Τest drive: Volkswagen e-Golf 136 PS


Το e-Golf δεν εντυπωσιάζει με το σχήμα του αλλά με το πόσο εύχρηστο είναι στις  καθημερινές μετακινήσεις, εντός πόλης κατά βάση. Και σε πείθει ότι είναι ένα από τα καλύτερα αυτής της νεοπαγούς κατηγορίας οχημάτων.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ,: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ, ΑΡΧΕΙΟ.
  • 19/8/2018

Η Δρέσδη έχει μείνει στη νεότερη Ιστορία ως σύμβολο καταστροφής -όταν βομβαρδίστηκε ανηλεώς από τους Συμμάχους το 1945- αλλά και αναδημιουργίας. Αυτή διάλεξε η Volkswagen για τη παραγωγή του ηλεκτροκίνητου Golf, στο «διάφανο» εργοστάσιό της που βρίσκεται στην ανατολικογερμανική πόλη. Οι εγκαταστάσεις του εκσυγχρονίστηκαν για να μπορεί να κατασκευάζεται εκεί το e-Golf, καθώς η Γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία επένδυσε περισσότερα από 20.000.000 ευρώ με σκοπό να το μετατρέψει σε ένα κέντρο που θα εξυπηρετεί τις απαιτήσεις της «κινητικότητας του μέλλοντος», όπως περιγράφηκε από τον Δρα Frank Welsch, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και επικεφαλής του Τμήματος Εξέλιξης της Volkswagen.

Όπως ανακοινώθηκε, από τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους στο συγκεκριμένο εργοστάσιο προστέθηκε και δεύτερη βάρδια ώστε να ικανοποιηθεί ο στόχος να βγαίνουν από τη γραμμή παράγωγης 70 οχήματα ημερησίως, δηλαδή αριθμός διπλάσιος απ’ ό,τι ως τώρα. Η επένδυση δε που κάνουν στην VW για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και τη βελτίωση της οικολογική εικόνας είναι μεγάλη και πολυεπίπεδη. Πρόσφατα, 50 e-Golf παραδόθηκαν στην πόλη του Αμβούργου για την καθημερινή χρήση τους από υπαλλήλους των τοπικών Αρχών και επιχειρηματίες.

 

Volks e-wagen

 
 
Το e-Golf πρωτοπαρουσιάστηκε στη Γερμανική αγορά στις αρχές του 2014 και σταδιακά άρχισε η διάθεσή του σε συγκεκριμένες χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης (π.χ. Βρετανία, Νορβηγία) και στις ΗΠΑ. Το πρόβλημα της περιορισμένης αυτονομίας (η θεωρητική ήταν 190 km) αντιμετωπίστηκε με την αναβάθμιση των μπαταριών με τις οποίες εφοδιάζεται το αυτοκίνητο. Πλέον, η θεωρητική αυτονομία του είναι 300 km αλλά η πραγματική φτάνει έως τα 200 km πριν χρειαστεί φόρτιση υποχρεωτικά, αναλόγως των συνθηκών κίνησης, των καιρικών συνθηκών, του οδικού ανάγλυφου, του μεταφερόμενου βάρους κ.λπ. 
 
 
Οι μπαταρίες που τοποθετούνται τώρα έχουν ενεργειακή απόδοση 35,8 kWh (έναντι των 24,2 kWh) ενώ η μέγιστη ισχύς του ηλεκτροκινητήρα αυξήθηκε στα 136 PS (από 115 PS) και η μέγιστη ροπή στα 290 Nm (από 270 Νm). Είναι λιθίου-ιόντων, έχουν εξελιχθεί σε συνεργασία με την «Panasonic», αποτελούνται από 264 κυψέλες (ομαδοποιημένες συνολικά σε 36 τμήματα) και ζυγίζουν 318 kg. Είναι τοποθετημένες στη βάση του πατώματος, καθώς το Golf (ως μοντέλο, εν γένει) βασίζεται στην πλατφόρμα «MQB». Θυμίζουμε ότι κατά τη δημιουργία της είχε προβλεφθεί η δυνατότητα να χρησιμοποιείται και σε ηλεκτροκίνητα μοντέλα μελλοντικώς, άρα η διαμόρφωσή της έγινε με τρόπο που να χωρούν οι μπαταρίες χωρίς επιπτώσεις για τον ωφέλιμο χώρο των επιβατών.
 
