Ponz Pandikuthira: Αυτό θα είναι το μέλλον της Nissan


Σε μια από τις σπάνιες επισκέψεις υψηλόβαθμων στελεχών της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας στη χώρα μας, βρεθήκαμε καλεσμένοι της Nissan Ν.Ι.Θεοχαράκης για να συνομιλήσουμε με τον κ. Ponz Pandikuthira, Αντιπρόεδρο προϊοντικού σχεδιασμού της Nissan Ευρώπης.

  • 19/5/2017

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ                          ΦΩΤΟ: NISSAN

Για αρκετούς μέσα στη Nissan είναι ο άνθρωπος που έκανε το Qashqai δεύτερης γενιάς αυτό που είναι σήμερα: ένα ακλόνητο best-seller κι ένα αυτοκίνητο που έφερε τα πάνω-κάτω στην ευρωπαϊκή αγορά –και όχι μόνο- αγορά, ως το απόλυτο trend-setter. Άλλα όχι μόνο αυτό. Μια ματιά μόνο στα επιτεύγματά του μέσα στη Nissan στα μόλις 5 χρόνια που βρίσκεται στη φίρμα, δείχνει ότι ο αμερικανός Ponz Pandikuthira έχει ένα ισχυρό όραμα για την αυτοκίνηση. Προ λίγων ημερών βρεθήκαμε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας και είχαμε μια μεγάλη συζήτηση για το μέλλον της αυτοκίνησης, την αυτόνομη οδήγηση, το design και την ασφάλεια, το ηλεκτρικό παρόν και μέλλον αλλά και τις τάσεις.

Θα ήθελα να ξεκινήσουμε με μια θεμελιώδη -για κάθε επιχείρηση- ερώτηση. Ενσυναίσθηση ή όραμα;

Στην προηγούμενη καριέρα μου στην DaimlerChrysler, είχαμε σπουδαίο όραμα αλλά ίσως έλειπε η ενσυναίσθηση ανάμεσα στις κουλτούρες των δύο πλευρών, την αμερικανική και τη γερμανική. Οπότε αν θα έπρεπε να διαλέξω ένα από τα δύο αυτό θα ήταν η ενσυναίσθηση. Αλλά δε προχωρούν τα πράγματα αν έχεις μόνο αυτό και δεν έχεις και όραμα. Το καλύτερο παράδειγμα και τα εύσημα πρέπει να πάνε στον Carlos Ghosn. Είναι ένας θρυλικός ηγέτης που διαχειρίζεται τη συμμαχία Renault-Nissan για τόσο καιρό αλλά δείτε το υπόβαθρό του: είναι Λιβανέζος στην καταγωγή, με βραζιλιάνικη υπηκοότητα που μεγάλωσε και σπούδασε στη Γαλλία που «διαχειρίζεται» μια αυτοκρατορία. Κανείς λοιπόν άλλος δεν μπορεί να έχει περισσότερη ενσυναίσθηση. Κι αν έχεις μια ξεκάθαρη εικόνα για το που θέλεις να πάει αυτή η συμμαχία, αν σέβεσαι το ιαπωνικό μοντέλο της Nissan, το ευρωπαϊκό management της Renault αλλά και την κουλτούρα αμερικάνων, άγγλων, ινδών κλπ. που υπάρχουν στην εταιρία, τότε έχεις τον τέλειο συνδυασμό.

Σύντομα ο κ. Ghosn θα παραιτηθεί του αξιώματος που υπηρέτησε για τόσα χρόνια δίνοντας τη θέση του στον κ. Hiroto Saikawa (νυν συν-Διευθύνων Σύμβουλος της Nissan). Είναι ιάπωνας και η ψυχοσύνθεση παντελώς διαφορετική. Είναι έτοιμος να συνεχίσει το έργο του κ. Ghosn;

Οπωσδήποτε! Το βλέπεις αυτό κάθε μέρα. Ο κ. Saiwata είναι πολλά χρόνια στην εταιρία, σχεδόν μια ζωή. Είναι ιδιαίτερα έμπειρος κι έχει εργαστεί σε κορυφαίες θέσεις της Συμμαχίας ανά τον κόσμο. Του λείπει ίσως αυτή η «ωμή» ενέργεια και ο δυναμισμός στην προσωπικότητα που ο κ. Ghosn έχει. Άλλα όταν έρθει η ώρα της βαθιάς γνώσης του επιχειρείν και της κατανόησης της κουλτούρας είναι εξαίρετος. Πηγαίνω κάθε δίμηνο στην Ιαπωνία για προϊοντικά meetings των οποίων προεδρεύει ο κ. Saikawa, ο οποίος κάθεται και ακούει σιωπηλός αλλά όταν παίρνει αποφάσεις αυτές είναι οι καλύτερες. Κάθομαι και βλέπω σε αυτά τα meetings βρετανούς, γάλλους, ιταλούς, αμερικανούς και όλοι τον σέβονται. Αυτό δεν έχει έρθει συμπτωματικά. Ο κ. Ghosn έχει βάλει τις βάσεις αναπτύσσοντας μια γενιά managers για να ηγηθούν κορυφαίων εταιριών σε παγκόσμιο επίπεδο.

