Διάδοχος του Elon Musk ο James Murdoch;


Έπειτα από την ένταση, που δημιουργήθηκε στο Twitter, ο Elon Musk υποχρεώνεται να αφήσει κενή τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Tesla. Διάδοχός του θα μπορούσε να γίνει ο James Murdoch, με θητεία στην 21st Century Fox.

 
  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 15/10/2018

Ο αποχωρών επικεφαλής του αμερικανικού ομίλου ΜΜΕ 21st Century Fox, James Murdoch, είναι σύμφωνα με άρθρο των “Financial Times” ο πιθανότερος αντικαταστάτης του Elon Musk στη θέση του προέδρου του ΔΣ της Tesla. Με βάση την εφημερίδα, ο Murdoch έδειξε ενδιαφέρον γι’ αυτό το πόστο από τις 10 Οκτωβρίου. Βέβαια, η πλευρά Musk έχει υποβιβάσει σε μεγάλο βαθμό αυτές τις εξελίξεις, αν και είναι εμφανές τοις πάσει ότι αναμένονται σύντομα σημαντικές εξελίξεις. Τώρα, αν το όνομα “Murdoch” σας θυμίζει κάτι, πράγματι, ο 45χρονος James Murdoch είναι ο μικρότερος γιος του μεγιστάνα των media, Rupert Murdoch. Μάλιστα, ο James Murdoch είναι ήδη μέλος του ΔΣ της Tesla.

Ο Musk έχει ήδη απώλειες

Τις τελευταίες μέρες ο Musk και η Αμερικανική Επιθεώρηση Χρηματιστηρίου (SEC) ήρθαν σε αντιπαράθεση εξαιτίας παραπλανητικών... tweets. Σύμφωνα με αυτά, ο Musk θα πρέπει να αφήσει για 3 χρόνια τη θέση του προέδρου της αυτοκινητοβιομηχανίας. Επιπλέον, tweets, που θα μπορούσαν να κινήσουν τις μετοχές της φίρμας, πρέπει ο Musk όχι μόνο να τα αποδεχθεί, αλλά και να τα εγκρίνει, ενώ τόσο αυτός όσο και η Tesla καλούνται να πληρώσουν από σχεδόν 17 εκατ. ευρώ, καθώς οι αμερικανικές οικονομικές υπηρεσίες κατηγορούν και τις δύο πλευρές για εξαπάτηση επενδυτών.

Προσπάθεια χειραγώγησης των τιμών;

Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς θέλει να αποσαφηνίσει σε ποιο βαθμό το συμβούλιο γνώριζε το έργο και σε ποιο βαθμό οι χρηματοδοτικές δεσμεύσεις είχαν προχωρήσει. Μετά από ανακοίνωση του Musk, η αξία του μετοχικού κεφαλαίου είχε αρχικά φτάσει στα 380 δολάρια και έχει μειωθεί εντωμεταξύ στα 280. Σε περίπτωση που οι αρχές καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι η ανακοίνωση δεν ήταν σοβαρή ή δεν εξασφάλιζε πραγματικά τη χρηματοδότηση, θα μπορούσαν να ερμηνεύσουν το tweet ως μια προσπάθεια χειραγώγησης των τιμών.

Ο σπηλαιοδύτης άσκησε αγωγή εναντίον του Elon Musk

Ο Βρετανός σπηλαιοδύτης, τον οποίο ο Elon Musk πρόσφατα περιέγραψε ως «παιδόφιλο», άσκησε αγωγή εναντίον του αφεντικού της Tesla για δυσφήμιση. Ο Vernon Unsworth, που είχε εμπλακεί στη διάσωση των -νεαρών- μελών μιας ομάδας ποδοσφαίρου της Ταϋλάνδης από μια σπηλιά, απαιτεί αποζημίωση σχεδόν 65.000 ευρώ, δήλωσε ο δικηγόρος του στις 16 Σεπτεμβρίου.

Συνωμοσία στην Tesla;

Μετά από τη γεμάτη προβλήματα έναρξη της παραγωγής του νέου Tesla Model 3, ο Elon Musk υποψιάστηκε ότι ένας... σαμποτέρ είχε διαταράξει κακόβουλα τις διαδικασίες στην εταιρεία. Σε ένα e-mail σε όλους τους υπαλλήλους, ο Musk κατηγόρησε τον ανώνυμο υπάλληλο για «εκτεταμένη και καταστροφική δολιοφθορά». Όχι μόνο έκανε αλλαγές στο λειτουργικό σύστημα παραγωγής, αλλά αποκάλυψε επίσης εμπιστευτικά δεδομένα σε ανώνυμους τρίτους. «Η πλήρης έκταση της προσέγγισής του δεν είναι σαφής ακόμη, αλλά αυτό που παραδέχθηκε μέχρι τώρα είναι πολύ κακό», έγραψε ο 46χρονος στις πληροφορίες του προς τους εργαζόμενους την 18η Ιουνίου 2018.

