«Αυτόνομη οδήγηση» και Οικονομία του Διαμοιρασμού


«Ο άνθρωπος ευθύνεται για τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα σε ποσοστό μεγαλύτερο από 80%... Το αυτοκίνητό μας παραμένει σταθμευμένο περίπου το 95% του “κύκλου ζωής” του».

Τα παραπάνω δύο στοιχεία προκύπτουν από αντίστοιχες έρευνες που πραγματοποιούνται σε χώρες της Ευρώπης και στις ΗΠΑ. Δεδομένα που θεωρούνται πρόβλημα και λαμβάνονται υπόψη τόσο από τους αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτου και της οικονομίας όσο και από τους επικριτές της αυτοκίνησης. Η πρόσφατη τάση περί «αυτόνομης οδήγησης» δείχνει να είναι ένα πεδίο όπου συγκλίνουν σε ό,τι αφορά την άποψή τους για το ποια θα μπορούσε να είναι «μια κάποια λύσις».

Η τεχνολογία θα μπορούσε να εξαλείψει τραυματισμούς ή απώλειες ζωής σε τροχαία συμβάντα. Ωστόσο αυτή είναι μια ιδανική συνθήκη που αφορά (αόριστα) στο μέλλον. Προς το παρόν, η «αυτόνομη οδήγηση» είναι προφανές ότι θα χρησιμοποιηθεί για να την ανάπτυξη της λεγόμενης Οικονομίας του Διαμοιρασμού. Ήδη, παραδοσιακές αλλά και νεοσυσταθείσες αυτοκινητοβιομηχανίες εξελίσσουν οχήματα που ενσωματώνουν τεχνολογίες «ημιαυτόνομης οδήγησης» με απώτερο σκοπό να φτάσουν κάποτε στη δημιουργία οχημάτων που θα δέχονται απλώς επιβάτες.

Καθώς το διαδίκτυο μετέβαλε τη σχέση του καταναλωτή με το αντικείμενο (παραγόμενο αγαθό), η ιδέα της ιδιοκτησίας  άρχισε χάνει τη σημασία που είχε μέχρι πρόσφατα. Στον τομέα της αυτοκίνησης, δημιουργήθηκαν εταιρείες παροχής υπηρεσίας μεταφορών οι οποίες συνεργάζονται με αυτές που εξελίσσουν οχήματα «αυτόνομης οδήγησης».

Μόλις εφαρμοστεί και επεκταθεί το «Διαδίκτυο των Αντικειμένων» (Internet of Things «IoT» ή 5G), η εξέλιξη αυτών των οχημάτων θα επιταχυνθεί και ο αριθμός τους αναμένεται ν’ αυξάνεται με σχετικά γρήγορο ρυθμό. Δοκιμαστικά στην αρχή και στη συνέχεια με κάποιο αντίτιμο για τον χρήστη τους, θα βλέπουμε τα οχήματα «αυτόνομης οδήγησης» να κινούνται πλάι μας στο αστικό δίκτυο.

Καθώς το διαδίκτυο μετέβαλε τη σχέση του καταναλωτή με το αντικείμενο (παραγόμενο αγαθό), η ιδέα της ιδιοκτησίας  άρχισε χάνει τη σημασία που είχε μέχρι πρόσφατα. 

Η μείωση του κόστους μετακίνησης ανά χιλιόμετρο είναι το ζητούμενο. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το κόστος παραγωγής των μπαταριών για ένα ηλεκτροκίνητο όχημα μειώθηκε κατά 80% την τελευταία επταετία και θα μειώνεται διαρκώς εφεξής, χάρη στην ανάπτυξη της τεχνολογίας εξέλιξης και κατασκευής τους. Μια εταιρεία που θα έχει στην κατοχή της ηλεκτροκίνητα οχήματα «αυτόνομης οδήγησης» για την παροχή υπηρεσίας μετακίνησης των πελατών της θα έχει μικρό λειτουργικό κόστος σε σχέση με μια αντίστοιχη που θα έχει υπαλλήλους οδηγούς. Το δέλεαρ για την αύξηση του κέρδους είναι μεγάλο...

Με αυτό τον τρόπο η Οικονομία του Διαμοιρασμού θα αρχίσει να έχει μεγαλύτερο μερίδιο στην αυτοκινητοβιομηχανία. Βεβαίως ο ρυθμός ανάπτυξής της εξαρτάται από πολλούς παράγοντες που αφορούν και τους τέσσερις βασικούς τομείς που συνιστούν μια κοινωνία: οικονομικούς, πολιτικούς, κοινωνικούς και τεχνολογικούς. Μένει να δούμε πώς θα διαμορφώνονται κάθε φορά.