κινήσεις, ειδικά σε ό,τι είχε να κάνει με το ξόδεμα χρημάτων, το γεγονός πως φρόντιζε να δίνει το «μπόνους παλαιότητας» των 90 εκατ. ευρώ ετησίως στη Ferrari, είχε ιδιαίτερο νόημα. Ναι, η Formula 1 ζει και χωρίς τις επιτυχίες της Ferrari. Άλλωστε δέκα χρόνια τώρα, τούτο αποδεικνύεται εμπράκτως. Όμως είναι άλλο αυτό, κι άλλο το να ζήσει χωρίς την ίδια τη Ferrari. Κι ακόμα κι αν η Liberty Media καταφέρει να προσελκύσει το ενδιαφέρον άλλων κατασκευαστών όπως η Porsche, η Lamborghini ή η Aston Martin (η οποία από το 2018 θα είναι χορηγός ονόματος της Red Bull Racing), ασφαλώς η «λάμψη» της Ferrari θα λείπει.

 

Η αποχώρηση των 100 εκατ. ευρώ

Μια άλλη πολύ σημαντική παράμετρος, την οποία θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψιν είναι πως ο Sergio Marchionne αποτελεί την επιτομή του τεχνοκράτη, ο οποίος ξεπερνά εύκολα τους συναισθηματισμούς και τις «προκαταλήψεις», προκειμένου να επιτύχει τον στόχο του. Κι αυτός δεν είναι άλλος από τη βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του Gruppo Fiat. Με την ψυχρή γλώσσα των αριθμών, λοιπόν, μια πιθανή αποχώρηση της Ferrari από τη Formula 1 έπειτα από επτά δεκαετίες κοινής πορείας, θα ωφελήσει σημαντικά τα οικονομικά της «Scuderia» και κατ’ επέκτασιν του Gruppo Fiat. Και τούτο προκύπτει από απλές μαθηματικές πράξεις. Σύμφωνα με τον ισολογισμό του 2016 –ο αντίστοιχος του 2017 αναμένεται να δημοσιοποιηθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες- ο προϋπολογισμός της αγωνιστικής ομάδας της Formula 1 τη συγκεκριμένη χρονιά ήταν περίπου 510 εκατομμύρια ευρώ. Το μεγαλύτερο ποσό, περίπου 385 εκατ. ευρώ, δαπανάται για έρευνα κι εξέλιξη, ενώ περίπου 90 εκατ. ευρώ κόστιζαν τα συμβόλαια των Sebastian Vettel και Kimi Raikkonen καθώς και οι μισθοί του προσωπικού που εργάζεται στην ομάδα. Όσο για τα λειτουργικά έξοδα, υπολογίστηκαν στα 35 εκατ. ευρώ. Η Ferrari, έπειτα από την συμφωνία με τον Bernie Ecclestone, εισπράττει σε ετήσια βάση ένα μπόνους της τάξης των 90 εκατ. ευρώ, επειδή είναι η παλαιότερη ομάδα του grid, με συνεχόμενη παρουσία από καταβολής του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Ακόμα 90 εκατ. ευρώ είναι το ποσόν που εισέπραξε η «Scuderia» από τη FOM για τα εμπορικά και τηλεοπτικά δικαιώματα.

Από εκεί κι έπειτα, τα έσοδα της Ferrari από τη συμμετοχή της στο Πρωτάθλημα του 2016, πέραν του προαναφερθέντος μπόνους, ανέρχονται στα 190 εκατ. ευρώ από χορηγίες –κυρίως της Shell και της Santander- ενώ περίπου 17 εκατ. ευρώ εισέπραξε από καθεμία από τις τρεις ομάδες (Haas, Sauber και Toro Rosso) που εκείνη τη σεζόν προμήθευε με κινητήρες. Με λίγα λόγια, τα έσοδα της ομάδας συνολικά υπολογίζονται στα 420 εκατ. ευρώ, δηλαδή είναι περίπου 95 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σύγκριση με τα έξοδα. Όπως γίνεται αντιληπτό, σε ετήσια βάση αυτό το ποσό καλείται να το καλύπτει το Gruppo Fiat, μέσω των δραστηριοτήτων των υπόλοιπων εταιριών του. Με λίγα λόγια, στο μυαλό του Marchionne υπάρχει και το ότι η αποχώρηση της Ferrari από τη Formula 1 μπορεί να περιορίσει τις ζημιές του Gruppo κατά τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ ετησίως! Βεβαίως, ένα τέτοιο σενάριο θα επηρεάσει και το κομμάτι των sportscars της Ferrari, μιας και η τεχνογνωσία που αποκτάται από την καθημερινή εξέλιξη της Formula 1, μεταλαμπαδεύεται στα υπερπολυτελή supercars της Ferrari, όμως στο Μαρανέλο θεωρούν πως τα οφέλη θα είναι μεγαλύτερα από τις όποιες απώλειες.