 
Ο ηλεκτροκινητήρας έχει την κωδική ονομασία «EEM-85», είναι σύγχρονος, μόνιμου μαγνήτη και συνδυάζεται με (αυτόματο) κιβώτιο μίας σχέσης (κωδική ονομασία: «EQ270»). Η συναρμολόγηση του συστήματος κίνησης-μετάδοσης γίνεται στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Kassel (κεντρική Γερμανία). 
Η επιλογή του Golf (δηλαδή του δημοφιλέστερου μοντέλου της VW) για τη δημιουργία και ηλεκτροκίνητης έκδοσής του, η αναβάθμιση της ενεργειακής απόδοσης των μπαταριών του και η συνακόλουθη αύξηση της αυτονομίας κίνησής του μεταξύ δύο φορτίσεων, συγκριτικά με πριν, είναι απαραίτητα στοιχεία για την αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων της.
 
 
Η εταιρεία που κατασκεύασε το «αυτοκίνητο του λαού» προφανώς σκοπεύει να πράττει το ίδιο και με το «ηλεκτρικό αυτοκίνητο του λαού». Το e-Golf (όπως και το e-up!) αποτελεί την έμπρακτη απόδειξη για ένα όσο το δυνατόν προσιτό τέτοιο όχημα «για τις μάζες» (sic), χρησιμεύοντας και ως καταλύτης για την αλλαγή της ατζέντας έπειτα από την περιπέτεια του Ομίλου VAG με το σκάνδαλο «Dieselgate» (το οποίο επιτάχυνε τις διαδικασίες εξέλιξης και δημιουργίας νέων ηλεκτροκίνητων μοντέλων από αυτόν). 
 

Οι αλλαγές

 
Το e-Golf δύσκολα ξεχωρίζει από τις συμβατικές εκδόσεις του μοντέλου, τουλάχιστον εν πρώτοις. Μια προσεκτικότερη ματιά αποκαλύπτει τις διαφορές οι οποίες αφορούν σε αεροδυναμικές βελτιώσεις στο αμάξωμα, στη μάσκα και τους τροχούς κάτι που σύμφωνα με τη VW βελτίωσε τον συντελεστή οπισθέλκουσας κατά 10%, συγκριτικά (είναι 0,28).
 
 
Επίσης, υπάρχουν νέας σχεδίασης προφυλακτήρες, με τον εμπρός να ενσωματώνει τα παραβολικού σχήματος LED φώτα ημέρας, «μετόπη» στο εμπρός μέρος (καθώς εδώ δεν είναι καίρια η ανάγκη για ψύξη του κινητήρα), επίπεδη ποδιά κάτω από το αμάξωμα και διαμορφωμένη μικρή αεροτομή στο πίσω μέρος του αμαξώματος. Τέλος, οι ζάντες είναι σχεδιασμένες με τρόπο που να μειώνονται οι περιδινήσεις του αέρα προς το εσωτερικό των τροχών.
 
 
Εσωτερικά, επίσης η εικόνα είναι τυπική ενός Golf και μόνο όταν ανοίξει ο διακόπτης στο τιμόνι καταλαβαίνεις την ουσία του οχήματος. Αναλόγως της εξοπλιστικής έκδοσης, το αυτοκίνητο διατίθεται και με το σύστημα ενημερωδιασκέδασης Discover Pro, με έγχρωμη οθόνη αφής 9,2 ιντσών, όπως και το Active Info Display, τον ψηφιακό πίνακα οργάνων που αντικαθιστά τον κλασικό. Επίσης, για εξοικονόμηση ενέργειας σε κρύο περιβάλλον, διατίθεται προαιρετικά μια αντλία θερμότητας η οποία ζεσταίνει το εσωτερικό εξοικονομώντας έως και 30% ενέργειας, σύμφωνα με τη VW. 
 

«Ήσυχη δύναμη»

 
Η ησυχία είναι χαρακτηριστική και μόνο ο συριγμός από τον ηλεκτροκινητήρα γίνεται αισθητός στους επιβάτες, όσο η ταχύτητα κίνησης παραμένει σχετικά χαμηλή. Όταν  αυξάνεται, ο θόρυβος κύλισης είναι το στοιχείο που «δραστηριοποιεί» ηχητικά το εσωτερικό. Ως αναμενόμενο, οι επιβάτες του e-Golf ταξιδεύουν με άνεση σε αυτόν τον τομέα, απασχολούμενοι με την τεχνολογία του αυτοκινήτου ή τα δεδομένα από τις ενδείξεις στην κεντρική κονσόλα που αφορούν σε αυτό.
 
