Η τεχνολογία στην υπηρεσία του ανθρώπου ή τελικά το αντίθετο;


Στην hi tech εποχή που διανύουμε ο άνθρωπος οφείλει να εξοικειωθεί με τις νέες τεχνολογίες για να καταστεί κυρίαρχος.

Ανάμεσα στα πολύ σημαντικά γεγονότα της αυτοκίνησης για τον μήνα που πέρασε ήταν, κατά την άποψή μας, τα δύο θανατηφόρα ατυχήματα στα οποία «πρωταγωνίστησαν» αυτοκίνητα εξοπλισμένα με σύστημα αυτόνομης οδήγησης, επαναφέροντας και πάλι στο προσκήνιο τους προβληματισμούς για την ασφάλεια των νέων τεχνολογιών και το εάν τελικά ο παράγοντας «άνθρωπος» είναι και παραμένει κυρίαρχο στοιχείο στην οδήγηση.

O πρώτος νεκρός από αυτόνομο όχημα καταγράφηκε τα ξημερώματα της 19ης Μαρτίου στις ΗΠΑ (Αριζόνα), όταν παρασύρθηκε από ένα αυτόνομο Volvo XC90 που χρησιμοποιεί η η Uber στο γενικότερο πλαίσιο των δοκιμών της. Ήταν η 49χρονη Ιλέιν Χέρτζμπεργκ, που ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί εάν διέσχιζε ή απλά στεκόταν στην άκρη του δρόμου…

Λίγες μέρες αργότερα, τραγικό θάνατο βρίσκει ο 38χρονος υπάλληλος της Apple, Walter Wong όταν το Tesla Model X που «οδηγούσε» ξέφυγε της πορείας και συγκρούστηκε με το τσιμεντένιο διαχωριστικό διάζωμα. Σημαντική λεπτομέρεια: το σύστημα Autopilot ήταν ενεργοποιημένο, όπως άλλωστε παραδέχθηκε και η Tesla…

Ακόμη μια σημαντική λεπτομέρεια: οι ρυθμίσεις του adaptive cruise control μέσω του οποίου μπορείς να επιλέξεις τη μ.ω.τ., αλλά και να διατηρήσεις σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, ακόμη και να ακινητοποιήσεις στο όχημά σου στη θέα ενός σταθερού σημείου (ακινητοποιημένο όχημα, πεζός, τοίχος) χωρίς να χρειαστεί να καταφύγεις στο φρένο ή το γκάζι (το σύστημα μέσω ραντάρ αυξομειώνει αυτόματα την ταχύτητα υπολογίζοντας διάφορες παραμέτρους), ήταν στον χαμηλότερο βαθμό ευαισθησίας.

Σύμφωνα με την Tesla ο οδηγός είχε περίπου 5 δευτερόλεπτα ή 150 μέτρα για να προλάβει τη σύγκρουση με το τσιμεντένιο διαχωριστικό, παίρνοντας τον έλεγχο στα χέρια του έπειτα και από τις ηχητικές προειδοποιήσεις. Κάτι που, τελικά, δεν έγινε…

Μια έρευνα που έχει να κάνει με τις νέες τεχνολογίες έγινε και πάλι στις ΗΠΑ και αφορά το πόσο ο σημερινός οδηγός είναι συγκεντρωμένος ή η προσοχή του αποσπάται από τη χρήση των νέων τεχνολογιών κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Και φυσικά αναφερόμαστε στη χρήση του κινητού τηλεφώνου.

Την έρευνα έκανε η εταιρεία Zendrive, που εδρεύει στο Σαν Φρανσίσκο και δραστηριοποιείται για λογαριασμό ασφαλιστικών εταιρειών και εταιρειών ταξί στην παρακολούθηση της χρήσης κινητών τηλεφώνων στο αυτοκίνητο προκειμένου να δημιουργηθεί ένα «προφίλ» κινδύνου.

Η έρευνα έγινε στο αρκετά μεγάλο δείγμα των 2,3 εκατομμυρίων οδηγών και έδειξε ότι το 12% μπορεί να χαρακτηριστεί εθισμένο με τo κινητό του τηλέφωνο, καθώς τηλεφωνεί, στέλνει μηνύματα και χρησιμοποιεί εφαρμογές τρεις φορές περισσότερο από τον μέσο οδηγό!

Αποτέλεσμα των ανωτέρω, η σταδιακή πτώση των θανάτων των τελευταίων δεκαετιών  στους αμερικανικούς δρόμους να αποτελεί παρελθόν, καθώς από το 2006 έως το 2016 σημειώθηκε αύξηση κατά 14,4% με τη μεγαλύτερη να καταγράφεται στους θανάτους  πεζών, δικυκλιστών και ποδηλατών, δηλαδή σε ομάδες ανθρώπων που είναι πολύ εύκολο να παρασυρθούν όταν η προσοχή του οδηγού αποσπάται από τη χρήση του κινητού του.

Με τα παραπάνω τρία παραδείγματα φυσικά και δεν κατακεραυνώνουμε τις νέες τεχνολογίες, αλλά τη λανθασμένη χρήση τους από τον άνθρωπο. Η τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης μπορεί να είναι σε «νηπιακό» στάδιο όμως ουδείς αμφιβάλλει ότι στο μέλλον και εφόσον δημιουργηθούν όλες οι αναγκαίες και ικανές συνθήκες μπορούν να συμβάλλουν στο μεγάλο στόχο που είναι η μείωση, ακόμη και η εκμηδένιση των τροχαίων ατυχημάτων. Έως και 900.000 ζωές ετησίως μπορούν να διασώσουν τα autonomous driving cars  από τα 1,25 εκατομμύρια που χάνονται στην άσφαλτο.

Από τη άλλη, είναι τουλάχιστον ανεύθυνο για να μην πούμε «δολοφονικό» την εποχή των smart phones με τις άπειρες δυνατότητες διασύνδεσης με το αυτοκίνητο κάποιοι να επιλέγουν τη παραδοσιακή… μέθοδο, ακόμη και το texting ή το ποστάρισμα στα social «εν ώρα υπηρεσίας».

Συμπερασματικά, η θέση μας είναι ότι οι νέες τεχνολογίες βρίσκονται προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της καθημερινότητάς μας ή της επίλυσης σημαντικών προβλημάτων, όπως της μείωσης των ατυχημάτων και δη των θανατηφόρων τροχαίων. Το μόνο που χρειάζεται, από τον άνθρωπο είναι η εξοικείωση και ο σεβασμός σε ότι αφορά τη χρήση τους.

Αυτά μεταξύ άλλων θα είναι και τα βασικά θέματα συζήτησης του «2ου Connected Cars Conference» που διοργανώνει η Boussias Communications με την ενεργό συμμετοχή του Car and Driver.

Μείνετε συντονισμένοι….