ΤΕΥΧΟΣ ΜΑΪΟΥ 2018
ΠΩΣ ΕΠΙΤΑΧΥΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΙΔΑΝΙΚΑ;

Η καλύτερη... εκτόξευση 3/4

  • img

Όλοι καταλαβαίνουμε ότι μία επιτάχυνση από στάση έως τα 100 km/h κατά την κίνησή μας σε φυσιολογικούς ρυθμούς μέσα στην κυκλοφορία σημαίνει πολύ λίγα πράγματα. Ωστόσο, η φυσική, που κρύβεται πίσω από αυτήν τη διαδικασία είναι συναρπαστική. Πώς επιταχύνει ιδανικά ένα αυτοκίνητο;

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ

Οι φίλοι του αυτοκινήτου εδώ και πάρα πολλά χρόνια αναρωτιούνται: «Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την επιτάχυνση; Είναι η ισχύς, μια που όσο πιο υψηλός είναι ο αριθμός των PS τόσο μικραίνει ο χρόνος για το “0-100 km/h”; Ή μήπως είναι η ροπή; Γιατί, αν δούμε το θέμα από τη σκοπιά της φυσικής, η ισχύς προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό της δύναμης (της ροπής) με τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα. Για σκεφθείτε κι εσείς: Ας πούμε ότι έχουν «στηθεί» δίπλα-δίπλα δύο ολόιδια (με εξαίρεση τον κινητήρα) αυτοκίνητα. Ωστόσο, το ένα από αυτά έχει στη διάθεσή του πολύ μεγαλύτερη ισχύ από το άλλο και, βέβαια, προκειμένου αμφότερα να βρίσκονται εν στάσει, τα rpm λειτουργίας του κινητήρα είναι μηδενικά.

Αυτό σημαίνει πως τη στιγμή, που θα βυθίσουμε το δεξί πεντάλ στο πάτωμα, το σημαντικότερο ρόλο ως προς τις δυνατότητες επιτάχυνσης δε θα τον παίξει η ισχύς, αλλά μόνο η δύναμη, η οποία θα μεταφερθεί από τα ελαστικά στην άσφαλτο, δηλαδή τα Newtonmeter της ροπής. Πάντως, για την τελική ταχύτητα είναι αποφασιστικής σημασίας να δει κανείς πόσες περιστροφές κάνουν οι τροχοί (ισχύς), ώστε το αυτοκίνητο να επιταχύνει κόντρα στην αεροδυναμική αντίσταση. Βέβαια, είμαστε ακόμα στους τροχούς, οι οποίοι συνήθως περιστρέφονται πιο αργά από τον κινητήρα, του οποίου οι ελάχιστες στροφές είναι αυτές του ρελαντί. Ενδιάμεσα βρίσκονται 3 στοιχεία της μετάδοσης: το κιβώτιο ταχυτήτων, η μετάδοση προς τον έναν ή και τους δύο άξονες και οι τροχοί, οι οποίοι επηρεάζουν τη μετάδοση με τη διάμετρό τους. Έτσι, θα ήταν δυνατό σε δύο οχήματα ίσης ισχύος να προκύπτουν περισσότερες στροφές ή περισσότερη δύναμη στον τροχό.

 

Το κιβώτιο ταχυτήτων ρυθμίζει τη δύναμη, που καταλήγει στους τροχούς

Η ροπή ανά κινητήριο τροχό είναι στις «μικρές» σχέσεις κατά πολύ υψηλότερη σε σύγκριση με τη ροπή του κινητήρα και φτάνει, ανάλογα με τη συνολική μετάδοση, ακόμα και σε αυτοκίνητα μικρής κατηγορίας σε τετραψήφιες τιμές Nm! Μέσα από ένα μαθηματικό πρίσμα, στην άσφαλτο φτάνει μόνο η δύναμη σε Newton, αφού τα μέτρα (από τα Newtonmeter) ουσιαστικά ακυρώνονται από την ακτίνα του τροχού. Η επιλεγμένη συνολική μετάδοση στην πράξη εξαρτάται από το αν ένα αυτοκίνητο φτάνει στη μέγιστη ισχύ του είτε στο υψηλό είτε στο χαμηλό πεδίο στροφών. Αν υποθέσουμε ότι ένα αυτοκίνητο έχει στις 5.000 rpm 200 Nm και ένα άλλο ήδη στις 2.500 rpm 400 Nm, τότε η ισχύς των δύο οχημάτων (σε PS) είναι σε αυτές τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα ίδια. Επιπλέον, προκειμένου σε αυτές τις στροφές να κινούνται με την ίδια ταχύτητα (με τον ίδιο ρυθμό ή αριθμό περιστροφών των τροχών τους), πρέπει το αυτοκίνητο, στο οποίο η μέγιστη ροπή εμφανίζεται υψηλότερα, να έχει κατά το ήμισυ τόσο υψηλή μετάδοση όσο το αυτοκίνητο, που εμφανίζει τη ροπή του στις χαμηλές rpm, κάτι που στην ουσία θα διπλασιάσει τη δύναμή του.

