Tesla: Μύθοι και πραγματικότητα


Στην Tesla, την εταιρία του Elon Musk κυριαρχούν οι μεγαλοστομίες και οι παχιές υποσχέσεις, όταν όλοι γνωρίζουν ότι ακόμα δεν έχει βρει τον τρόπο να είναι κερδοφόρα και χάνει πολλά χρήματα από τα ηλεκτρικά της μοντέλα.

Εντύπωση προκάλεσε πρόσφατη επίθεση του CEO της VW, του Μatthias Muller. «Με όλο τον σεβασμό (για την Tesla) υπάρχουν κάποιοι πρωταθλητές μεγάλων ανακοινώσεων στον κόσμο. Υπάρχουν εταιρίες που πωλούν μόλις 80.000 αυτοκίνητα τον χρόνο». Μιλώντας σε ένα πάνελ για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, επισήμανε τα παραπάνω και είπε συνεχίζοντας: «Την ίδια στιγμή η VW πουλά πάνω από 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα τον χρόνο με κέρδη μεταξύ 13 και 14 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αν είμαι σωστά πληροφορημένος, κάθε τρίμηνο η Tesla καίει εκατομμύρια δολάρια, και απολύει τους εργαζόμενους της στα καλά καθούμενα. Κοινωνική ευθύνη; Σας παρακαλώ. Δεν πρέπει να μπερδεύουμε τα μήλα με τα πορτοκάλια».

Για όσους γνωρίζουν τα πράγματα γύρω από την Tesla οι παρατηρήσεις του Muller έχουν μεγάλη δόση αλήθειας, ενώ έντονες είναι και οι διαμαρτυρίες για την συμπεριφορά της απέναντι στους εργαζόμενους της, ιδίως στους gay και τα μέλη της LGBT κοινότητας. Από την άλλη, κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίσει την σημαντική επιτυχία της Tesla μέσα σε απίστευτα μικρό χρονικό διάστημα και την καθιέρωσή της (με αρκετά προβλήματα είναι η αλήθεια) στην πρώτη γραμμή της ηλεκτροκίνησης. Πιθανόν πίσω από τα λόγια του CEO της VW να κρύβεται ο κρυφός εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Γερμανίας με αιχμή του δόρατος την αυτοκινητοβιομηχανία. Και βεβαίως και η ίδια η VW κάθε άλλο παρά «καθαρή» είναι, αφού το σκάνδαλο dieselgate λίγο έλειψε να την οδηγήσει στην απόλυτη καταστροφή.

Πάντως είναι να της βγάζεις το καπέλο (της Tesla ξανά) αφού ο CEO της πρώτης σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο ασχολείται μαζί της. Διότι η Tesla Motors είναι μία μικρή εταιρία που έχει κάνει τεράστια βήματα, δεν χωρά αμφιβολία, με πιο πρόσφατο την ανακοίνωσή της για παραγωγή αυτοκινήτων στην Κίνα (άραγε θα επιτρέψει κάτι τέτοιο ο Trump;). Αλλά υπάρχουν και τεράστια ανοίγματα διαμορφώνοντας μία αναξιόπιστη εικόνα, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στα χρονοδιαγράμματα. Μέχρι πρόσφατα δεν είχαν κατασκευαστεί ούτε χίλια Model 3, το μικρότερο και πιο προσιτό οικονομικά μοντέλα της αμερικανικής μάρκας, όταν το καλοκαίρι ο Elon Musk (ο ιδιοκτήτης της Tesla Motors), είχε παραδώσει τα πρώτα 30 “Model 3” στους ιδιοκτήτες τους. Μία έξυπνη κίνηση εντυπωσιασμού… Ωστόσο, έχουν περάσει αρκετοί μήνες και η Tesla δεν έχει υλοποιήσει το πρόγραμμα παραγωγής που προέβλεπε 1.500 αυτοκίνητα μέχρι τον Αύγουστο και 5.000 την εβδομάδα μέχρι το τέλος του 2017. Την καθυστέρηση οι ιθύνοντες της Tesla την αποδίδουν σε «δυσκολίες παραγωγής», τονίζοντας πως δεν υπάρχουν προβλήματα με αυτή καθαυτή τη διαδικασία παραγωγής και την αλυσίδα των προμηθευτών. Βέβαια οι δικαιολογίες δεν φαίνεται να έπεισαν απόλυτα τους επενδυτές και έτσι η μετοχή της εταιρείας έπεσε κατά 1,7%, ενώ αν εξακολουθεί να ισχύει το νούμερο των 370.000 προ-παραγγελιών, ακόμα και οι πρώτοι της λίστας δεν πρόκειται να πάρουν τα αυτοκίνητά τους πριν τα μέσα του 2018.

Σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε πως η βασική έκδοση του Model 3 ξεκινά από τα 35.000 δολάρια, αποδίδει 588 ίππους, έχει αυτονομία 354 χιλιόμετρα, τελική ταχύτητα 209 km/h, ενώ ολοκληρώνει το 0-60 μίλια (0-96,5 km/h) σε 5,6 δεύτερα. Με επιπλέον 9.000 δολάρια η αυτονομία, χάρη σε μια μεγαλύτερη μπαταρία, ανεβαίνει στα 499 χιλιόμετρα, η τελική πηγαίνει στα 225 km/h και το 0-60 μίλια πέφτει στα 5,1 δεύτερα. Από εκεί και πέρα τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού χρεώνονται άλλες 5.000 δολάρια, ενώ η μελλοντική δυνατότητα για αυτόνομη οδήγηση επιπλέον 3.000 δολάρια. Πάντως από φανφαρονισμούς και μαρκετινίστικα κόλπα η Tesla καλά τα πάει αφού ενδιαφέρον είναι πως αν θέλει κανείς άλλο χρώμα εκτός από μαύρο πρέπει να καταβάλει 1.000 δολάρια. Όπως είχε πει και ο Henry Ford για το Model T, το πρώτο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής…