ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ: Οδηγούμε το νέο Ford Fiesta ST 200PS!


Αφαιρώντας κυβικά και κυλίνδρους αλλά προσθέτοντας τεχνολογία και σπορ ενθουσιασμό, η Ford καταφέρνει με το νέο Fiesta ST να ξαναπάρει τα σκήπτρα των "pocket rockets".

  • 25/5/2018

Μοιάζει μία από τις παραδοξότητες των καιρών, αλλά είναι αλήθεια: Μαζί με την έκρηξη των πάσης φύσεως και αισθητικής SUV, αντίστοιχη άνθηση γνωρίζουν και τα γρήγορα hatchbacks. Τα απόλυτα νούμερα βέβαια τα χωρίζει χάος, όμως η αύξηση στα τελευταία είναι διψήφια και μάλιστα η τάση είναι συνεχής και χωρίς σημάδια κάμψης. Και δείχνει κάτι απλό και μάλλον αυτονόητο: ότι υπάρχουν ακόμα εκεί έξω άνθρωποι που ακόμα χαίρονται την οδήγηση και ψάχνονται κάπου μέσα στην pollitically correct εμμονή με τους ρύπους και την επικράτηση των multimedia ηθών, να κρατήσουν ζωντανή λίγη από την έξαψη μιας τέλεια διαγραμμένης φουρκέτας.

Με βάση τα παραπάνω, η άφιξη του νέου Fiesta ST είναι σίγουρα μία από τις ειδήσεις της χρονιάς. Ιδίως αν αναλογιστούμε ότι η αντίστοιχη προηγούμενη έκδοση είχε κερδίσει τα εύσημα του ειδικού τύπου και των καταναλωτών σε όλη την Ευρώπη, καθώς από πολλούς είχε θεωρηθεί η κορυφαία επιλογή στην συγκεκριμένη κατηγορία (και μάλιστα με δύσκολους αντιπάλους, μιας και οι Γάλλοι παίζουν εντός έδρας σ' αυτά τα μικρά διαβολάκια εδώ και δεκαετίες). Το νέο Fiesta ST που οδηγήσαμε στη Νίκαια, έρχεται να συνεχίσει την ιστορία εκεί που την είχε αφήσει το προηγούμενο μοντέλο, με την Ford να επιλέγει έναν δικό της δρόμο να προσεγγίσει το θέμα. Έναν δρόμο που αφαιρεί και προσθέτει την ίδια στιγμή, αλλάζοντας το μίγμα της μέχρι τώρα πορείας σε ένα πιο εκρηκτικό όσο και εθιστικό κοκτέϊλ υψηλού οδηγικού βαθμού. 

Eμφανισιακά το νέο ST, διατηρεί μάλλον χαμηλούς τόνους, με τα κυριότερα χαρακτηριστικά του στοιχεία να εντοπίζονται στην ιδιαίτερα εντυπωσιακή γρίλια με διαφορετικό pattern και το σήμα ST, τους μεγάλους τροχούς, την διπλή απόληξη της εξάτμισης στο πίσω μέρος με τον νέας σχεδίασης διαχύτη. Αντίστοιχη είναι και η εικόνα στο εσωτερικό, με τα καθίσματα της Recaro να είναι πλέον σαφώς πιο άνετα από το προηγούμενο μοντέλο και με καλύτερη ενίσχυση για την σπορ οδήγηση, ενώ τον γενικότερο περιβάλλον τονίζεται από κάποιες σπορ λεπτομέρειες όπως το πολύ όμορφο τιμόνι, τα κόκκινα όργανα, τον σπορ επιλογέα ταχυτήτων κ.λπ. Σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό και τις δυνατότητες διασύνδεσης, το Fiesta ST διαθέτει το κορυφαίο πακέτο συστημάτων της εταιρίας, με το Sync 3 και την 8ιντση οθόνη αφής να παρέχουν άμεση πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες του infotainmet και γρήγορη σύνδεση με κινητά τηλέφωνα και φορητές συσκευές.

 

Έκπληξη από τον κινητήρα

Το πρώτο και πιο χαρακτηριστικό σημείο αυτής της νέας προσέγγισης αφορά τον κινητήρα. Από τον τετρακύλινδρο των 1,6 λίτρων, πέφτουμε στα 1,5 λίτρα και -σαν να μην έφτανε αυτό- χάνουμε και έναν κύλινδρο. Από την άλλη όμως η ιπποδύναμη φθάνει πλέον στους 200 ίππους (τόσο έφθανε και το προηγούμενο μόνο όμως για λίγο σε λειτουργία overboost) και η ροπή στα 290 Nm από τις 1.600 έως τις 4.000 rpm. Και αν για κάποιους η σύνδεση ενός τρικύλινδρου μοτέρ με σπορ οδήγηση δεν ακούγεται και τόσο συμβατή, να υπενθυμίσουμε ότι πρόκειται για ένα άκρως εξελιγμένο μοτέρ (το μικρό του 1 λίτρου έχει κάθε χρόνο στο τσεπάκι του τον τίτλο του "Κινητήρα της Χρονιάς"), με εξαιρετικά χαρακτηριστικά απόδοσης και κορυφαία ελαστικότητα. Κάτι που οφείλεται και στη νέα τουρμπίνα με την οποία εφοδιάζεται ο κινητήρας, με χαρακτηριστικά καλύτερης και πιο άμεσης λειτουργίας από τις χαμηλές στροφές.

