Elon Musk: Χαρισματικός ή λαοπλάνος;


Αναμφίβολα, η έλευση της Tesla Greece αποτέλεσε την ιδανική ευκαιρία για την προβολή της χώρας μας και ειδικά σε μια εποχή που έχει πολλά ανοικτά μέτωπα με τους γείτονές της, ενώ σπανίως βλέπεις την «είσοδο» μιας ξένης εταιρείας.

Όπως και να έχει όμως, θα πρέπει να κοιτάμε και την ουσία παρά να μένουμε στον ενθουσιασμό. Τίποτε δεν πρόκειται να αλλάξει η έλευση της Tesla για την Ελλάδα αφού δεν μιλάμε για επενδύσεις, παραγωγή αυτοκινήτων και ότι άλλο θα ανέβαζε το ΑΕΠ. Από μόνη της η σύσταση της εταιρείας (ΙΚΕ) λέει πολλά για τις… επενδύσεις που πρόκειται να γίνουν.

Αλήθεια όμως, είναι τελικά όλα ρόδινα για την Tesla, την εταιρεία που τόλμησε να αμφισβητήσει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και να αλλάξει το ρου της αυτοκινητοβιομηχανίας;

Η απάντηση είναι, ξεκάθαρα, όχι!

Αφενός γιατί και οι ανταγωνιστές της, οι κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου έχοντας τα κεφάλαια, αλλά και το κατασκευαστικό know-how έχουν κάνει τεράστια πρόοδο στην ηλεκτροκίνηση, αφετέρου η αμφισβήτηση για την Tesla και τον ίδιο τον ιδρυτή της Elon Musk, μεγαλώνει, εξαιτίας της αθέτησης κάποιων υποσχέσεων.

Είναι αλήθεια ότι η Tesla στα 10 χρόνια της λειτουργίας της έχει παρουσιάσει με αξιόλογη ανάπτυξη, επιτυγχάνοντας να καθιερωθεί ως πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση. Μολονότι η παραγωγή της είναι πολύ μικρή διαθέτει υψηλή κεφαλαιοποίηση (56 δισ. δολάρια), που την κατατάσσουν λίγο πιο πίσω από την… Toyota και αυτό φυσικά είναι απότοκος και των χρημάτων που δαπανούνται στο R&D.

Παρόλα αυτά η εταιρεία εξακολουθεί να εμφανίζει ζημίες, με την μαζική παραγωγή του Model 3 να είναι αυτή που, σύμφωνα με τους αναλυτές, να αναμένεται να την ξελασπώσει. Βεβαίως, οι αναλυτές, εκφράζουν και τις επιφυλάξεις τους για τον Elon Musk, καθώς ενώ τον αναγνωρίζουν ως χαρισματικό, τους προβληματίζει ο απρόβλεπτος χαρακτήρας του.

Παρά την δύσκολη καμπή της Tesla, τίποτε δεν εμπόδισε τον Musk να δημιουργήσει την Space X και να εκτοξεύσει πύραυλο στο διάστημα, ενώ μόλις ένα μήνα πριν επάνδρωσε τον πύραυλο Falcon Heavy με το Tesla Roadster, στρέφοντας πάνω του τους προβολείς της δημοσιότητας.

Και ενώ στο επικοινωνιακό κομμάτι ο Musk και η εταιρεία του τα πηγαίνουν περίφημα, στο επιχειρησιακό έχουν τα θεματάκια τους.

Η παραγωγή του Model 3 γίνεται με καθυστερήσεις, παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις, με αποτέλεσμα το πλάνο της εταιρείας να πηγαίνει πίσω και να αυξάνεται το έλλειμα.

