Νέες τεχνολογίες και κινητήρες βενζίνης κερδίζουν τους αγοραστές


Η ανάλυση της Ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου δίνει πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία. Ποιά είναι η αγοραστική τάση στην Ε.Ε., που βρίσκεται η Ελλάδα... 

Τα σύγχρονης τεχνολογίας αυτοκίνητα κερδίζουν όλο και περισσότερο τους νέους αγοραστές και αυτό φυσικά έχει να κάνει με τα trends που διαμορφώνει η ανάγκη για «καθαρότερες» μετακινήσεις. Από τη μία είναι συνεχιζόμενη η συμπίεση των εισοδημάτων των καταναλωτών που οδηγεί στην επιλογή πιο οικονομικών αυτοκινήτων, από τη άλλη ο νέος τρόπος υπολογισμού κατανάλωσης και ρύπων (WLTP) στην ΕΕ, που έχει αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αναπτύξουν νέες τεχνολογίες.

Το ευχάριστο σε όλη αυτή την διαδικασία είναι ότι η Ελλάδα δεν δείχνει να μένει πολύ πίσω… Σε μια αγορά που έχει δεχθεί τεράστιο πλήγμα από την κρίση, το να βλέπεις τις πωλήσεις οχημάτων νέων τεχνολογιών να αυξάνονται είναι τουλάχιστον ενθαρρυντικό, πόσω μάλλον όταν γνωρίζεις πώς από τους άμεσα εμπλεκόμενους (αναφέρομαι στην Πολιτεία, αλλά και τις εταιρείες του κλάδου) δεν γίνεται κάτι το σπουδαίο σε επενδύσεις για τις υποδομές, καθώς ο ένας περιμένει τον… άλλο. Και για να μην είμαι άδικος, εξαίρεση αποτελούν οι πολυεθνικές.

Η χώρα μας μπορεί να μην είναι μακριά από τις νέες τάσεις της αυτοκίνησης, ωστόσο κινείται εντελώς διαφορετικά στον τομέα της πετρελαιοκίνησης. Τη στιγμή που στο πρώτο 3μηνο του 2018 στην Ε.Ε. το μερίδιο των ντίζελ συρρικνώθηκε από το 55,5% των προηγούμενων χρόνων στο 37,9%, στην Ελλάδα σημειώθηκε αύξηση 1,4%!

Οι ευρωπαίοι αγοραστές που γύρισαν την πλάτη στο ντίζελ επέλεξαν αυτοκίνητα με εναλλακτικά καύσιμα, αλλά και αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, που απέσπασαν μερίδιο 6,5% και 1,7%, αντίστοιχα.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία (ACEA), οι πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στην ΕΕ κατέγραψαν πτώση 17% (1.574.333 μονάδες) το πρώτο τρίμηνο του έτους σε σχέση με πέρσι.

Στην «ατμομηχανή» της ευρωπαϊκής αγοράς, Γερμανία, οι πωλήσεις των ντίζελ σημείωσαν πτώση 21,3% (283.766) στην Γαλλία 11,3% (226.048), στην Μ. Βρετανία 33,3% (240.614), στην Ιταλία 2,6% (316.367) και στην Ισπανία 17,3% (130.661), αντιθέτως στην Ελλάδα πουλήθηκαν 10.502 οχήματα ( 1.4%).

Η περιβαλλοντική «απενοχοποίηση» των βενζινοκινητήρων έχει απογειώσει τη ζήτησή τους, καθώς το πρώτο 3μηνο του 2018 πουλήθηκαν 300.000 περισσότερα βενζινοκίνητα οχήματα ( 14,6%) φθάνοντας τις 2.303.129 μονάδες. Ειδικότερα, στη Γερμανία διετέθησαν συνολικά 553.467 ( 20,3%), στη Γαλλία 297.394 ( 16,3%), στην Ιταλία 189.768 (-3,2%), στη Μ. Βρετανία 441.182 ( 3,5%) και στην Ισπανία 187.799 ( 16,9%). Μεγαλύτερη η αύξηση στην Ελλάδα ( 48,4%) με 15.030 μονάδες, που αποτυπώνει και την επιτάχυνση της αγοράς. Αναφορικά με τα οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, η ζήτηση αυξήθηκε κατά 26,9%, με τη Γερμανία να καταγράφει άνοδο 73,4%, τη Γαλλία 15,3%, την Ισπανία 53,4% και τη Μ. Βρετανία 9,8%, ενώ στην Ελλάδα σημειώθηκε η μεγαλύτερη από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες ( 95,1%) με 1.188 μονάδες. Εξίσου εντυπωσιακή και η αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ( 325%) στη χώρα μας, όχι όμως και σε απόλυτους αριθμούς: Μόλις 17 αυτοκίνητα. Ιδού τη έγινε στην υπόλοιπη Ευρώπη: Στην Ολλανδία η άνοδος ( 1.672,7%) με 195 ταξινομήσεις, στη Γερμανία ταξινομήθηκαν 9.127 ηλεκτρικά οχήματα ( 80,2%), στη Γαλλία 7.322 (-1,1%), στην Ιταλία 934 ( 76,6%) στη Μ. Βρετανία 3.895 (-16,3%) και στην Ισπανία 1.153 ( 96,1%). Τέλος, σταθερά αυξητικές και οι πωλήσεις των υβριδικών (HEV) καθώς ταξινομήθηκαν συνολικά 139.556 υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα στην ΕΕ ( 25,7%), με την Ελλάδα να σημειώνει το εντυπωσιακό ποσοστό αύξησης 73,6% (849 οχήματα).

Γίνεται σαφές, ότι η αγορά μεταβάλλεται με ταχύτερους ρυθμούς από τους αναμενόμενους σε ό,τι αφορά τα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα. Μπορεί σε «ποσοστά» να είμαστε «ΟΚ» ως χώρα, θα πρέπει όμως να βελτιωθούμε και σε απόλυτους αριθμούς. Και αυτό θα γίνει, μόνον όταν α) Η Πολιτεία «αντιμετωπίσει» αυτά τα οχήματα στην πραγματική τους διάσταση και όχι ως ακόμη μια πηγή φορολογικών εσόδων, β) Οι εμπλεκόμενοι φορείς (εισαγωγείς, κυβέρνηση) καθίσουν σε ένα τραπέζι και συμφωνήσουν από κοινού το πώς θα υλοποιηθούν οι υποδομές.

Διαφορετικά η ψαλίδα θα ανοίξει και θα γίνουμε οι φτωχοί συγγενείς της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου, όπου όλοι ξεστοκάρουν…