Τα πλεονεκτήματα της επιλογής ενός τρικύλινδρου μοτέρ είναι προφανή και έχουν να κάνουν αφ' ενός με τον περιορισμό των εκπεμπόμενων ρύπων και από την άλλη στην μείωση του βάρους στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου. Στην συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχουν δύο ακόμα ενδιαφέροντα στοιχεία. Το πρώτο έχει να κάνει με την δυνατότητα απενεργοποίησης του ενός κυλίνδρου σε διαδικασία χαλαρής οδήγησης ή coasting, με απτά αποτελέσματα στην οικονομία σε καύσιμο. Η λειτουργία της εμπλοκής και απεμπλοκής του μεσαίου κυλίνδρου γίνεται σε απίστευτα μικρό χρόνο, της τάξης των 14 milliseconds, κάτι που καθιστά την όλη διαδικασία απόλυτα λειτουργική και χωρίς την παραμικρή ένδειξη του πότε μπαίνει ή αφαιρείται ο ένας κύλινδρος. 

Το δεύτερο στοιχείο -και μάλλον εκείνο που θα ενθουσιάσει τους περισσότερους- έχει να κάνει με τον ήχο του κινητήρα, που χάρη σε επεμβάσεις στην εξαγωγή και την εξάτμιση αλλά και κάποια "νέα κόλπα" με ενισχυτές και ηχεία, είναι εντυπωσιακός για ένα τέτοιο μοτέρ, θυμίζοντας αρκετά κινητήρα με διπλάσιο κυβισμό και κυλίνδρους. Όσο για τις επιδόσεις, η εταιρία ανακοινώνει 6,5 δευτερόλεπτα για το 0-100 km/h, ενώ η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 235 km/h. 

 

Μηχανικά μέρη για σεμινάριο

Όπως σε κάθε Ford με σπορ προσανατολισμό που σέβεται τον εαυτό του, έτσι και στο ST ο κινητήρας είναι ένα μόνο μέρος της όλης προσέγγισης. Και τα πιο σημαντικά γίνονται στις επιμέρους επεμβάσεις στα μηχανικά μέρη, όπου όπως γνωρίζουν στην Ford Performance παίζεται στην ουσία όλο το παιχνίδι.

Αρχικά το ήδη στιβαρό πλαίσιο του απλού Fiesta δέχτηκε αρκετές ενισχύσεις σε επιλεγμένα σημεία με αποτέλεσμα να είναι τουλάχιστον 14% πιο στιβαρό. Οι αναρτήσεις έχουν δεχθεί μια σειρά σοφά επιλεγμένων αλλαγών, με πιο στιβαρό πίσω ημιάκαμπτο άξονα, και μια νέα διάταξη αμορτισέρ και ελατηρίων που εξασφαλίζουν καλύτερη άνεση αλλά και πιο σωστό έλεγχο του αμαξώματος στην σπορ οδήγηση. Μάλιστα τα ελατήρια στο πίσω μέρος είναι ασύμμετρα και κατασκευασμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να δίνουν χαρακτηριστικά torque vectoring, κάτι που αυξάνει την ακρίβεια στην λειτουργία της ανάρτησης αλλά δίνει και έναν πιο παιχνιδιάρικο χαρακτήρα στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου. 

Η συγκεκριμένη επιλογή έχει και κάποια άλλα στοιχεία όπως την διατήρηση του βάρους χαμηλά (τουλάχιστον 10 κιλά λιγότερο βάρος λόγω της απουσίας συνδέσμου τύπου Watt που συνηθίζεται στους ημιάκαμπτους άξονες για να ενισχύσει την στιβαρότητα), την ίδια στιγμή που εξασφαλίζει υψηλότερα επίπεδα άνεσης από ένα συμβατικό σετ ελατηρίων, καθώς δεν απαιτούνται πλέον σκληρά σινεμπλόκ (τα οποία οδηγούν σε σκληρές αντιδράσεις και αναπηδήσεις του πίσω μέρους, τυπικά χαρακτηριστικά για ένα μικρό GTI).