Να θυμίσουμε πώς πρόκειται για το «οικονομικό» αυτοκίνητο της Tesla που παρουσιάστηκε το 2016 με αρχική τιμή τα 35.000 δολάρια. Ιδιαίτερα ελκυστική αν κρίνουμε από τις 325.000 παραγγελίες που ανακοίνωσε η εταιρεία σε μια εβδομάδα…

Δύο χρόνια μετά, προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση απαιτείται τετραπλασιασμός της παραγωγής, κάτι που φοβίζει την Tesla, για τα προβλήματα που μπορούν να ανακύψουν στην παραγωγή, σε θέματα ποιότητας και αξιοπιστίας και τα οποία θα μπορούσαν δυσφημίσουν την εταιρεία.

Η Tesla έχει πάρει 500.000 παραγγελίες και 1.000 δολάρια προκαταβολή για κάθε μια από αυτές, ωστόσο δεν έχει καταφέρει να παραδώσει παρά μόνον 9.000 οχήματα, έχοντας, σύμφωνα με το Bloomberg, έναν εβδομαδιαίο ρυθμό παραγωγής 600 μονάδων. Η χρονοβόρα και δύσκολη διαδικασία παραγωγής των μπαταριών είναι η επίσημη δικαιολογία των καθυστερήσεων, χωρίς αυτό να την εμποδίσει να ανακοινώσει ότι έχει βάλει ως στόχο την παραγωγή 2.500 οχημάτων για το πρώτο τρίμηνο του 2018 και τον διπλασιασμό (5.000) για το δεύτερο τρίμηνο!

Εξαιτίας των καθυστερήσεων και της ασυνέπειας στις παραδόσεις της, τα πρώτα «σύννεφα» άρχισαν να συγκεντρώνονται στο χρηματιστήριο, καθώς μπορεί η μετοχή της Tesla που το 2017 σημείωσε άνοδο 46% (!) να έχει αντέξει (και αυτό είναι μια ξεκάθαρη επιτυχία του χαρισματικού στην επικοινωνία Elon Musk), ωστόσο πολλοί είναι εκείνοι που στοιχηματίζουν εναντίον της, λόγω των κακών οικονομικών αποτελεσμάτων. Σε 277 εκατ. δολάρια ανήλθαν οι ζημίες το τέταρτο 3μηνο του 2017, σημαντικά μειωμένες από τα 1,4 δισ. δολάρια του δεύτερου τριμήνου.

Το ερώτημα που τίθεται είναι ένα: για πόσο θα καταφέρει να παραμείνει βιώσιμη μια εταιρεία σημειώνοντας ζημίες επί σειρά ετών, αν δεν κάνει στροφή προς την κερδοφορία, επιλέγοντας τη λύση των περικοπών.

Απ΄ ότι φαίνεται κάτι τέτοιο δεν περνά από το μυαλό του Elon Musk, με τους αναλυτές να αναμένουν να αναζητήσει σύντομα κεφάλαια από τις αγορές.

Διαφορετικά, η Tesla δεν θα ήταν η εταιρεία όπως την οραματίστηκε ο ιδρυτής της, ούτε ο ίδιος ο Elon Musk, θα ήθελε να ηγείται μιας συρρικνωμένης εταιρείας που θα στοχεύει στα κέρδη αφήνοντας εκτός το δαπανηρό κομμάτι της καινοτομίας.

Ο Elon Musk ξέρει να στρέφει τα φώτα της δημοσιότητας πάνω του. Και εάν στο κατασκευαστικό κομμάτι δεν τα έχει πάει τόσο καλά, επικοινωνιακά τα πήγε περίφημα. Εξάλλου, οι επενδυτές, απ΄ ότι φαίνεται έλκονται  περισσότερο από ένα ωραίο περιτύλιγμα, παρά από κάτι πιο ουσιώδες. Και όταν ξέρεις να «πουλάς» καινοτομία και μέλλον, ποιος θα μπορέσει να αντισταθεί. Πιστεύετε ότι κάποια άλλη εταιρεία θα μπορούσε να αντέξει ξοδεύοντας περισσότερα χρήματα από όσα κερδίζει εάν στο τιμόνι της δεν είχε τον δαιμόνιο Elon Musk;

Έναν ξεκάθαρα χαρισματικό στην επικοινωνία μάνατζερ, που εύκολα τον λες και λαοπλάνο!