Υπέρβαση στην προώθηση;

Ως λόγο γι' αυτήν την πράξη, ο δισεκατομμυριούχος Musk υποψιάστηκε μια μη χορηγούμενη προσφορά. Ταυτόχρονα, το αφεντικό της εταιρείας υπαινίσσεται πολλά πράγματα ακόμη. Υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος οργανώσεων, «που θέλουν να πεθάνει η Tesla». Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται οι κερδοσκόποι της Wall Street, καθώς και εταιρείες πετρελαίου και αερίου, μαζί με τους ανταγωνιστές κατασκευαστές αυτοκινήτων. Σε άλλο ηλεκτρονικό μήνυμα, ο Musk είχε προηγουμένως ενημερώσει τους υπαλλήλους για μια πυρκαγιά σε κτίριο της εταιρείας. Σε αυτό το σημείο υπήρχε μια πυρκαγιά σε ένα φίλτρο αέρα, η οποία είχε σβήσει γρήγορα. Η Musk κάλεσε τους υπαλλήλους να «δώσουν προσοχή σε όλα όσα δεν είναι προς το συμφέρον της εταιρείας μας», παρ’ όλο που η πυρκαγιά μπορεί να ήταν κάτι τυχαίο.

Μία στις δέκα θέσεις εργασίας διαγράφεται

Ο Musk είχε προηγουμένως ανακοινώσει ότι μετά από αρκετές αποτυχίες, σχεδόν μία στις δέκα θέσεις των 37.000 υπαλλήλων του θα διαγραφεί. Ο πρωτοπόρος του ηλεκτρικού αυτοκινήτου είχε αναπτυχθεί ταχέως τα τελευταία χρόνια, αλλά έπρεπε να αντιμετωπίσει ζημιές, απώλειες στόχων παραγωγής, αποχωρήσεις στελεχών και θανατηφόρα ατυχήματα με ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Με το νέο Model 3, η Tesla θέλει τώρα να δημιουργήσει τη διαφορά στην αγορά.

Εμφάνιση του εκνευρισμένου Musk στο συνέδριο των επενδυτών

Πρόσφατα, το αφεντικό της Tesla προκάλεσε -το Μάιο- οργή στους επενδυτές της εταιρείας του. Με ένα ενοχλητικό τρόπο, ο Musk σκλήρυνε τις ερωτήσεις σχετικά με τις οικονομικές ανάγκες του κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων με έλλειψη αξιοπιστίας. Τους αναλυτές, που αμφισβήτησαν την Tesla για τις παραγγελίες του νέου Model 3 ή για να μάθουν περισσότερα σχετικά με τις κεφαλαιακές απαιτήσεις, κάλεσε σε μια τηλεδιάσκεψη ο Musk, λέγοντας: «Αυτά τα ερωτήματα είναι τόσο στεγνά, που με σκοτώνουν». Παρ’ όλο που ο Musk υποσχέθηκε κέρδος για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, οι μετοχές υποχώρησαν. Ήδη το Πάσχα ο Musk είχε φοβίσει τους επενδυτές με ένα ασήμαντο Πρωταπριλιάτικο αστρίο για την πτώχευση της Tesla μέσω Twitter...

Συμφωνία-στόχος για παράταση της σύμβασης

Στα τέλη Ιανουαρίου του 2018, ο Musk είχε παρατείνει τη σύμβασή του ως αφεντικό της Tesla για δέκα χρόνια. Ως εκ τούτου, επισυνάπτονται στη σύμβαση ορισμένα καθήκοντα. Έτσι, καθορίστηκαν για την αγοραία αξία δώδεκα στόχοι σε αυξήσεις ύψους 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ως εκ τούτου, ένας μισθός ή διάφορα μπόνους δε θα τα πάρει ο Musk, τόνισε η Tesla. Ορίστηκαν επίσης στόχοι για πωλήσεις και λειτουργικά κέρδη, που η Tesla δεν διευκρίνισε. Ο στόχος για την αξία της αγοράς είναι ήδη εξαιρετικά φιλόδοξος: ο Elon Musk πρόκειται να τον φτάσει στα 650 δισεκατομμύρια δολάρια. Ο ίδιος ο Musk, όμως, ήταν αισιόδοξος: «Θεωρώ ότι η Tesla θα αξίζει ένα δισεκατομμύριο δολάρια μέσα σε δέκα χρόνια», δήλωσε στους New York Times. Όταν ο Musk φτάνει σε μεμονωμένους ενδιάμεσους στόχους, θα παίρνει περίπου 1,69 εκατομμύρια μετοχές - ουσιαστικά το 1% της εταιρείας. Αν δεν υλοποιήσει κανέναν από τους στόχους, μένει με τα χέρια άδεια.