Εκτός από τα ειδικά αυτά ελατήρια και τα αμορτισέρ που χρησιμοποιούνται, κατασκευής Tenneco, είναι ιδιαίτερα εξελιγμένα, και χρησιμοποιούν έναν ειδικό μηχανισμό ώστε να μπορούν να "διαβάζουν" τον δρόμο, κρατώντας το σπορ ζητούμενο όντας παράλληλα και αρκετά άνετα για τα δεδομένα της κατηγορίας. Τέλος ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω έχει ενισχυθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα να είναι ο πιο ισχυρός που έχει εφαρμοστεί σε αυτοκίνητο που έχει εξελιχθεί από την Ford Performance.

Στον εμπρός άξονα έχει υπάρξει αλλαγή της γεωμετρίας έτσι ώστε να αποφεύγεται η ενοχλητική σε δυνατά μπροστοκίνητα ταλάντωση στο τιμόνι στις γρήγορες στροφές. Ενώ ως εξτρά στο πακέτο Performance υπάρχει το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό της Quaife, το οποίο κάνει όλη την διαφορά -όπως θα δούμε και πιο κάτω- σε ό,τι αφορά την οδική συμπεριφορά του νέου ST.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι για πρώτη φορά σε γρήγορο Fiesta υπάρχει η επιλογή για τρία προγράμματα οδήγησης, Normal, Sport και Τrack. Σε κάθε επιλογή αλλάζει κλιμακωτά η χαρτογράφηση του κινητήρα και ο ήχος του, ενώ στην τελευταία επιλογή, το ESC γίνεται αρκετά πιο ελεύθερο, επιτρέποντας τα παιχνίδια με την ουρά μέσα στα πλαίσια μιας ασφαλούς οδήγησης (υπάρχει και η δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησης του ESC για όσους κατέχουν την τέχνη).

Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός κιβωτίου έξι σχέσεων με πολύ καλή κλιμάκωση και ακριβή επιλογέα ταχυτήτων, ενώ στα θετικά θα πρέπει να σημειώσουμε το "κλασικό" χειρόφρενο, που τόσο απαραίτητο είναι σε αυτοκίνητα αυτού του είδους. Υπάρχει επίσης και Launch Control για όποιον θέλει να παίξει τον "ήρωα των φαναριών", το οποίο συντονίζει στο μάξιμουμ τα συστήματα ESP, ASR και το μπλοκέ διαφορικό για την ιδανική εκκίνηση. Αν και μάλλον σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο και με το χειροκίνητο κιβώτιο, είναι σαν να κλέβει την χαρά από τον οδηγό να φτιάξει ο ίδιος την τέλεια εκκίνηση (αφήστε που μάλλον θα σε βάζει στην πρίζα να ταλαιπωρείς άδικα το αυτοκίνητο και το μπροστινό σύστημα).

Τέλος το σύστημα διεύθυνσης του νέου ST είναι πολύ πιο γρήγορο από εκείνο του προηγούμενου (η Ford το υπολογίζει 14% πιο γρήγορο), με μόλις 2 στροφές από άκρη σε άκρη, ενώ τα φρένα είναι δίσκοι 278 χιλιοστών εμπρός και 253 χιλιοστών πίσω (οι εμπρός αεριζόμενοι). Νέοι είναι και οι πανέμορφοι έξτρα τροχοί των 18 ιντσών (η στάνταρ έκδοση βγαίνει με 17 ίντσες) οι οποίοι εφοδιάζονται με ελαστικά .... της Michelin τα οποία εξελίχθηκαν αποκλειστικά για το Fiesta ST.

 

Στρίβοντας στο Μόντε

Για την πρώτη μας επαφή με το Fiesta ST ταξιδέψαμε στη Νίκαια της Γαλλίας και είχαμε την τύχη να το οδηγήσουμε στα βουνά και τις στριφτερές διαδρομές του Ράλι Μόντε Κάρλο (ή σε κάποιες αντίστοιχες), με την εξαιρετική άσφαλτο και την απίστευτη χάραξη. Ένα πεδίο δηλαδή που ταιριάζει απόλυτα στον χαρακτήρα του Fiesta ST και που αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο τις πραγματικά μοναδικές του ικανότητες.

Η καλή αρχή γίνεται φυσικά από την θέση οδήγησης, με τα εξαιρετικά Recaro που στηρίζουν πολύ καλά το σώμα. Το τιμόνι ρυθμίζεται εκεί ακριβώς που το θέλεις (αν και η ψηλή τοποθέτηση του καθίσματος, λόγω καταγωγής από το απλό Fiesta, δεν συνάδει με τις περιστάσεις) ενώ και το σαλόνι, με τις σπορ πινελιές σε διάφορα σημεία ήδη σε ψήνει ότι βρίσκεσαι σε κάτι που μόνο η Ford μπορεί να κατασκευάσει.

