ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ: Honda Jazz 1.3 102 PS vs Nissan Note 1.2 80 PS


Οι Ιάπωνες δεν χάνουν ευκαιρία να αποδείξουν ότι είναι σε θέση να δημιουργούν οχήματα που να ξεχωρίζουν αλλά και να έχουν ουσιαστικά πλεονεκτήματα. Τo νέο Honda Jazz και το Nissan Note το δείχνουν σαφώς στη σουπερμίνι κατηγορία. Ωστόσο, τι συμβαίνει όταν αυτά τα δύο αντιπαρατίθενται μεταξύ τους;

  • 4/4/2016

Οι Ιάπωνες δεν χάνουν ευκαιρία να αποδείξουν ότι είναι σε θέση να δημιουργούν οχήματα που να ξεχωρίζουν αλλά και να έχουν ουσιαστικά πλεονεκτήματα. Τo νέο Honda Jazz και το Nissan Note το δείχνουν σαφώς στη σουπερμίνι κατηγορία. Ωστόσο, τι συμβαίνει όταν αυτά τα δύο αντιπαρατίθενται μεταξύ τους;

Θυμάστε τα οχήματα «ενός όγκου»; Αυτά που για περίπου μια δεκαετία –κυρίως από τα μέσα του 1990 έως τα μέσα του 2000– αποτέλεσαν αιτία αύξησης πωλήσεων για όσες αυτοκινητοβιομηχανίες δημιούργησαν ένα τέτοιο μοντέλο στην γκάμα τους; Είχαν σημαντικά πλεονεκτήματα και αποτέλεσαν «μόδα», η οποία άλλαξε έκτοτε. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων («ACEA»), το 1995 το μερίδιο αγοράς τους επί των των συνολικών ετήσιων πωλήσεών τους στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και αυτές που αποτελούν την Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελευθέρων Συναλλαγών («EFTA») ήταν μόλις 1,7%. Το 2005 έφτασε το 18,9%, για να μειωθεί στο 11,72% το 2014 (σημ.: ως τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές δεν είχαν ανακοινωθεί τα δεδομένα αντίστοιχων ποσοστώσεων επί των συνολικών πωλήσεων του 2015).

Οι Ιάπωνες δημιούργησαν τη δική τους «παράδοση» στα εν λόγω οχήματα που ανήκουν στις μικρές κατηγορίες, όπως είναι αυτά της σουπερμίνι. Ηταν ένας καλός τρόπος να διαφοροποιηθούν από τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές τους αλλά και να προσφέρουν στον υποψήφιο αγοραστή ένα χρηστικότερο όχημα, αναφορικά με τη μεταφορική ικανότητα αυτού.

Στη Honda, παρουσίασαν το Jazz αρχικά στην ιαπωνική αγορά (Ιούνιος 2001) και κατόπιν στην ευρωπαϊκή (Μάρτιος 2002). Πέρσι, παρουσιάστηκε η τρίτη «γενιά» του μοντέλου η οποία χαρακτηρίζεται από την αδρότερη σχεδίαση του αμαξώματος, από την αναβάθμιση του εξοπλισμού και την ποιότητα των υλικών. Στη Nissan, πρωτοπαρουσίασαν επίσημα το Note στην εκδοχή του για την ευρωπαϊκή αγορά το 2005, στη Διεθνή Εκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης. Το 2013, παρουσιάστηκε στη Γενεύη η δεύτερη «γενιά» του, η οποία επίσης είναι προσαρμοσμένη στα δεδομένα της εποχής, αναφορικά με τον εξοπλισμό και την ποιότητα κατασκευής.

 

Μεταξύ τους

Το Note είναι κατά 10,5 cm πιο μακρύ σε μήκος απ’ ό,τι το Jazz (το δεύτερο είναι οριακά κάτω από τα τέσσερα μέτρα). Αντιστοίχως, το μεταξόνιο του Nissan είναι κατά 7,0 cm μακρύτερο, συγκριτικά. Σε ό,τι αφορά στο ύψος, το Honda είναι κατά 2,0 cm ψηλότερο ενώ το πλάτος του αμαξώματος δίνεται (σχεδόν) ταυτόσημο και στα δύο (1,69 m).

Βεβαίως, η εν γένει δομή ενός οχήματος αυτής της «φιλοσοφίας» (MPV) επιτρέπει τη διαμόρφωση του εσωτερικού χώρου με προτεραιότητα στην ευρυχωρία, την ευκολία των επιβατών κατά τη μετακίνησή τους και τη δυνατότητα διαμόρφωσης αυτού, αναλόγως των μεταφορικών αναγκών κάθε φορά.

