Τώρα και τα αυτοκίνητα έχουν αυτιά! Πώς λειτουργεί το νέο, επαναστατικό σύστημα


Ο αισθητήρας ήχου και δόνησης που κατασκευάζει η Harman (θυγατρική της Samsung Electronics) λειτουργεί ως το εξωτερικό… αυτί του οχήματος και παρέχει πολύτιμη πληροφόρηση στον οδηγό σχετικά με τον τύπο του οχήματος εκτάκτου ανάγκης που πλησιάζει.

  • ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΛΟΥΠΑΚΗ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 26/12/2023

Πολλές φορές, όταν μας πλησιάζει ένα όχημα έκτακτης ανάγκης, μπορεί να έχουμε δυσκολία να ακούσουμε τη σειρήνα του ή να μην μπορούμε να αναγνωρίσουμε τον τύπο του αυτοκινήτου που μας προσεγγίζει. Λύση στο πρόβλημα αποφάσισαν να δώσουν οι μηχανικοί της Harman International, αναπτύσσοντας μια νέα τεχνολογία αισθητήρων.

Πρόκειται για τον αισθητήρα ήχου και κραδασμών της Harman, ο οποίος λειτουργεί σαν εξωτερικό «αυτί» του οχήματος ανιχνεύοντας ήχους συχνότητας από 20 Hz έως 6 kHz. Ο αισθητήρας μπορεί να «διακρίνει τους ήχους της σειρήνας μέσω ειδικών αλγορίθμων μετα-επεξεργασίας, ώστε να είναι σε θέση να αποφανθεί αν ο ήχος είναι σειρήνα περιπολικού της αστυνομίας, οχήματος της πυροσβεστικής ή ασθενοφόρου.

Χρησιμοποιώντας, τώρα, πολλά εξωτερικά μικρόφωνα για τη δημιουργία μιας συστοιχίας, μπορούν να χρησιμοποιηθούν αλγόριθμοι επεξεργασίας των εισερχομένων ήχων για τον προσδιορισμό της κατεύθυνσης από την οποία πλησιάζει το αυτοκίνητο με τη σειρήνα. Ο εντοπισμός είναι πολύ χρήσιμος, όταν δεν είναι δυνατό να δει κανείς το όχημα έκτακτης ανάγκης, επειδή είτε βρίσκεται πίσω από ένα κτίριο είτε παρεμβάλλεται κάποιο άλλο εμπόδιο. Η βέλτιστη, τώρα, θέση για εγκατάσταση των εξωτερικών μικροφώνων εξαρτάται από τον τύπο του οχήματος, καθώς διαφορετικός τύπος αμαξώματος σημαίνει διαφορετική αεροδυναμική, κάτι που ισοδυναμεί με διαφορετικά προφίλ θορύβου.

Η εμβέλεια του συστήματος φτάνει στα 600 m και εξαρτάται από μια σειρά παράγοντες, όπως το αν το όχημα έκτακτης ανάγκης είναι ακίνητο ή κινείται. Οι ακουστικές και άλλες ειδοποιήσεις οχημάτων έκτακτης ανάγκης μπορούν να κοινοποιούνται στους οδηγούς μέσω της οθόνης multimedia που έχουν πλέον σχεδόν όλα τα καινούργια οχήματα ή του πίνακα οργάνων.

Η πρώτη εφαρμογή για επιβατικό όχημα του επικυρωμένου αισθητήρα ήχου και κραδασμών αναμένεται στην αγορά των ΗΠΑ στα τέλη του 2023. Οι εφαρμογές στην ασιατική και ευρωπαϊκή αγορά θα ξεκινήσουν το 2024 ή αργότερα.