Αν, τώρα, ο οδηγός πατήσει το γκάζι, η εντύπωση σχετικά με την επιτάχυνση είναι η ίδια. Αν οι δύο κινητήρες λειτουργούσαν μόνο στις 2.500 rpm, το μηχανικό σύνολο με τα 400 Nm θα ανέπτυσσε τη διπλάσια πίεση. Ωστόσο, για την ιδανικότερη επιτάχυνση, είναι καθοριστικό το εξής: Ο οδηγός πρέπει να καταλάβει ποιος είναι ο αριθμός των στροφών λειτουργίας του κινητήρα, όπου εμφανίζεται η υψηλότερη ροπή. Γι’ αυτόν το λόγο τα αυτοκίνητα προετοιμάζονται για το γνωστό sprint με τον παρακάτω τρόπο: Με το ταυτόχρονο πάτημα του πεντάλ του συμπλέκτη (σε αυτοκίνητο με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων) ή την τοποθέτηση του αριστερού ποδιού στο πεντάλ του φρένου (σε αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων) και το δεξί πόδι στο πεντάλ του γκαζιού. Έτσι μπορεί να βρει ο οδηγός τον ιδανικό αριθμό rpm εκκίνησης. Αυτός ο αριθμός βρίσκεται στα ατμοσφαιρικά αυτοκίνητα πιο ψηλά σε σχέση με τα turbo αυτοκίνητα, που αποδίδουν καλύτερα όχι το ίδιο ψηλά.

Πάντως, όλα αυτά δεν είναι ακόμα αρκετά, αφού η μέγιστη πρόσφυση του ελαστικού δεν είναι σωστό να ξεπεραστεί. Και για να τη φτάσει κανείς, πρέπει στα σύγχρονα αυτοκίνητα να απενεργοποιηθεί το σύστημα περιορισμού ολίσθησης των τροχών. Γιατί ανάλογα με το ελαστικό και την επιφάνεια κίνησης εκδηλώνεται μόλις κατά το 5 έως το 20% της ολίσθησης (ο τροχός ολισθαίνει ελαφρά) η ιδανική δύναμη ώθησης. Σε περίπτωση πιο έντονης ολίσθησης, μειώνεται η πρόσφυση και εμφανίζονται τα πρώτα σημάδια καπνού. Εννοείται πως η εύρεση του σημείου ιδανικής ισορροπίας μεταξύ δεξιού και αριστερού πεντάλ απαιτεί πολλή εξάσκηση. Ακόμα και οι πιο έμπειροι δοκιμαστές χρειάζονται ανάλογα με το αυτοκίνητο και τον τύπο του οδοστρώματος πολλές προσπάθειες και -προφανώς- δυσαρεστούνται όταν καταναλώνουν χρόνο για την ξεχωριστή ρύθμιση του συστήματος Launch Control (όταν αυτό υπάρχει) λίγο πριν από την εκκίνηση. Το σίγουρο είναι πως στην καθημερινότητά μας δε συντρέχει κανένας λόγος για να κάνει κανείς εκκινήσεις από στάση σαν να ετοιμάζεται να σπάσει κάποιο ρεκόρ επιτάχυνσης...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

  • ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΤΣΙΤΑΤΑ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ 13/4

    «Ένα γκαράζ χωρίς μία Porsche 911 είναι μια βαρετή

    'Το αυτοκίνητο είναι μία παροδική παρουσία. Εγώ πιστεύω στο άλογο.' Είτε το πιστεύετε είτε όχι, τάδε έφη ο Γερμανός αυτοκράτορας Γουλιέλμος ο 2ος, ο οποίος στα τέλη του 19ου αιώνα είχε... ποντάρει στο λάθος άλογο.

  • ΠΩΣ ΕΠΙΤΑΧΥΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΙΔΑΝΙΚΑ; 3/4

    Η καλύτερη... εκτόξευση

    Όλοι καταλαβαίνουμε ότι μία επιτάχυνση από στάση έως τα 100 km/h κατά την κίνησή μας σε φυσιολογικούς ρυθμούς μέσα στην κυκλοφορία σημαίνει πολύ λίγα πράγματα. Ωστόσο, η φυσική, που κρύβεται πίσω από αυτήν τη διαδικασία είναι συναρπαστική. Πώς επιταχύνει ιδανικά ένα αυτοκίνητο...

  • ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΗΝ CUPRA ΩΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ 23/3

    Η νεοσύλλεκτη...

    Το όνομα “Cupra” δεν είναι νέο στο χώρο του αυτοκινήτου, αφού εδώ και αρκετά χρόνια γνωρίζουμε πως οι εκδόσεις Cupra ήταν οι sportive εκδοχές διάφορων μοντέλων της SEAT. Ωστόσο, εδώ και λίγο καιρό η Cupra είναι πλέον μία ξεχωριστή μάρκα!