Τα καλά νέα συνεχίζονται και από τον "μικρό" τρικύλινδρο κινητήρα, που κάθε άλλο παρά μικρός αποδεικνύεται στην πράξη. Σε ξαφνιάζει θετικά με το πολύ καλό και γεμάτο τράβηγμά του από χαμηλά, την όρεξή του να κινείται ψηλά στο στροφόμετρο, ενώ την ίδια στιγμή παράγει έναν πολύ "ψυχωμένο" θόρυβο, που δύσκολα μπορείς να πιστέψεις ότι προέρχεται από ένα μοτέρ με μόλις τρεις κυλίνδρους. Σε συνδυασμό με το καλά κλιμακωμένο κιβώτιο με την εξαιρετική αίσθηση, δημιουργούν ένα σύνολο που απολαμβάνεις πραγματικά να οδηγείς στις στροφές πάνω από τη Νίκαια, έχοντας παντού και πάντα δύναμη να κινηθείς πολύ σβέλτα.

Από εκεί και πέρα, όλο το υπόλοιπο μηχανολογικό πακέτο έχει ανεβάσει ένα επίπεδο την όλη οδηγική εμπειρία από το Fiesta ST, καθώς πέρα από την αναμενόμενη για το μοντέλο κορυφαία αίσθηση έχει προστεθεί και ένα ευπρόσδεκτο στοιχείο άνεσης και γενικότερης πολιτισμένης συμπεριφοράς. Εκεί που το προηγούμενο κούραζε με τις αναπηδήσεις του πίσω άξονα εδώ η εξελιγμένη πίσω ανάρτηση φαίνεται να κάνει σοβαρή δουλειά, απορροφώντας όλες τις ανωμαλίες, την ίδια στιγμή που επιτρεπει στην ουρά να είναι  όσο παιχνιδιάρικη απαιτούν οι καταστάσεις (και μπορούν τα χέρια του οδηγού).

Για άλλη μια φορά το κορυφαίο πλαίσιο δίνει τον τόνο σε όλη την κατασκευή, με το τιμόνι να είναι ιδιαίτερα κοφτερό στις αντιδράσεις του, τα φρένα άμεσα και αποτελεσματικά ενώ το μπλοκέ διαφορικό εμπρός κάνει όλη την "βρωμοδουλειά" στις κλειστές στροφές, επιτρέποντάς σου να κινηθείς πολύ πιο γρήγορα από ότι νομίζεις έχοντας μαζέψει αρκετά χιλιόμετρα στην είσοδο της στροφής. Από εκεί και πέρα, στη ρύθμιση Track το ESC αφήνει ένα ευχάριστο παιχνίδι με την ουρά να έρχεται στην επιφάνεια, ενώ η πλήρης απενεργοποίηση του ESC δημιουργεί όλες τις προϋποθέσεις για το πιο tail happy αυτοκίνητο της κατηγορίας του.

Συμπερασματικά, το νέο Fiesta ST είναι ένα ακόμα επίτευγμα των μαγικών εργαστηρίων της Ford Performance, συνδυάζοντας κορυφαία τεχνολογία, μπόλικη μηχανολογική τρέλα και ώριμη σκέψη σε ένα αυτοκίνητο που τιμά την ιστορία του κατασκευαστή και της ένδειξης ST. Το σημαντικότερο όλων είναι ότι όλα όσα συνθέτουν το νέο γρήγορο Fiesta δεν έχουν γίνει απλά για τα μάτια του κόσμου, αλλά αποδεικνύονται λειτουργικά, τόσο στην απλή καθημερινή χρήση όσο και στην πιεσμένη σπορ οδήγηση. Και αν στο πρώτο υπάρχουν και άλλα μοντέλα της κατηγορίας που το κάνουν εξίσου (ή και ακόμα καλύτερα), στο γήπεδο της σπορ οδηγήσης το Fiesta ST παίζει πλέον μόνο του, όντας ότι πιο διασκεδαστικό και συμμετοχικό μπορεί να βρει κανείς σε αυτή την κατηγορία. Ήταν κορυφαίο σε οδηγικά χαρακτηριστικά, απέκτησε πολιτισμένο χαρακτήρα σε καθημερινή χρήση, παραμένοντας η πρώτη και σίγουρα η πιο ολοκληρωμένη επιλογή σ' αυτού του τύπου τα αυτοκίνητα. Αν μάλιστα επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για άκρως ανταγωνιστική τιμή τότε η άφιξή του στην αγορά της χώρας μας στις αρχές Ιουλίου σίγουρα θα αποτελέσει την πιο ευχάριστη είδηση για τους φίλους της σπορ οδήγησης. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