FIRST DRIVE: Νέο Volvo XC90


Το lead-in της νέας ναυαρχίδας της σουηδικής φίρμας δε μπορούσε να υποσχεθεί τίποτα λιγότερο από το απόλυτο.

  • 12/3/2015

Πολύ καιρό το δούλευε η σουηδική φίρμα τούτον τον γίγαντα. Δε βιάστηκε, δεν τσιγκουνεύτηκε. Τρία χρόνια, ένα σεβαστό μέρος από επενδύσεις 11 δις ευρώ πήγαν σε τούτο το εντυπωσιακό σκαρί. Και βλέποντάς το παρκαρισμένο δε μπορώ παρά να θυμηθώ –πρέπει να θυμηθώ- πόσα νέα κουβαλά μαζί του το νέο XC90.

Κατ’ αρχάς νέο σχεδιαστικό κώδικα. Είναι σοβαροφανές αλλά ταυτόχρονα δείχνει σχεδόν…ταπεινό, μετριόφρον. Δεν έχει έπαρση κι ας είναι τεράστιο (4,95 μέτρα μήκος 2 μέτρα πλάτος (!) 1,77 ύψος), είναι όπως πολύ εύστοχα ο αμερικανός συνάδελφος παρατήρησε… «αναζωογονητικά μη-Γερμανικό». Φόρμες, καμπύλες, η τεράστια νέα μάσκα, τα space φωτιστικά εμπρός-πίσω γεννήθηκαν, δε φτιάχτηκαν…Άξια προσοχής πλέον και η ποιότητα συναρμογής, δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι τα διάκενα θυμίζουν όχι premium αλλά…superior κατασκευή.

CLICK ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ XC90

Στο εσωτερικό θυμηθήκαμε την απλότητα της καμπίνας, τη γενναιοδωρία των χώρων, την –σχεδόν- άπλετη ορατότητα. Η μεγάλη οθόνη αφής των 9 ιντσών, η κορυφή των συστημάτων Sensus, που δεσπόζει στο κέντρο της κονσόλας είναι κληροδότημα από το μέλλον που μόνο η Tesla έχει τολμήσει πριν να λανσάρει σε αυτοκίνητο παραγωγής. Aπό εκεί και με τη βοήθεια ελάχιστων διακοπτών ο χειριστής (ξεχάστε την απλουστευμένη έννοια του οδηγού) μπορεί να ρυθμίσει τα πάντα.

Από το navi και την απόδοση του θεσπέσιου ηχοσυστήματος της Harman των 1.400 watts ψηφιακής ενίσχυσης με τα 19 μεγάφωνα της Bowers&Wilkins, μέχρι την παραμετροποίηση των…πάντων (κινητήρας, αναρτήσεις κλπ.).

Το δε περιβάλλον, φωτεινό, λιτό, κομψό σε κάνει να μη θες να ξεκολλήσεις από κει μέσα. Και τα καθίσματα το ίδιο, και οι επενδύσεις και τα υλικά και ο νυχτερινός φωτισμός. Αλήθεια, είναι σα loft σε τροχούς οι οποίοι ας δούμε πως κινούνται.

Όλα στο 4

Και εννοούμε τους κυλίνδρους. Ένας από τους βασικούς πυλώνες της Volvo είναι η αποδοτικότητα με οικολογικό αποτύπωμα. Το νέο XC90 υποδέχεται ένα νέο «πλανητικό σύστημα» κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου υπό την ονομασία Drive-E, όλα με τέσσερις κυλίνδρους, όλα με αλουμινένιο μπλοκ, όλα με την ίδια διάμετρο x διαδρομή, αλλά το κάθε ένα με τη δική του διαφοροποίηση. D4 πετρελαίου με απόδοση 190 ίππους, 400 Nm ροπής και κατανάλωση 5,3 λτ./100 χλμ αλλά κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς, και D5 με τετρακίνηση με ισχύ 225 ίππους, 470 Nm ροπής και κατανάλωση 5,7 λτ./100 χλμ.