Τόσο το Jazz όσο και το Note ανταποκρίνονται ικανοποιητικότατα σε αυτές τις αναγκαιότητες και ο διαθέσιμος ωφέλιμος χώρος είναι τέτοιος που προσήκει μόνο σε οχήματα της μεγάλης κατηγορίας ή σε μεγάλα SUV.

Αντιπαραβάλλοντας τα δεδομένα τους, το Note είναι πιο ευρύχωρο συγκριτικά, τόσο αναφορικά με το ωφέλιμο μήκος για τους πίσω επιβάτες όσο και σε ό,τι αφορά το ωφέλιμο πλάτος εμπρός. Στο Jazz, η σχεδίαση του εσωτερικού των πίσω θυρών επιτρέπει ευρύτερο ωφέλιμο πλάτος, συγκριτικά με το Note.

Στο τελευταίο, υπάρχει δυνατότητα να σύρεται το πίσω κάθισμα έως και 16 cm, δίνοντας τη δυνατότητα αύξησης του χώρου αποσκευών ή των επιβαινόντων, κατά το δοκούν. Επίσης, η πλάτη του διπλώνει σε αναλογία «60:40», επιτρέποντας τη μεταφορά επιμήκων αντικειμένων.

Το Jazz, αναφορικά με το πίσω κάθισμα του διαθέτει το σύστημα «Magic Seats» (όπως το ονομάζουν στη Honda) χάρη στο οποίο τα έδρανα ανορθώνονται και οι πλάτες αυτού διπλώνουν, αντίστοιχα. Βεβαίως, σε αυτό, όταν «πέσουν» οι πλάτες δημιουργείται επίπεδος χώρος-συνέχεια του πορτμπαγκάζ. Αντιθέτως, στο Note διαμορφώνεται βαθμίδα όταν αυτό συμβεί.

Στο Honda η δυνατότητα διαμόρφωσης του πίσω καθίσματος -κατ’ επέκταση και του χώρου για τη μεταφορά αποσκευών ή αντικειμένων- δείχνει τον διαφορετικό τρόπο προσέγγισης και υλοποίησης της ιδέας. Αντιθέτως, στο Note υιοθετήθηκε μια πιο συνηθισμένη λύση, η οποία πάντως είναι πρακτική.

Κινητήρες

Το Jazz διαθέτει τον καινούργιο, τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.3 τεχνολογίας i-VTEC ο οποίος αντικατέστησε τον 1.4. Ανήκει στη σειρά που η Honda ονομάζει «Earth Dreams» και έχει εξελιχθεί ώστε να καταναλώνει όσο το δυνατόν λιγότερο καύσιμο και να έχει μειωμένο βάρος. Πολλά βασικά μέρη του (π.χ. στροφαλοφόρος άξονας, εκκεντροφόρος, έμβολα) είναι ελαφρύτερα, συγκριτικά, διαθέτει σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων και μεταβλητού βυθίσματος αυτών και έχει γίνει προσπάθεια να είναι όσο το δυνατόν αποδοτικότερος. Στο Note, ο 1.2 τρικύλινδρος κινητήρας έχει μέγιστη απόδοση 80 PS, στην ατμοσφαιρική εκδοχή του. Και αυτός είναι όσο το δυνατόν εξελιγμένος ώστε να έχει καλά χαρακτηριστικά λειτουργίας και να είναι οικονομικός. Στην πράξη, δηλαδή στην καθημερινή μετακίνηση, ο κινητήρας του Jazz έχει καλή απόδοση της ροπής και αποδεικνύεται οικονομικός. Ομως είναι πιο θορυβώδης από αυτόν  του Note. Στο Nissan, δεν μπορείς να έχεις πολλές απαιτήσεις από τον κινητήρα του. Αντί άλλου σχολίου, θα πούμε ότι είναι οριακός για το αυτοκίνητο. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός πρέπει να τον πιέζει σχετικά και αυτό αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου.

