2018 ΚΙΝΑ

O «Kόκκινος Δράκος» ρυθμιστής στο car sharing και την ηλεκτροκίνηση 8/2

  • img

Οι νέοι τρόποι χρήσης του αυτοκινήτου συνταράσσουν τα θεμέλια της παραδοσιακής ιδιοκτησίας, ταρακουνώντας και τις κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη, με την Κίνα να είναι ένα βήμα εμπρός.

Στην Ελλαδίτσα της «αρπαχτής» και του «ότι δηλώσεις είσαι» τίποτα δεν πρόκειται να πάει πιο πέρα. Και για αυτό δεν φταίνε οι πολιτικοί μας αλλά η ίδια μας η νοοτροπία.

Τρολάρουμε λες και είμαστε η πιο hi end χώρα του κόσμου όταν ακούμε για παράδειγμα ότι ένα Κινέζικο fund θα μπει στο μετοχικό κεφάλαιο μια αυτοκινητοβιομηχανίας, θεωρώντας ότι αυτό θα ρίξει την ποιότητα κατασκευής ή τέλος πάντων θα αλλοιώσει τα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά της όπως τα ξέραμε.

Μα αγαπητοί, αμφιβάλει κανείς εάν στον δρόμο της Volvo δεν βρισκόταν η Geely - πιθανότατα- ότι θα είχε την τύχη της SAAB; Και ερωτώ: Πότε τα σύγχρονα Volvo ήταν καλύτερα; Με το παλαιό ιδιοκτησιακό καθεστώς (Ford Motor Company) ή σήμερα όπου έχοντας τα ανάλογα κεφάλαια οι Σουηδοί μεγαλουργούν κατασκευάζοντας αυτοκίνητα όπως τα XC90, XC60, αλλά και το άρτι αφιχθέν ΧC40.

Βεβαίως, η Volvo δεν είναι το θέμα μας, αλλά το πού έχει φθάσει αυτός ο γίγαντας που λέγεται Κίνα.

Οι Κινέζοι λοιπόν, δεν είναι μόνον πρωτοπόροι στο θέμα της ηλεκτροκίνησης αλλά έχουν αναπτύξει και πολλές τεχνολογίες στο κομμάτι των υπηρεσιών.

Για παράδειγμα ο εντόπιος κολοσσός Didi Chuxing έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο ηλεκτρικής φόρτισης αυτοκινήτων σε συνεργασία με 12 μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίας μεταξύ των οποίων η «συμμαχία» Renault-Nissan-Mitsubishi και οι τοπικοί συνεργάτες της Ford Motor Company.

Μάλιστα, η Didi, που εξαγόρασε από το 2016 τα δικαιώματα της Uber στην Κίνα (big deal) δήλωσε ότι θα δημιουργήσει ένα «ανοιχτό νέο ενεργειακό σύστημα διαμοιρασμού αυτοκινήτων-car sharing» το οποίο και θα επιτρέπει στα μέλη του να χρησιμοποιούν οχήματα… on demand μέσω μιας ειδικά σχεδιασμένης εφαρμογής. Δηλαδή από το σχετικό application θα μπορείς να βλέπεις on line τα διαθέσιμα προς ενοικίαση αυτοκίνητα και να επιλέγεις εκείνο που σε εξυπηρετεί εκείνη τη δεδομένη στιγμή, ενώ το κόστος της χρήσης θα είναι ανάλογο του πόσο το έχεις χρησιμοποιήσει…

Αν οι υπηρεσίες car sharing είναι η επόμενη μέρα στην αυτοκίνηση, τα νέα μοντέλα χρήσης αυτοκινήτου, όπως το pay-per-use, δηλαδή πληρώνεις μόνον για την χρήση που έχεις κάνει στο όχημα, είναι δεδομένο ότι συνταράσσουν το παραδοσιακό μοντέλο της ατομικής ιδιοκτησίας, παράλληλα με την εισβολή την 5ετία 2020-2025 των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων νέας γενιάς μαζί με τους εναλλακτικού τρόπους μετακίνησης!

Οι αυτοκινητοβιομηχανίας που δίνουν τον τόνο στην παγκόσμια αγορά επισπεύδουν τις διαδικασίες προκειμένου να είναι πανέτοιμες στις υπηρεσίες car sharing με την Daimler να έχει διαθέσιμη την υπηρεσία Car2Go και τον όμιλο BMW να έχει απορροφήσει από τον περασμένο μήνα την DriveNow.

Σημειώστε, ότι η συμμαχία «Renault-Nissan-Mitsubishi» δήλωσε πρόσφατα ότι θα επενδύσει μέχρι και 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε διάστημα πέντε ετών για να προσαρμοστεί ταχύτατα σε αυτές τις νέες τάσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Επιστρέφοντας στην κινέζικη Didi,  να σας πούμε ότι ήδη έχει ανακοινώσει ότι σε αυτό το νέο δίκτυο θα συμμετέχουν επίσης οι κορυφαίες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ηλεκτρικών οχημάτων, συγκεκριμένα η BAIC BJEV, οι Changan Automobile Group και Zotye Automobile (συνεργάτες της Ford), η Chery Automobile, η Geely Auto, η KIA Motors, κ.α.

Να σημειώσουμε εδώ πώς πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο κονσόρτσιουμ και για μια τεράστια αγορά όπου η ηλεκτροκίνηση έχει εισχωρήσει για τα καλά. Στην Κίνα το 2017 οι πωλήσεις των ηλεκτρικών και plug-in οχημάτων το 2017 σημείωσαν αύξηση 60 % φθάνοντας στις 490.000 οι ταξινομήσεις μέχρι και τον Νοέμβριο!

Εκ μέρους της Didi στελέχη της δηλώνουν ότι η συνεργασία δεν αφορά μόνο στην παροχή ηλεκτρικών οχημάτων στο κονσόρτσιουμ «Renault-Nissan-Mitsubishi», αλλά και στη διερεύνηση και άλλων επιχειρηματικών ευκαιριών στις υπηρεσίες car sharing.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η δήλωση του Ogi Redzic ανώτερου αντιπροέδρου των υπηρεσιών Connected Vehicles and Mobility Services της «Renault-Nissan-Mitsubishi».

«Η συνεργασία αυτή συμβαδίζει με την επέκταση της συμμαχίας στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, της αυτονομίας, της συνδεσιμότητας και των νέων υπηρεσιών αυτοκίνησης». Ήτοι, στο άμεσο μέλλον της αυτοκίνησης…

Κλείνοντας, αξίζει να σταθούμε και στην έκθεση της Global Market Insights που αναφέρει ότι η παγκόσμια αγορά κοινής χρήσης αυτοκινήτων αναμένεται να φτάσει τα 16,5 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2024, από μόλις 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια το 2015 με την Κίνα να αναμένεται να σημειώσει ταχεία ανάπτυξη.

Πάντως η Didi, η οποία κυριαρχεί στην αγορά της Κίνας, έχει ήδη ανακοινώσει σχέδια για τη δημιουργία εγχώριου δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στοχεύοντας να διαθέσει 1 εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2020, όταν τον Νοέμβριο, περίπου 260.000 ηλεκτρικά οχήματα φόρτιζαν από το δίκτυό της.

Είναι προφανές, ότι οι εξελίξεις είναι μπροστά και εμείς ουραγοί και δυστυχώς αυτό δεν έχει να κάνει μόνον με το αυτοκίνητο….