Υπάρχουν δύο θέματα για την αυτοκίνηση του μέλλοντος. Το ένα είναι ότι τα αυτοκίνητα είναι περισσότερο τεχνολογικά επιτεύγματα και το άλλο ότι υπάρχουν τόσοι πολλοί αισθητήρες και τόση πολλή πληροφορία που είναι δύσκολο να τη διαχειριστείς και να κάνεις χρήση της. Εσείς ως Nissan τι κάνετε γι αυτό και τι θα δούμε στο μέλλον;

Πολύ διορατική ερώτηση! Η συγκέντρωση όγκου πληροφοριών από τα αυτοκίνητα κυριολεκτικά ξεκίνησε με μοντέλα όπως το GT-R. Ίσως δεν ακούγεται φυσιολογικό, αλλά ο αριθμός αισθητήρων που συγκεντρώνουν δεδομένα και αλλάζουν την απόδοση του αυτοκινήτου με ρυθμό Millisecond ξεκίνησε με το GT-R. Μπορεί βέβαια να είναι ένα niche προϊόν αλλά άρχισε να εξαπλώνεται. Αυτή είναι πληροφορία που αφορά στο όχημα. Μετά ακολούθησε η πληροφορία που συλλέγουμε από υποδομές και πληροφορία που συλλέγουμε με την επικοινωνία car-to-car. Το θέμα λοιπόν είναι ότι υπάρχει ένας μεγάλος όγκος δεδομένων από αισθητήρες αυτοκινήτων τον οποίο μπορούν να διαχειριστούν οι προμηθευτές των ηλεκτρονικών συστημάτων. Η πληροφορία αποκτά μεγαλύτερη αξία όταν είναι ανώνυμη και πολυσυλλεκτική. Αν εμείς, ως Nissan δημιουργούσαμε τη δική μας βάση δεδομένων θα ήταν χρήσιμη, αλλά όχι τόσο χρήσιμη όσο μια παγκόσμια βάση. Εργαζόμαστε σε αυτό αλλά το ερώτημα παραμένει: είναι έτοιμοι οι προμηθευτές μας να γίνουν ειδικοί στη διαχείριση λογισμικού για να επεξεργαστούν τόσα δεδομένα; Για παράδειγμα πολλοί χρησιμοποιούν για πλοήγηση Google Maps. Θα πρέπει να στηριχθούμε σε αυτό ή να επινοήσουμε δικά μας συστήματα πλοήγησης;  Αυτό που είναι γεγονός όμως είναι ότι η κεντρική επεξεργασία δεδομένων, το cloud computing θα είναι ένα πεδίο το οποίο εξελίσσεται ραγδαία κι εμείς μαζί του. Πρόσφατα ανακοινώσαμε υπηρεσίες διασύνδεσης ενώ ήδη έχουμε προσλάβει τον Ogi Redzic (σ.σ. παλιό στέλεχος σε Nokia, NAVTEQ, Motorola κ.α.) για να ηγηθεί του τμήματος Connected Vehicles and Mobility Services.

Τι είναι αυτό που κάνει την Ευρώπη τόσο απαιτητική αγορά;