Πίεση για μελλοντικά έργα

Η λίστα των έργων της Tesla είναι μεγάλη: Μέχρι τα τέλη του 2019, το ηλεκτρικό φορτηγό Semi με αυτονομία έως και 800 km. Μαζί με το ηλεκτροκίνητο φορτηγό, ο Musk παρουσίασε επίσης τη νέα έκδοση του Tesla Roadster και περιέγραψε ένα ηλεκτρικό pick-up - με την ημερομηνία έναρξης παραγωγής ανοικτή. Επιπλέον, θα παρουσιαστεί ένα crossover, που ονομάζεται Model Υ και σχεδιάζεται με βάση το Model 3, το οποίο θα πρέπει να ολοκληρώσει την όμορφη λίστα σειρών S - E - X - Y. Δυστυχώς, όμως, η Ford κατοχύρωσε τα δικαιώματα του όρου "Model E", οπότε ο Musk γύρισε το Ε ανάποδα και δημιούργησε το Model 3. Το αφεντικό της εταιρείας ανακοίνωσε επίσης ένα λεωφορείο για τις δημόσιες συγκοινωνίες. Το μακροπρόθεσμο σχέδιο περιλαμβάνει επίσης τη δημιουργία ενός στόλου αυτόνομων οχημάτων, που θα φέρει την επανάσταση στην κυκλοφορία με ρομποτικά ταξί και φορτηγά.

Κατασκευές: εργοστάσιο μπαταριών, Κίνα, σήραγγα

Η μπαταρία ιόντων λιθίου είναι το πιο σημαντικό και ταυτόχρονα το πιο ακριβό μέρος ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου της Tesla. Προκειμένου να παραχθεί το τεράστιο σύνολο των απαιτούμενων μπαταριών, η Tesla κατασκευάζει το Gigafactory στη Nevada. Ωστόσο, επειδή υπήρξαν προβλήματα που ήταν συνυπεύθυνα για την καθυστέρηση της παραγωγής του Model 3, το έργο δηλώθηκε ως κορυφαία προτεραιότητα από τον Musk. Επιπλέον, σχεδιάζεται εργοστάσιο αυτοκινήτων στη Σαγκάη για την τεράστια κινεζική αγορά, βάσει συμφωνίας με τις τοπικές αρχές, σύμφωνα με τον Musk. Σε περίπου τρία χρόνια, η παραγωγή θα πρέπει να ξεκινήσει, κυρίως για να καταστεί το Model 3 προσιτό στην Κίνα και τη γύρω περιοχή. Στη συνέχεια υπάρχει το έργο της σήραγγας κάτω από το Λος Άντζελες, που σύντομα θα συνδέσει την περιοχή των... διαστημικών δραστηριοτήτων του Musk, το SpaceX, στην περιοχή Hawthorne με τον highway 101 στα βορειοδυτικά, αργότερα ακόμα και ένα μέρος ενός εκτεταμένου δικτύου Hyperloop για ταχύτερη μεταφορά ατόμων και αγαθών.

Ανανεώστε την εικόνα, αποκρούστε τον ανταγωνισμό

Οι γρατζουνιές δεν είναι ακόμα σοβαρές, αλλά τελικά: ο Musk δε θα μπορέσει να... καίει τα χρήματα των επενδυτών για πάντα. Υπήρχαν επίσης αναφορές μαζικών απολύσεων και τραχύς χειρισμός του ίδιου του εργατικού δυναμικού. Επιπλέον, ο ανταγωνισμός δεν κοιμάται πια. Τα σημαντικά ονόματα του κόσμου των αυτοκινήτων έχουν εξαπολύσει εντωμεταξύ επίθεση σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση για να κυνηγήσουν την Tesla. Η GM έχει ήδη το Chevrolet Bolt EV, που είναι πολύ πιο οικονομικό σε σχέση με το Model 3 και σκοπεύει ως το 2023 να φέρει άλλα 20 ηλεκτροκίνητα μοντέλα στην αγορά. Επίσης, η Ford, η VW και πολλοί άλλοι οικονομικά ισχυροί παίκτες της βιομηχανίας θέλουν να επιτεθούν. Ακόμα και ο σίγουρος για τον εαυτό του Musk φαίνεται να σκέφτεται: «Είχα σοβαρούς συναισθηματικούς προβληματισμούς τις τελευταίες εβδομάδες», δήλωσε ο 46χρονος top-manager σε συνέντευξή του λίγο μετά την παρουσίαση του Model 3: «Xρειάστηκε πολλή θέληση και δύναμη, για να πραγματοποιηθεί αυτό το event και να μην μοιάζει ο ίδιος με τον πιο καταθλιπτικό τύπο εκεί πέρα»...