Πόσο έτοιμοι είμαστε για τέλη εισόδου στο κέντρο των Πόλεων;


Αντέχει η επιβαρρυμένη ελληνική κοινωνία ένα ακόμη χαράτσι για την είσοδο στις μεγαλουπόλεις το οποίο θα έχει μόνον εισπρακτικό χαρακτήρα χωρίς να βελτιώνει την καθημερινότητά μας; 

Η πρόταση του ΣΕΑΑ για την αντικατάσταση του πράσινου δακτυλίου με ελεγχόμενη είσοδο στο κέντρο των πόλεων, μέσω της έκδοσης ετήσιας κάρτας εισόδου, με κόστος ανάλογο της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και κυμαινόμενα τέλη κυκλοφορίας, αναλόγως την αντιρρυπαντική τεχνολογία (Euro), σε μια “κανονική” χώρα θα ήταν αποδεκτή στο πλαίσιο της προστασίας του περιβάλλοντος, αλλά και της γενικότερης εναρμόνισης και λειτουργίας των δομών της.

Ήδη αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις λαμβάνουν τα μέτρα τους, ενώ θυμίζουμε και την μεγάλη κουβέντα που είχε ανοίξει στο Λονδίνο για την επιβολή τελών εισόδου στο κέντρο της πόλης.

Ενημερωτικά, στο Άμστερνταμ από την αρχή του τρέχοντος έτους απαγορεύεται η κυκλοφορία στα βενζινοκίνητα ΙΧ προδιαγραφών ρύπων Euro 1 και τα ντηζελ προδιαγραφών Euro 4, στη Βαρκελώνη η είσοδος σε οχήματα (βενζίνης ή ντήζελ) προδιαγραφών Euro 1 και 2, στο Βερολίνο η κυκλοφορία στα Euro 1 βενζινοκίνητα και Euro 4 πετρελαιοκίνητα, στις Βρυξέλλες προβλέπεται μέχρι το 2021 να έχει απαγορευτεί η κυκλοφορία στα Euro 2 βενζινοκίνητα και Euro 4 πετρελαιοκίνητα, στο Παρίσι τα Euro 3 πετρελαιοκίνητα και Euro 2 βενζινοκίνητα και τέλος, στο Όσλο ισχύει εισιτήριο εισόδου από 1,5 έως 10 ευρώ ημερησίως, ανάλογα την ώρα εισόδου για οποιοδήποτε πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο προγενέστερης τεχνολογίας της Euro 6.

Από τα παραπάνω είναι εύλογο ότι και στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας πρέπει να παρθούν μέτρα για την ανεξέλεγκτη είσοδο των ρυπογόνων αυτοκινήτων, ενώ αλλαγές χρίζει και η ξεπερασμένη φιλοσοφία λειτουργίας του πράσινου δακτύλιου στην Αττική.

Αλήθεια όμως πόσο έτοιμοι είμαστε να κάνουμε αυτές τις αλλαγές; Τι χρόνο δίνουμε και ποιές είναι οι δομές μας; Πώς θα πείς σε εκείνον που πριν από μερικά χρόνια ο ίδιος ο Σύνδεσμος παρότρυνε να αγοράσει ένα ντήζελ ΙΧ προκειμένου να κυκλοφορεί πιο οικονομικά ότι τώρα θα πρέπει ή να το αλλάξει ή να πληρώνει ένα έξτρα χαράτσι για να κυκλοφορεί στο κέντρο της πόλης αν μάλιστα υιοθετηθεί η προδιαγραφή της Νορβηγικής πρωτεύουσας (Euro 6). Και μιλάμε για τον ίδιο άνθρωπο που για την αγορά του ΙΧ του έχει ήδη επιβαρυνθεί με ΦΠΑ 24 %, πανάκριβο τέλος ταξονόμησης, πληρώνει τους πιο υψηλούς φόρους στα καύσιμα και ενώ θα έπρεπε να απολαμβάνει την ελεύθερη χρήση των αυτοκινητόδρομων στο πλαίσιο της ανταποδοτικότητας, αντιθέτως πληρώνει τσουχτερά διόδια (που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν το κόστος καυσίμου), όπου το αντίτιμο δεν έχει να κάνει με τη χιλιομετρική απόσταση που έχει διανύσει αλλά με τον επιμερισμό του κόστους της απόσβεσης του έργου! Κάτι σαν μέτοχος δηλαδή...

Σε αυτόν λοιπόν τον άνθρωπο προτείνονται και νέες επιβαρύνσεις για να κυκλοφορεί στο κέντρο της πόλης το αυτοκίνητό του, όταν δεν του προσφέρεται η λύση να χρησιμοποιεί αξιόπιστα και με ασφάλεια τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Όταν απέχουμε πολύ από το να γίνουμε Όσλο τόσο ως προς την οργάνωση των δομών μας, όσο και ως προς την κουλτούρα και το βιοτικό μας επίπεδο. Ναι ακόμη και τα 10 ευρώ εισιτήριο για τον καλοπληρωμένο και στην ώρα του Νορβηγό μπορεί κανείς να πει ότι δεν είναι και τόσο τραγικό, όσο στον Έλληνα του 500σάρικου και... όποτε ακόμη και ένα τέλος 2 ευρώ...

Αλήθεια όμως ποιά είναι αυτά τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στο κέντρο των ελληνικών μεγαλουπόλεων και ρυπαίνουν ασύστολα; Μήπως είναι τα ασυντήρητα λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών, ο απαρχαιωμένος στόλος των δήμων (δείτε τι γίνεται με τα απορριματοφόρα) και των δημόσιων υπηρεσιών, τα παλαιάς τεχνολογίας ΤΑΧΙ; Μήπως τα ασυντήρητα πετρελαιοκίνητα με πινακίδες χωρών Βαλκανίων που έχουν ξεφυτρώσει σαν μανιτάρια; Για αυτά τα αυτοκίνητα θα υπάρξει κάποιος έλεγχος, γιατί δεν ακούσαμε κάτι από κανέναν...

Και άντε να αλλάξουν και πάλι τα τέλη και να κάνουμε όλοι τους υπολογισμούς μας, θα μας μιλήσει κανείς για το ποιός θα καρπώνεται το εισιτήριο εισόδου; Θα εισρέει στα αδηφάγα κρατικά ταμεία ή σε κάποιον φορέα που θα λειτουργεί ανταποδοτικά π.χ. για τη χρηματοδότηση ενός είδους απόσυρσης;

Τα ερωτήματα που εγείρονται πολλά και θεωρώ ότι όσο "καλών προθέσεων" και εαν χαρακτηριστεί η πρόταση του ΣΕΑΑ είναι μάλλον βεβιασμένη και δημιουργεί σύγχυση, ενώ που πολύ φοβάμαι ότι μπορεί εύκολα να κατηγορηθεί ότι λειτουργεί προς “ίδιον όφελος”.

Άποψή μου είναι ότι η κουβέντα θα πρέπει να επιστρέψει στην εξεύρευση ενός προγράμματος πριμοδότησης των νέας τεχνολογίας ΙΧ, προφανώς με μείωση φόρων που και τον γερασμένο στόλο θα ανανεώσει και την αγορά θα τονώσει και τα κρατικά έσοδα θα βελτιώσει και δεν θα επιβαρρύνει τον Έλληνα πολίτη.