Το «10», το καλό!


Οι V10 κινητήρες ανήκουν φυσικά στις εξωτικές δημιουργίες, σε ό,τι αφορά βέβαια τα επιβατικά αυτοκίνητα, αφού εμφανίζονται επίσης σε pick up και διάφορα φορτηγά. Ωστόσο, εδώ και καιρό τους βλέπουμε σε εκτός δρόμου οχήματα, αλλά και σε sport προτάσεις. Πάρτε μία γεύση από V10 και πιέστε το γκάζι δυνατά...

Οι V10 σαφώς και δεν είναι τόσο οικονομικοί σε κατανάλωση όσο οι V8, από την άλλη όμως δεν είναι τόσο θορυβώδεις όσο οι V12. Εξαιτίας, λοιπόν, των παραπάνω, αλλά και άλλων διαφορών, οι V10 έχουν τη δική τους χάρη και γοητεία, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές, που έχουν συνδεθεί (συναισθηματικά, ίσως;) και με ένα μοντέλο. Σκεφθείτε ότι επί σειρά πολλών ετών οι V10 κινητήρες βρίσκονταν μόνο κάτω από τα καπό οχημάτων επαγγελματικής χρήσης και ότι χρειάστηκε να φτάσουμε στο -όχι και τόσο μακρινό 1992- για να δούμε τον πρώτο V10 σε ένα επιβατικό αυτοκίνητο. Στην ουσία, ο λόγος γινόταν για έναν V10, που βασιζόταν σε έναν κινητήρα από φορτηγό, αλλά υπέστη τις απαιτούμενες μετατροπές και δέχτηκε επίσης την τεχνογνωσία της Lamborghini (θυγατρική της Chrysler εκείνην την εποχή), ώστε να κινηθεί σε ένα νέο πεδίο. Η χωρητικότητα των 8 λίτρων δεν μπόρεσε να κρύψει την καταγωγή αυτού του μηχανικού συνόλου, ενώ τα 408 PS ήταν απολύτως σύμφωνα με ένα sport αυτοκίνητο. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το sportive πεδίο εφαρμογής για τους V10 κινητήρες είχε ήδη σπαρθεί από το 1989 στη Formula 1, η οποία έψαχνε από νωρίς μία ιδιαίτερα αποδοτική λύση σχετικά με τους κινητήρες έπειτα από την παύση της χρησιμοποίησης των turbo μηχανικών συνόλων στο πρωτάθλημά της.

 

Αναζητώντας έναν V10 για το Viper

 

Ο κινητήρας του Viper έδωσε την αφορμή να ακολουθήσουν πολλά παρόμοια project. Έτσι, όλο και περισσότερες εταιρείες -ιδιαίτερα «μικρές»- επέλεγαν να χρησιμοποιούν το 10κύλινδρο μοτέρ. Γι’ αυτό το λόγο παρακολουθήσαμε τη... μετανάστευση ενός αμερικανικού V10 στην Αγγλία -και πιο συγκεκριμένα στην Bristol- ή στην Ισπανία στην εταιρεία Spano. Εννοείται πως οι προσπάθειες για την αύξηση της ισχύος με τη βοήθεια νέων κυλινδροκεφαλών ή σχεδίων υπερτροφοδότησης (turbo) ήταν συνεχείς. Λάβετε υπόψη σας ότι o V10 του Viper βοήθησε το Dodge Ram SRT-10 να ανακηρυχθεί «ταχύτερο pick up του κόσμου». Επίσης, η νεότερη εκδοχή αυτού του V10 έχει πάρει θέση στο VLF Automotive Force 1 του Henrik Fisker, το οποίο δε δέχτηκε μόνο την... καρδιά του Viper, αλλά και πολλή από την τεχνολογία του.

 

Μεγάλης χωρητικότητας diesel και υψηλόστροφες sportive προτάσεις

 

Η αλήθεια είναι, πάντως, πως υπήρξαν και πολλοί Ευρωπαίοι κατασκευαστές, που έσπευσαν να γευτούν... αίμα. Αρχικά, λοιπόν, η VW εκμεταλλεύτηκε ένα 10κύλινδρο κινητήρα, ώστε να κατασκευάσει ένα από τα πλέον ισχυρά μηχανικά σύνολα στον κόσμο, τον πασίγνωστο V10 TDI, που σημείωσε μεγάλη επιτυχία στα Phaeton και Touareg. Η Porsche, με τη σειρά της, τοποθέτησε στο super sport μοντέλο της Carrera GT έναν κινητήρα, που προερχόταν από τις αγωνιστικές δραστηριότητές της. Η BMW μεταμόσχευσε στην M5 έναν υψηλόστροφο V10, ο οποίος μεν δεν είχε καμία σχέση με τον κινητήρα που τοποθετήθηκε εκείνη την εποχή στα μονοθέσια της F1, σημείωσε όμως μία καλή εμπορική πορεία. Ο συγκεκριμένος V10 μετακόμισε επίσης στην M6, αλλά και στην «αδελφή» Wiesmann, η οποία εφοδίασε ένα από τα ρετρό sport αυτοκίνητά της με αυτό το... express της Βαυαρίας. Στην Audi εξέλιξαν ένα 10κύλινδρο κινητήρα με χωρητικότητα 5 και 5,2 λίτρων, ο οποίος πήρε θέση στα S6, S8, αλλά και στο R8, για να πάρει στη συνέχεια... φύλλο πορείας προς τη θυγατρική Lamborghini. Είτε πρόκειται για την Gallardo, την Huracan ή τη Sesto Elemento, ο 10κύλινδρος ζει και βασιλεύει.

Ακόμα και στην Ιαπωνία έφτασε ο ενθουσιασμός για τους 10κύλινδρους κινητήρες. Η Lexus επέλεξε για τη sportive πρότασή της από ανθρακονήματα LFA έναν V10, ο οποίος έχει «κόφτη» στις 9.000 rpm!

Τέλος, εξ ολοκλήρου εκτός... θέματος «έπεσε» η Ford σε ό,τι έχει να κάνει με τους V10. Ο 10κύλινδρος κινητήρας Triton, χωρητικότητας 6,8 λίτρων, έπαιζε το ρόλο του ως μηχανικό σύνολο βενζίνης μόνο σε φορτηγά, van και ένα τεράστιο SUV. Σε αυτά τα αυτοκίνητα, όμως, ο 10κύλινδρος κινητήρας δεν μπορούσε να αποκηρύξει την καταγωγή του από τα επαγγελματικά οχήματα.