Τα SUV και τα Pick-Up είναι 2 με 3 φορές πιο πιθανό να τραυματίσουν πεζούς σε ατυχήματα


Δύο από τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, αυτές με τα φορτηγάκια και τα SUV, λέγεται πως προκαλούν καταστρεπτικές συνέπειες. Όχι, δε γίνεται λόγος για το περιβάλλον...

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 4/7/2018

Σύμφωνα με μία έρευνα των Detroit Free Press και του δικτύου της USA Today, τα SUV είναι 2 με 3 φορές πιο πιθανό σε σχέση με τα απλούστερα επιβατικά αυτοκίνητα να σκοτώσουν πεζούς σε ένα δυστύχημα. Βέβαια, επίσημα πρόσωπα της κυβέρνησης γνωρίζουν εδώ και χρόνια αυτόν τον κίνδυνο, αλλά δεν έκαναν και τόσο πολλά πράγματα για τη μείωση των θανάτων ή τη δημοσιοποίηση του κινδύνου.

Ο αριθμός των νεκρών πεζών στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 46% από το 2009 και το ρεπορτάζ κάνει λόγο για το μεγάλο ποσοστό ευθύνης σε αυτά τα δυστυχήματα των SUV. Μάλιστα, η εμπλοκή τους σε αυτά είχε ως αποτέλεσμα το θανάσιμο τραυματισμό σχεδόν 6.000 πεζών στην Αμερική το 2016. Όπως ήταν αναμενόμενο, η πλειονότητα αυτών των δυστυχημάτων συνέβη στις μεγάλες πόλεις, σε αυτές των οποίων ο πληθυσμός ξεπερνά τους 200.000 κατοίκους. Η πόλη με τις περισσότερες απώλειες είναι το Detroit, αφού καταγράφηκαν 34,5 νεκροί ανά 100.000 κατοίκους. Άλλες μεγάλες πόλεις, που βρίσκονται ψηλά σε αυτήν τη λίστα είναι το Newark, το Miami, η Tampa, το St. Louis και το Phoenix.

Πάντως, την αποκλειστική ευθύνη δεν μπορούμε να πούμε ότι τη φέρουν τα SUV, αφού οι πεζοί που σκοτώθηκαν είτε περνούσαν το δρόμο από σημείο που δεν είχε διάβαση είτε είχαν καταναλώσει αλκοόλ, με αποτέλεσμα να επηρεαστεί η κρίση τους. Επίσης, από το 2009 και ύστερα έχουμε και την έκρηξη στη δημοτικότητα των smartphones, ενώ σε πολλά από τα δυστυχήματα είτε ο οδηγός είτε το θύμα είχαν αποσπασμένη την προσοχή τους εξαιτίας της χρήσης αυτών των ιδιαίτερα προχωρημένων συσκευών.

Για να συμβεί, λοιπόν, ένα δυστύχημα, οι παράγοντες είναι πολλοί. Πολύ ξεκάθαρη είναι επίσης η σχέση με αυτά των SUV και των crossover. Η Detroit Free Press αναφέρει ότι στα δυστυχήματα με θύμα ένα νεκρό και ένα όχημα, για το διάστημα μεταξύ 2009 και 2016 η αύξηση στις περιπτώσεις των SUV ήταν της τάξης του 69%.

Από πλευράς Διοίκησης Ασφάλειας της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων στις ΗΠΑ έγινε και ένας συσχετισμός με μία αναφορά του 2015, σύμφωνα με την οποία «σχεδόν το 1/3 των πεζών, που τραυματίστηκαν στο δρόμο, χτυπήθηκαν από ένα SUV ή ένα pick up». Ωστόσο, τα SUV και τα pick up σχετίζονται με το 40% των πεζών, που έπεσαν θύματα δυστυχημάτων, κάτι που σημαίνει ότι οι τραυματισμοί ήταν τελικά πιο σοβαροί απ’ όσο αρχικά είχαν εκτιμηθεί έπειτα από συμβάντα με τέτοια αυτοκίνητα.

Το ρεπορτάζ της εφημερίδας συνέχισε με την αναφορά μιας ανάλυσης 12 διαφορετικών μελετών, που έδειξαν ότι οι πεζοί είναι 2 με 3 φορές πιο πιθανό να σκοτωθούν, αν χτυπηθούν από ένα pick up ή ένα SUV σε σχέση με ένα κανονικό επιβατικό αυτοκίνητο. Έτσι, δεν έλειψαν και οι παραινέσεις από τους εκπροσώπους του Τύπου του αυτοκινήτου για μία νέα αξιολόγηση των αυτοκινήτων στα crash test, σχετικά με την ασφάλεια που παρέχουν στους πεζούς.

Αυτή η αξιολόγηση σχεδιαζόταν να τεθεί σε ισχύ στα μοντέλα του 2019, αλλά κάτι τέτοιο δεν έγινε. Η Διοίκηση της Ασφάλειας της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων στις ΗΠΑ απέφυγε να αιτιολογήσει το προκαλεί τελικά αυτήν την καθυστέρηση, ενώ και μερικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιτέθηκαν στη νέα αξιολόγηση. Πάντως, τα νέα δεν είναι εξ ολοκλήρου άσχημα, καθώς αρκετές εταιρείες παρέχουν στους οδηγούς των αυτοκινήτων τους συστήματα υποβοήθησης, που βοηθούν στην αποφυγή ή στη μετρίαση των συνεπειών ατυχημάτων με πεζούς.