Για όσους προτιμούν τη βενζίνη, διαθέσιμες θα είναι οι τετρακίνητες εκδόσεις Τ5 με ισχύ 254 ίππους και 350 Nm και Τ6 με ιπποδύναμη 320 ίππων και 400 Nm ροπής ενώ στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η Τ8 έκδοση, Twin Engine, σε plug-in υβριδική έκδοση, η οποία συνδυάζει έναν δίλιτρο, τετρακύλινδρο κινητήρα βενζίνης με υπερσυμπιεστή και turbo, και έναν ηλεκτροκινητήρα, προσφέροντας συνδυαστική ιπποδύναμη περίπου 400 ίππων με ροπή στα 640 Nm (!) και μέση κατανάλωση στα 2,5 λτ./100 χλμ

Η αρχή λειτουργίας αυτού είναι πανομοιότυπη με αυτήν του V60 Plug-in Hybrid κάτι που μας υπενθυμίζει ότι το αυτοκίνητο είναι στην αρχή του προσθιοκίνητο με επικουρική κίνηση στον πίσω άξονα από τον ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει 82 ίππους.

Στα λοιπά μηχανολογικά αξίζει η ενδιαφέρουσα τοποθέτηση της Volvo να κάνει χρήση της ανάρτησης Integral Link της Ford (ένα από τα τελευταία στοιχεία που πήρε η Volvo πριν κλείσει τον κύκλο συνεργασίας), με μια διαφορετική όμως λύση καθώς τα ελατήρια έχουν αντικατασταθεί από ένα εγκάρσιο φύλλο σούστας από fiberglass, μια λύση γνωστή στη Volvo από την εποχή του 960 που δίνει ζωτικό χώρο πίσω, απαραίτητο για την 7θέσια διάταξη. Ομως διατίθεται και με αερανάρτηση την οποία και είχαμε στη διάθεσή μας.

Super premium

Στους θαυμάσιους δρόμους της Καταλονίας οδηγήσαμε τρία διαφορετικά μοντέλα, όλα τετρακίνητα με τετρακίνηση Haldex 5ης γενιάς, όλα με αερανάρτηση: το πετρελαιοκίνητο D5, το βενζινοκίνητο T6 τα οποία και θα είναι τα πρώτα που θα έρθουν στη χώρα μας και βέβαια το υβριδικό T8.

Σκαρφαλώνεις μέσα και η πληθώρα ενδείξεων στις δύο μεγάλες ψηφιακές οθόνες, μια 12,3 ιντσών σε αντικατάσταση του πίνακα οργάνων (υπάρχει και 8 ιντσών πάλι με πλήρως ψηφιακή απεικόνιση οργάνων) και η άλλη στην κονσόλα σε…αγχώνουν μέχρι να εξοικειωθείς με τον τρόπο που αναζητάς από το navi μέχρι ραδιοφωνικό σταθμό. Το λειτουργικό σύστημα είναι εξελιγμένο από την ίδια την Volvo και με στελέχη που προέρχονταν από τη Nokia (γι αυτό ενίοτε το περιβάλλον θυμίζει Windows Phone!).

Πάμε πίσω στα οδηγικά. Περιστρέφεις έναν διακόπτη στη βάση του τούνελ, (δε βάζεις κλειδί, δεν πιέζεις κάποιο μπουτόν) και ο κινητήρας έρχεται στη ζωή με μεταξένιο τρόπο. Ορίζεις τη διαδρομή και ξεκινάς. Από τα πρώτα μέτρα αντιλαμβάνεσαι ένα δύο πράγματα. Οδηγείται σαν μικρότερο αυτοκίνητο κρύβοντας τον όγκο του. Στρίβει άμεσα, έχοντας ένα μαγικό toe-in, επιταχύνει όχι καταιγιστικά αλλά ομαλά με το 8άρι αυτόματο κιβώτιο της Aisin να συνεπικουρεί σε μια τέτοια πολιτισμένη λογική. Συνάμα όμως ο ρυθμός που ανεβάζει ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο είναι πολύ υψηλός και τα πολλά χιλιόμετρα στο καντράν έρχονται δίχως να τα καταλάβεις ούτε σε επίπεδο θορύβου, (o πιο καλομονωμένος χώρος κινητήρα που έχω δει σε αυτοκίνητο της κατηγορίας), ούτε σε αίσθηση της ταχύτητας, προσόν αυτό premium υλοποιήσεων.