  • V10 ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ 1/3

    Το «10»

    Οι V10 κινητήρες ανήκουν φυσικά στις εξωτικές δημιουργίες, σε ό,τι αφορά βέβαια τα επιβατικά αυτοκίνητα, αφού εμφανίζονται επίσης σε pick up και διάφορα φορτηγά. Ωστόσο, εδώ και καιρό τους βλέπουμε σε εκτός δρόμου οχήματα, αλλά και σε sport προτάσεις. Πάρτε μία γεύση από V10...

  • 9/3

    Τα 7 λάθη που κάνουν οι κακοί οδηγοί

    Οι καταστάσεις που εγκυμονούν κινδύνους κατά την οδήγηση προκύπτουν ακόμα κι αν τηρεί κανείς ευλαβικά όλους τους κανόνες του ΚΟΚ. Δείτε 7 τυπικά λάθη οδηγών, οι οποίοι δεν είναι σίγουρα οι πιο ασφαλείς.

  • 16/2

    Οι μοτοσικλετιστές είναι φίλοι μας!

    Όλοι εμείς, οι οδηγοί των αυτοκινήτων, έχουμε τοποθετήσει σε μία συγκεκριμένη θέση της καρδιάς μας τους οδηγούς των μοτοσικλετών. Κάποιοι τους έχουμε βάλει στο... ράφι με τους καλούς, ενώ άλλοι σε αυτό με τους κακούς και τους αντιπαθείς. Εσείς, ως οδηγοί αυτοκινήτου, έχετε...

  • 12/2

    Εσείς ακόμα τηλεφωνείτε όταν οδηγείτε;

    Εμείς, οι Έλληνες, έχουμε ένα πολύ κακό συνήθειο: να μη συμμορφωνόμαστε σε υποδείξεις και απαγορεύσεις, ακόμα και αν πρόκειται για το καλό μας, ακόμα κι αν ενδέχεται να τιμωρηθούμε με υψηλά χρηματικά πρόστιμα. Στην υπόλοιπη Ευρώπη; Tην 1η Φεβρουαρίου απαγορεύτηκε η χρήση του...

  • 2/2

    Όμηροι της διπλωματίας

    Η επίσκεψη ενός υψηλά ιστάμενου στη χώρα μας -και δη στην πρωτεύουσά της- είναι ένα σπουδαίο γεγονός. Ωστόσο, η προστασία αυτού του προσώπου σημαίνει ταυτόχρονα την ταλαιπωρία χιλιάδων συνανθρώπων μας, που πηγαίνουν στις δουλειές τους ή επιστρέφουν από αυτές. Γιατί έχουμε να...

  • 19/1

    «Γερμανία» δε σημαίνει πάντα επιτυχία

    Εντάξει, είναι γνωστό τοις πάσι πως η Γερμανία είναι μία χώρα, στην οποία -μεταξύ άλλων- ευδοκιμεί το αυτοκίνητο. Εκεί φαίνεται πως όλα πάνε καλά. Όλα; Ναι, φίλες και φίλοι, τελικά δεν πάνε όλα καλά για όλους, αφού οι πωλήσεις των αυτοκινήτων το 2017 έφεραν στο προσκήνιο...

  • 12/1

    «Έστιν ουν λαϊκή...»

    Όντας μαθητής ακόμη στις τελευταίες τάξεις του λυκείου (μιλάμε, δηλαδή, για πριν από περίπου 30 χρόνια...) είχα μάθει πολύ καλά τον ορισμό της τραγωδίας (τριτοδεσμίτης γαρ...), ο οποίος ξεκινά με το περίφημο 'Έστιν ουν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας...

  • 5/1

    Πρωτοπόρος η Κίνα!

    Εκπλήσσεστε; Δε νομίζω! Γιατί μιλάμε για μία από τις μεγαλύτερες χώρες του κόσμου και σίγουρα για την πολυπληθέστερη... Η κυβέρνηση της Κίνας, λοιπόν, απέσυρε από το πρόγραμμα κυκλοφορίας 553 αυτοκίνητα, ώστε αυτά να μη συνεχίζουν να κινούνται στους δρόμους της ως...

  • ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ AUTOBAHN 29/12/2017

    «Εμείς είμαστε άλλη εταιρεία...»

    Ένας πομποδέκτης για όλες τις σύγχρονες εθνικές οδούς; Νομίζετε... Ο αριθμός τους ισούται με το σύνολο των εταιρειών-διαχειριστών τους. Οπότε...

  • 22/12/2017

    Τι θα γίνει -επιτέλους- με αυτά τα φώτα;

    Μη μου πείτε ότι κατά τις βραδινές ώρες και ενώ βρίσκεστε καθ' οδόν δεν έχετε συναντήσει έστω ένα αυτοκίνητο, του οποίου ο οδηγός δεν έχει ανάψει τα φώτα του. Εσείς δεν απορείτε; Γιατί εγώ αναρωτιέμαι: 'Καλά, αυτός ο άνθρωπος δε θέλει, ενώ οδηγεί, να βλέπει...