Dieter Zetsche: H ταραχώδης καριέρα του στη Daimler


Ο διευθύνων σύμβουλος της Daimler ήταν ταυτόχρονα παράγοντας του σαματά, αλλά και showman. Έκανε τον εαυτό του επί 43 χρόνια «εμπορικό σήμα» και επέζησε κάθε κρίσης. Ως επιβλέπων, ωστόσο, θα μπορούσε να αποτύχει.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ,ΦΩΤ.: DAIMLER
  • 27/9/2018

Ο συνήθης τρόπος ζωής για όσους είναι πρόθυμοι να εισέλθουν στον επιχειρηματικό κόσμο περιλαμβάνει σήμερα επιφανείς σταθμούς: Business School, McKinsey ή άλλους συμβουλευτικούς φορείς, διεθνείς εταιρείες, που επιλέγονται ανάλογα με τις ευκαιρίες που δίνουν.
Το μοντέλο του εργοδότη μιας ζωής, του συνεχούς συντρόφου, φαίνεται πως έχει πέσει εκτός χρόνου. Έτσι, λοιπόν, αποδεικνύεται για ακόμα μια φορά πως «ουδείς αναντικατάστατος»!
Ο εξομολογούμενος, ο... μυστακοφόρος Dieter Zetsche ανήκει στην παλιά εποχή με τις υποσχέσεις για διαχρονική πίστη. Όλα τα 43 χρόνια της επαγγελματικής ζωής του, ο διδάκτωρ μηχανικός τα πέρασε σε μία εταιρεία, στην Daimler.
Από την άλλη πλευρά, ο manager δεν έχει υποστεί ακραίες αλλαγές, όπως και κανένας άλλος, όντας στην πρώτη γραμμή: Βέβαια, προέκυψαν αποτυχημένες αγορές, ενδοεταιρικά προβλήματα, καθώς και ρεκόρ τζίρου, ανάσταση και ευτυχία εξαιτίας των καινοτομιών.
Μερικές φορές ήταν ένας σαματατζής, άλλες ένας showman, τελικά όμως ήταν μια ανάγλυφη φιγούρα της γερμανικής βιομηχανίας, που φαινόταν να επιπλέει πάνω από την περιστασιακή σκοτεινιά των εργοστασίων. Κατά την ετήσια γενική συνέλευση το Μάρτιο του 2019, ο Zetsche θα κάνει χώρο για να υποδεχτεί το διάδοχό του: τον κατά 16 χρόνια νεότερό του, Ola Källenius.
Αν κάποιος προσπαθήσει να ερμηνεύσει το φαινόμενο "Zetsche", σύντομα θα έρθει αντιμέτωπος -πέρα από τις τρομερές γνώσεις του για τον κινητήρα, αλλά και τις άλλες ικανότητές του- με το επικοινωνιακό στυλ του.
Ο άνθρωπος έγινε στην ουσία μια προσωπική «μάρκα», πολύ πριν τον εκλάβουν έτσι οι διάφοροι υπεύθυνοι δημοσίων σχέσεων.
Πολλά χρόνια πριν από την εμφάνιση του Facebook, ο Zetsche συμπεριφερόταν σαν να μπορούσε να συλλέξει "like". Eξωτερικά έκανε τον... άνθρωπο σε μια εποχή που ψυχρές έννοιες, όπως η αποδοτικότητα και η αξία των μεριδιούχων κέρδιζαν αξία. Ναι, ο Zetsche το απολάμβανε απόλυτα, τα πρώτα χρόνια ως «υπεύθυνος Αμερικής» για το... αγορασμένο εξ Αμερικής πρόβλημα, την Chrysler, εμφανιζόμενος στη διαφήμιση ως ο συμπαθητικός "Δρ. Z. ".
Φυσικά, πολύ διαφορετικές ιδιότητες ήταν σε ζήτηση αφότου ο Zetsche ανέβηκε στην κορυφή όλης της αυτοκρατορίας της Daimler στις αρχές του 2006. Ο "Mr. Nice Guy" θεωρείται ότι είναι ένας από τους πιο δύσκολους παράγοντες στον κλάδο με τις δύσκολες εταιρικές ερωτήσεις.
Όσο φιλικός ήταν στο Ντιτρόιτ, τόσο σκληρός ήταν με την πώληση της Chrysler. Το αρχηγείο στη Στουτγκάρδη προχώρησε σε απλοποίησεις και επεδίωξε τη σχέση ηρεμίας με τα συνδικάτα και τα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών, κάτι που δεν ήταν πάντα επιτυχημένο. Ωστόσο, χάρη στο καλό έργο των μηχανικών του έκανε πριν από λίγα χρόνια μια λαμπρή επιστροφή. Έτσι, οι Audi και BMW προσπεράστηκαν.
Το πραγματικά πρωτοποριακό στοιχείο της ιστορίας του Zetsche είναι, όμως, πώς... επανεφεύρεσε τον εαυτό του -δεχόμενος, μάλιστα, «απειλές» από νέους παίκτες, όπως η Google, η Apple, η Uber και η Tesla- ή τουλάχιστον πόσο πειστικά έκανε κάτι τέτοιο. Φορούσε, λοιπόν, sneakers αντί για πολυτελή δερμάτινα παπούτσια, τζιν και ένα ανοιχτό πουκάμισο αντί μιάς «υπηρεσιακής» στολής. Κρυφά ίσως δεν πιστεύει στην επιτυχία των αυτόνομων αυτοκινήτων, αλλά δίνει την εντύπωση ότι η Daimler θα βρεθεί πολύ πριν από τους ανταγωνιστές της στην εκκίνηση. Το cockpit του αυτοκινήτου έγινε ένας κυλιόμενος υπολογιστής και ο Δρ. Z. ένας "Captain Future", ο οποίος πήγε τόσο στο συμβούλιο με τους σπασίκλες όσο και στο Κογκρέσο του Κόμματος των Πρασίνων.