 

Συγκρίνοντας

Δεν θα αναφερθούμε στις επιδόσεις, καθώς δεν είναι δόκιμο να γίνει μια απευθείας σύγκριση μεταξύ τους, λόγω της σημαντικής διαφοράς στη μέγιστη απόδοση των κινητήρων. Ωστόσο τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά τους είναι «αντικειμενικά» ως προς την ισχύ τους, ανεξαρτήτως κινητήρα. Στο Jazz, τα καθίσματα είναι τοποθετημένα χαμηλότερα απ’ ό,τι στο Note. Είναι σχετικά σφιχτά σε αίσθηση και (τα εμπρός) συγκρατούν καλά το σώμα του επιβαίνοντα. Η περιμετρική ορατότητα είναι καλή, η ποιότητα κατασκευής καλή όπως και η εργονομία. Θετικά κρίνουμε και την αίσθηση του κιβωτίου ταχυτήτων, το οποίο είναι έξι σχέσεων. Στο Note, οι επιβάτες κάθονται λίγο ψηλότερα (συγκριτικά) ενώ και εδώ η ορατότητα είναι καλή. Οπως και στο Honda, έτσι και στο Nissan τα πλαστικά είναι σκληρά σε αίσθηση και δείχνουν ποιοτικά. Και στα δύο οχήματα, οι επιβάτες εισέρχονται και εξέρχονται αυτών με ευκολία καθώς όλες οι πλαϊνές πόρτες ανοίγουν υπό μεγάλη γωνία. Αναφορικά με την πρακτικότητα, στο Jazz υπάρχουν περισσότερες θήκες για την τοποθέτηση μικροαντικειμένων. Η οδική συμπεριφορά είναι καλή και στα δύο οχήματα, όμως η ανάρτηση του Jazz έχει πιο σφιχτή ρύθμιση απ’ ό,τι στο Note, παραμένει όμως αρκούντως άνετη.

Επιλέγοντας

Η αλήθεια είναι πως οι τάσεις που επικρατούν στην Αυτοκινητοβιομηχανία τα τελευταία χρόνια (επανέκαμψαν τα SUV οχήματα, αναπτύχθηκε η κατηγορία των crossovers και των ηλεκτροκίνητων καθώς και των οχημάτων με υβριδικό κινητήρα), «έθεσαν στο περιθώριο» αυτά του «ενός όγκου». Ωστόσο, οχήματα όπως τα Jazz και Note, εξακολουθούν να αποδεικνύουν ότι τα πλεονεκτήματα των MPVs παραμένουν ουσιαστικά και -υπό το πρίσμα της πρακτικότητας- απαράμιλλα. Το Jazz είναι το νεότερο εκ των δύο και  -εξαιρουμένης της σχεδίασής του- αυτό αντικατοπτρίζεται κυρίως στην οικονομία καυσίμου του κινητήρα και στις ηλεκτρονικές εφαρμογές που περιλαμβάνονται στον εξοπλισμό του. Είναι πρακτικό, ευκολοδήγητο σε κάθε περίπτωση και χρηστικό σε τέτοιο βαθμό που οι επιβάτες θα το εκτιμούν σε βάθος χρόνου και δεν θα περιοριστούν στην αρχική θετική εντύπωση. Το Note προσφέρει τα ίδια πλεονεκτήματα αν και δεν έχει στον εξοπλισμό του τις ηλεκτρονικές εφαρμογές του Honda, καθότι προηγήθηκε η δημιουργία του. Συγκριτικά είναι πιο ευρύχωρο αλλά ο συγκεκριμένος κινητήρας είναι οριακός για τα δεδομένα του οχήματος και καταναλώνει περισσότερο καύσιμο, συγκριτικά. Βεβαίως υπάρχει και η υπερτροφοδοτούμενη εκδοχή του μέγιστης απόδοσης 98 PS, η οποία είναι αρκετά ακριβότερη όμως. Το Note είναι περισσότερο συμφέρον για τον υποψήφιο αγοραστή καθώς η τιμή πώλησης κρίνεται καλή, όχι μόνο στη βασική εξοπλιστική έκδοσή του αλλά και στις καλύτερα εξοπλισμένες αυτής. Για κάποιον που θέλει ένα μικρό όχημα με μεγάλο εσωτερικό χώρο, καλή ποιότητα κατασκευής για την κατηγορία και αυξημένη πρακτικότητα είναι μια πολύ καλή επιλογή. Ομως όποιος έχει την οικονομική δυνατότητα να επιλέξει το Jazz -η τιμή του οποίου προσήκει σε αυτή ενός οχήματος της μικρομεσαίας κατηγορίας- είναι σίγουρο πως θα αποκτήσει ένα όχημα που διακρίνεται για την τεχνολογία του κινητήρα του, την οικονομία καυσίμου και την πιο καινοτόμα εφαρμογή λύσεων, τεχνολογικών και λειτουργικών.