Microchips/Megatrends


Πόσο η τεχνολογία μπορεί να αλλοιώσει το χαρακτήρα της διαδικασίας της οδήγησης; Μήπως η έννοια της "οδηγικής απόλαυσης" ετοιμάζεται να μπει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας;

Η έκθεση ηλεκτρονικών CES που διεξάγεται κάθε χρόνο στο Las Vegas είναι για πάνω από 50 χρόνια το προπύργιο της ανάδειξης των καταναλωτικών αγαθών τεχνολογίας. Εκεί η Philips το 1970 παρουσίασε το πρώτο βίντεο με κασέτα, εκεί παρουσιάστηκε -για όσους θυμούνται- ένας από τους πρώτους προσωπικούς υπολογιστές ο Commodore 64 το 1982, εκεί αναδείχθηκε η τεχνολογία Blu-ray για να αναφέρουμε μερικά μόνο επιτεύγματα της τεχνολογίας. Όλα τα χρόνια η CES φιλοξενούσε αυτοκίνητα, άντε για κάποιο καινοτόμο ηχοσύστημα ή κάποια εφαρμογή multimedia.

To 2013 όλα άλλαξαν. Η έκθεση εμπλουτίστηκε με την ενότητα αυτοκινητικής τεχνολογίας. Από τότε κάθε χρόνο η εμφάνιση των αυτοκινητοβιομηχανιών και η ανάδειξη τεχνολογιών για το αυτοκίνητο πληθαίνει με γεωμετρική πρόοδο. Τόσο μάλιστα που τώρα που έχει τελματώσει η τεχνολογία για το σπίτι, η ίδια η έκθεση έχει αρχίσει να δίνει ένα νέο στίγμα: αυτό της αυτοκίνησης ως το κυρίαρχο πεδίο ανάδειξης νέων τεχνολογιών.

Έτσι και φέτος κατασκευαστές παρουσίασαν νέα concepts, νέα μοντέλα, νέες τεχνολογίες. Έγιναν συζητήσεις για το θέμα της αυτόνομης οδήγησης, της εικονικής πραγματικότητας και όλοι, μα όλοι είχαν να πουν μια κουβέντα για την κινητικότητα του μέλλοντος. Η Toyota, η Daimler, η BMW, η FCA, η Volkswagen αλλά και η Nvidia, η Microsoft και πολλοί άλλοι στοχεύουν πια στο νέο πεδίο δόξης λαμπρό που δεν είναι άλλο από το αυτοκίνητο.

Το μέλλον διαφαίνεται «τσιπωμένο» με τεχνολογίες που σοφά θα αποτρέπουν τροχαία δυστυχήματα, θα καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο (ή ρεύμα), θα επιτρέπουν την car-to-car σύνδεση και θα βοηθούν στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση κι όλα αυτά είναι καλά νέα.

Μέσα όμως σε αυτό το κλίμα τεχνολογικής ευφορίας διαφαίνεται πλέον ότι η αυτοκίνηση χάνει σιγά-σιγά τη διάσταση της τέχνης και οδεύει με...οκταπύρηνη ταχύτητα σε αυτήν της τεχνολογίας. Ήδη υπάρχουν εκτιμήσεις ότι η αυτόνομη οδήγηση είναι πιο κοντά από ό,τι αρχικά υπολογίζαμε ενώ όλες οι μεγάλες εταιρίες λογισμικού και παροχής υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας έχουν πάρει πολύ σοβαρά το χώρο του αυτοκινήτου. Σε αυτό το νέο πλαίσιο αδυνατώ -ή αν προτιμάτε- δεν θέλω να δω τη θέση και το ρόλο του ανθρώπου ως χρήστη και χειριστή του αυτοκινήτου το οποίο αποτελεί ένα είδος διαβατηρίου προς την ελευθερία της μετακίνησης, τη χαρά του ταξιδιού και της ανακάλυψης, τη διέγερση όλων των αισθήσεων.