Είμαι Αμερικανός που έχω ζήσει πολλά χρόνια εκεί. Το κύριο χαρακτηριστικό των Η.Π.Α είναι ότι ενώ είναι τεράστια χώρα είναι συνάμα και πολύ ομογενοποιημένη. Μπορείς να οδηγήσεις για οκτώ ή δέκα ώρες και τίποτα να μην έχει αλλάξει σε ό,τι έχει να κάνει με το σκηνικό, τις οδικές συνθήκες, την κατάσταση του δρόμου κλπ. Σε αντίθεση, στην Ευρώπη, ένα δεκάωρο ταξίδι θα σε ταξιδέψει από τις autobahn της Γερμανίας σε αναπτυσσόμενες περιοχές της ανατολικής Ευρώπης. Αυτό λοιπόν που είναι ελκυστικό στην Ευρώπη είναι η πολυπολιτισμικότητα. Είναι μακράν -και το εννοώ- η πιο απαιτητική αγορά του κόσμου. Δεν είναι η Κίνα, δεν είναι η Ινδία ή οι ΗΠΑ είναι η Ευρώπη. Απαιτητική γιατί οι οδικές συνθήκες, οι κυκλοφοριακές συνθήκες, η κουλτούρα μέχρι πιο απλά πράγματα όπως οι κανονισμοί στάθμευσης, οι φόροι είναι τόσο διαφορετικά. Στις Η.Π.Α για παράδειγμα ξέρεις τι να περιμένεις, στην Ευρώπη όχι. Για παράδειγμα οδηγώ στη Γερμανία η οποία γειτνιάζει με χώρες που είναι τόσο διαφορετικές. Στις autobahn υπάρχουν υψηλές ταχύτητες και δυναμικά οδηγικά χαρακτηριστικά ενώ γειτονική της χώρα έχει περισσότερες κάμερες σε ένα δρόμο από ό,τι έχω διακόπτες για τα φώτα στο σπίτι μου, υψηλότερη φορολογία και επιβαρύνσεις με βάση τον κυβισμό. Αν καταφέρνεις λοιπόν να έχεις την ικανότητα να παρουσιάζεις αυτοκίνητα ελκυστικά για τόσο διαφορετικές συνθήκες τότε γίνεσαι κορυφαίος. Γι αυτό οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές είναι μακράν πιο ευέλικτοι, δίνουν βάση σε μικρές λεπτομέρειες όπως η ποιότητα υλικών η σχεδίαση των οργάνων. Μπορεί κάποιος να διαθέσει στην Ευρώπη 14.000 ευρώ και να αποκτήσει ένα κορυφαίο σε ποιότητα αυτοκίνητο, ενώ στις Η.Π.Α. είναι πιθανό ότι με τα ίδια χρήματα θα αποκτήσει ένα τραγικό αυτοκίνητο με σκληρά πλαστικά και κακή ποιότητα.

Καινοτομία που συναρπάζει ή μπερδεύει; Μήπως θα έπρεπε να επικοινωνήσετε των πακτωλό τεχνολογιών που εφαρμόζει η Nissan με πιο απλό και απτό τρόπο;

Αυτό είναι ακριβώς το ισχυρό αλλά και το αδύναμο σημείο μας. Δείτε, χρησιμοποιώ ένα iPhone και το λειτουργικό του είναι απλό και κατανοητό. Το ίδιο πρέπει να επιτύχουμε και με τα αυτοκίνητά μας. Έχουμε πολλές τεχνολογίες στα αυτοκίνητά μας με ικανούς μηχανικούς και αυτοί θέλουν να επιδείξουν τις δυνατότητες των συστημάτων που εξελίσσουν. Οπότε δίνουν ίσως περισσότερη πληροφορία από ό,τι πραγματικά χρειάζεται να γνωρίζει ο τελικός χρήστης. Στο τέλος της ημέρας αυτό που θέλουμε είναι μια αδιάλειπτη εμπειρία που να μη μπερδεύει τον τελικό χρήστη κι αυτό θα κάνουμε.

Με τόσο πολύπλοκη την κατάσταση στην Ευρώπη νομίζω πως περισσότερο θα πρέπει να είστε περισσότερο πολιτικοί αναλυτές παρά επιχειρηματίες. Πως αντιμετωπίζετε αυτήν την κατάσταση;

Πιστεύω πως σε οποιαδήποτε επιχείρηση υπάρχει πάντα αυτή η οπτική. Το μεγαλύτερο προσόν που έχουμε όντας μια τόσο μεγάλη συμμαχία με Renault-Nissan, Μitsubishi και AvtoVAZ στη Ρωσία και σημαντική παρουσία στις Η.Π.Α είναι ότι συνηθίζεις να εργάζεσαι μέσα σε τόσο εκ διαμέτρου αντίθετα πολιτικά περιβάλλοντα και γίνεσαι πιο «ψαγμένος». Αν για παράδειγμα δείτε τι έγινε στη Ρωσία που πέρασε μια μεγάλη οικονομική κρίση και πολιτική αστάθεια πολλές εταιρίες έφυγαν, εμείς όχι. Κάνουμε πολιτικές αναλύσεις, αξιολογώντας το «τοπίο» και το μέλλον κι έχουμε πλάνο. Το ίδιο έχει συμβεί και με το Ηνωμένο Βασίλειο. Εκπονούμε πλάνα σε τακτικά διαστήματα σε όλη την Ευρώπη με τις διακυμάνσεις του ευρώ έναντι της λίρας ή του γιεν. Κάνουμε λοιπόν business planning και πολιτικές αναλύσεις.