Επιλέγοντας από τον «diamond-cut» περιστροφικό επιλογέα Driving Mode ανάμεσα σε Eco, Comfort, Off Road, Dynamic και Individual αντιλαμβάνεσαι τα «σκαλιά» παραμετροποίησης σε επίπεδο λειτουργίας κινητήρα, απόδοσης κιβωτίου και άνεσης αναρτήσεων αλλά με λίγο περισσότερο ενδοτικά σαιλεντμπλοκς από ό,τι θα θέλαμε ειδικά σε περιπτώσεις με μικρές εγκάρσιες ανωμαλίες στο πρόγραμμα Comfort.

Οι υπέυθυνοι εξέλιξης μας υποσχέθηκαν ότι στα αυτοκίνητα παραγωγής θα έχουν αντικατασταθεί για να γίνει η απόσβεση πιο στιβαρή, χωρίς το παραμικρό «κοπάνημα».Σε κάθε περίπτωση όμως η στιβαρότητα είναι κορυφαία με καμία απολύτως στρέβλωση. Και να σκεφτεί κανείς ότι τα ελαστικά «μας» ήταν διαστάσεων 275/40-R21 ενώ φορά και ζάντες 22 ιντσών. Όσο για την κατανάλωση, είδαμε από 7,9 μέχρι…16,4 λτ./100 χλμ. αναλόγως ρυθμού.

Στη συνέχεια οδηγήσαμε το T8. Ό,τι και να πεις είναι λίγο. Είχαμε πάρει μια πρόγευση αλλά τόση μάζα να κινείται με τέτοιο ρυθμό είναι κατόρθωμα. Νιώθεις ίσως το βάρος σε συνθήκες «σταμάτα-ξεκίνα» αλλά η ενεργειακή διαχείριση και ο νέος τετρακύλινδρος κινητήρας κάνουν τα πράγματα αποδοτικά και οικονομικά.

Μεγάλη, ευχάριστη έκπληξη τέλος μας προκάλεσε το XC90 D5. Με τόση ροπή μπορείς να κινηθείς στο μέσο-υψηλό όριο στροφών χωρίς να ενοχληθεί οδηγός και επιβάτες καθώς είναι ιδιαίτερα πολιτισμένος στη λειτουργία του.

Επιταχύνει με λιγότερο δυναμικό ρυθμό από τον βενζινοκίνητο είναι όμως τη στιγμή της μέγιστης απόδοσης της ροπής κάπου στις 2.000 σ.α.λ. όλα πολύ αποδοτικά και με κατανάλωση που δεν φτάνει σε διψήφιο νούμερο, διατηρεί δε όλες ακριβώς τις ιδιότητες σε επίπεδο άνεσης, στιβαρότητας και οδικής συμπεριφοράς. Η γνώμη μας, μάλιστα, είναι ότι αποτελεί την πιο όμορφα υλοποιημένη πρόταση, ομογενοποιημένη στον χαρακτήρα που ήθελαν οι δημιουργοί του να προσδώσουν. Ένα μεγάλο thumbs-up λοιπόν από εμάς.

Και βέβαια να μην ξεχάσουμε την κορυφαία παλέτα συστημάτων ασφαλείας Intellisafe με την οποία το αυτοκίνητο στρίβει αν χρειαστεί μόνο του, φρενάρει αν παραστεί ανάγκη, αποφεύγει επερχόμενα αυτοκίνητα, παρκάρει αυτόνομα... ενώ διαθέτει και δύο νέα συστήματα: σύστημα προστασίας σε περίπτωση εκτροπής από το δρόμο και δυνατότητα αυτόματου φρεναρίσματος σε διασταύρωση με αντίθετα ερχόμενο όχημα, με αυξημένο κίνδυνο για τα δύο οχήματα. Είναι κι αυτή μια εικόνα του μέλλοντος... σήμερα.