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
VOLKSWAGEN e-Golf 136 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 7

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 7

ΣΥΝΟΛΟ82

 
Πέραν αυτών, το επίπεδο ενεργητικής παθητικής ασφάλειας του οχήματος είναι υψηλό, όπως και αυτό των συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται συστήματα City Emergency Braking με αναγνώριση πεζού, Traffic Jam Assist (ημιαυτόνομη οδήγηση σε ταχύτητα έως 60 km/h) και Emergency Assist.
 
 
Η δύναμη αφορά στον άμεσο τρόπο απόδοσης της ροπής του ηλεκτροκινητήρα και την έντονη επιτάχυνση που αυτός επιτρέπει από την αρχή. Ένα έντονο βύθισμα του δεξιού πεντάλ από τον οδηγό και ο ρυθμός επιτάχυνσης του e-Golf παρασάγγας απέχει από ένα τυπικό μικρομεσαίο όχημα (τουλάχιστον για τα πρώτα μέτρα μετά την εκκίνηση). Μάλιστα, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα λειτουργίας Normal, Eco και Eco Plus. Καθένα από αυτά παραμετροποιεί τον τρόπο που μεταδίδεται η ενέργεια στον ηλεκτροκινητήρα με σκοπό την εξοικονόμησή της, όσο το δυνατόν.
 
 
Σε ό,τι αφορά τον χρόνο φόρτισης των μπαταριών, σύμφωνα με τη Volkswagen σε οικιακό ρεύμα απαιτούνται 13:15’ για τη πλήρωσή τους στο 80% της ενεργειακής χωρητικότητάς τους. Για παροχή σε σταθμό φόρτισης 7,2 kW απαιτούνται 4:15’ (επίσης για το 80% αυτής) ενώ σε σταθμό ταχυφόρτισης 40 kW απαιτούνται μόνο 45 λεπτά της ώρας.  
 
Στο δρόμο, το e-Golf είναι ευκολοδήγητο, όπως ένα οποιοδήποτε συμβατικό όχημα (με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων). Εντός πόλης, καλό είναι ο οδηγός να προσέχει λίγο περισσότερο τους πεζούς καθώς δεν υπάρχει ο μηχανικός θόρυβος που τους προειδοποιεί για την ύπαρξη οχήματος πλησίον τους. Το e-Golf επιταχύνει χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια παρά το σχετικά μεγάλο βάρος του, ελίσσεται με ευκολία στην κυκλοφοριακή ροή και επιβραδύνει με τον χαρακτηριστικό ρυθμό που επιβάλλει το σύστημα ανάκτησης ενέργειας.
 
 
Σε ό,τι αφορά το σύστημα πέδησης, οι αποστάσεις ακινητοποίησης είναι στο μέσο όρο της κατηγορίας καθώς τόσο το βάρος του οχήματος όσο και τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης τις αυξάνουν, συγκριτικά. Πάντως, αυτό είναι εμφανές κυρίως όταν αυξάνεται η ταχύτητα κίνησης. Όμως αυτή, δηλαδή η κίνηση με μεγάλη ταχύτητα, δεν είναι μια φυσική συνθήκη για το e-Golf καθώς οι μπαταρίες αδειάζουν συντομότερα, μειώνοντας ουσιαστικά την αυτονομία κίνησης. Πάντως, σε κανονική ταχύτητα κίνησης, δεν υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση σε αυτές από ένα Golf με συμβατικό κινητήρα, π.χ.
 

Ως συμπέρασμα

 
Το e-Golf είναι αυτό που περιμένεις από ένα Volkswagen. Ένα χρηστικό, ευκολοδήγητο και καλοκατασκευασμένο όχημα. Αυτή είναι η κατασκευαστική φιλοσοφία της εταιρείας, αυτή θα τηρούσε και στα ηλεκτροκίνητα οχήματά της. Δεν αποτελεί μια «δήλωση για το μέλλον» αλλά μια έμπρακτη τεχνολογική εφαρμογή επί του παρόντος. Τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά του είναι συγκεκριμένα και δεν διαφοροποιούνται από τα υπόλοιπα ηλεκτροκίνητα οχήματα της εποχής μας. 
 
Η απόκτησή του στη χώρα μας είναι θεωρητική υπόθεση για τη συντριπτική πλειονότητα των αγοραστών, προς το παρόν. Όμως το e-Golf έχει περισσότερο το ρόλο ενός σκαπανέα, δηλαδή λειτουργεί και ως ένα εργαστήριο εξέλιξης και εξαγωγής συμπερασμάτων για ό,τι πρόκειται να δημιουργήσει η Volkswagen στο εγγύς μέλλον.