"Zetsche" σημαίνει συνέχεια

Ωστόσο, τα προβλήματα του αυτοκινήτου παλαιάς κοπής επηρέασαν επίσης την Daimler. Τα όμορφα sneakers δεν μπορούσαν να τα εμποδίσουν. Ο Zetsche πρέπει τώρα να δει ότι κατά τους τελευταίους μήνες του ως διευθύνων σύμβουλος υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες.
Υπάρχει το γνωστό "diesel gate", το ζήτημα με τις εκπομπές ρύπων των diesel αυτοκινήτων, όπου στην Ευρώπη ανακαλούνται 774.000 αυτοκίνητα της εταιρείας του με κυβερνητική εντολή, ενώ στις ΗΠΑ εκκρεμεί μια συμφωνία με τους δικαστικούς και όσους έχουν στραφεί ενάντια στο diesel. Υπάρχουν έρευνες σχετικά με τις αντιμονοπωλιακές και τις εισαγγελικές αρχές. Υπάρχει η ηλεκτροκίνηση, όπου η Daimler δεν έχει πολλά να προσφέρει. Υπάρχει, επίσης, ο νέος κύριος μέτοχος Geely από την Κίνα, ο οποίος καταθέτει σχετικά ιδέες. Με δεδομένο, τέλος, ότι ο Υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας, Andreas Scheuer, έφερε μπροστά τον επικεφαλής της Daimler στην υπόθεση του diesel, η... μάρκα Zetsche έχει μια βαριά σκιά από πάνω της.
Παραμένει αμφίβολο, δεδομένης της νέας μη προβλεψιμότητας της εταιρείας, αν η παλιομοδίτικη καριέρα του Dieter Zetsche μπορεί στην πραγματικότητα να τελειώσει, όπως έχει πέρασε για πάνω από 40 χρόνια. Ποιος ξέρει σήμερα τι του αναλογεί από τις ιστορίες όλων αυτών των υποθέσεων;
Η... δραματουργία στην Daimler είναι διαφορετική: Την άνοιξη του 2021 θα έπρεπε -ίσως και για δέκα χρόνια- να παίξει το ρόλο του προέδρου του εποπτικού συμβουλίου, εξασφαλίζοντας κάτι όλο και πιο σπάνιο στην εποχή μας: τη συνέχεια. Και αυτό, παρότι φτάνει στο τέλος της η εποχή του βενζινοκινητήρα, δηλαδή η βαριά κληρονομιά της Bertha Benz και του Gottlieb Daimler.
Ο Όμιλος θέλει να ξεπεράσει τις προκλήσεις με μια νέα οργανωτική δομή και με περισσότερο ένστικτο στη διοίκηση, όπως ανακοίνωσε ο νεοορισθείς πρόεδρος του Δ.Σ.,  Källenius.
Μέχρι νεωτέρας στη Στουτγκάρδη το σύνθημα "the best or nothing" («το καλύτερο ή τίποτα») μπορεί να σημαίνει για τον μακροχρόνιο manager Zetsche ενδεχομένως και «τίποτα». Ακόμα κι αν φαίνεται αδιανόητο την ώρα του αποχαιρετισμού, η Daimler δεν μπορεί να κάνει κάτι χωρίς τη συμβουλή του χαμογελαστού μεν, σκληρού δε μυστακοφόρου παράγοντα.