Louis Chiron: Ο… πρίγκιπας που άλλαξε το motorsport του Μονακό!


Σχεδόν δυόμισι δεκαετίες έχουν περάσει από την τελευταία φορά που ένας πιλότος με αγωνιστική άδεια οδήγησης από το Μονακό, βρέθηκε στο grid ενός grand prix της Formula 1. Το Πριγκιπάτο, άλλωστε, μπορεί να φιλοξενεί αγώνες της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού από καταβολής του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος, όμως ελάχιστοι γηγενείς πιλότοι συμμετείχαν στη διοργάνωση. Δηλαδή τρεις, με πιο πρόσφατο τον Olivier Beretta, ο οποίος έλαβε μέρος συνολικά σε εννέα Grand prix το 1994, με καλύτερο αποτέλεσμα την έβδομη θέση στο Χόκενχαϊμ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ-ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 23/6/2018

Οι Μονεγάσκοι επιστρέφουν, όμως, από το 2018 με τον Charles Leclerc. Τον 20άχρονο, ο οποίος θα αποτελέσει μαζί με τον Marcus Ericsson το δίδυμο της Alfa Romeo Sauber F1 Team. Το ζητούμενο για τον νεαρό οδηγό από το Μονακό δεν είναι μόνον να καταφέρει να καθιερωθεί, αλλά και να ξεπεράσει τα επιτεύγματα του πρώτου συμπατριώτη του, ο οποίος έλαβε μέρος σε αγώνα της Formula 1: του Louis Chiron.

Για τους νεότερους, το επώνυμο του Chiron σίγουρα παραπέμπει στο ομώνυμο μοντέλο της Bugatti που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1999 κι ήταν μια σχεδιαστική σπουδή του Fabrizio Giugiaro. Και φυσικά λόγω του πιο πρόσφατου δημιουργήματος της ιταλικής φίρμας, της Chiron του 2016 που κατασκευάστηκε σε μόλις 500 κομμάτια και αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά supercars που δημιουργήθηκαν ποτέ. Και δεν πρόκειται για σύμπτωση.

Οι επιτυχίες του Chiron την περίοδο που ήταν οδηγός της Bugatti στη Formula 1, αποτέλεσαν το εφαλτήριο ώστε να δοθεί το όνομά του στο αυτοκίνητο των 1.500 ίππων που επιταχύνει από στάση μέχρι τα 100 χιλιόμετρα σε μόλις 2,4 sec! Διότι η καριέρα του Chiron ξεκίνησε προπολεμικά με Bugatti και συγκεκριμένα με την Τ51 και την Τ54, με την οποία συμμετείχε στο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα μονοθεσίων, αλλά και με την Type 50S και την Type 55, με τις οποίες έτρεξε στις 24 ώρες του Le Mans το 1931 και το 1932.

Θεωρείται ένας από τους πλέον επιτυχημένους οδηγούς στην αγωνιστική ιστορία της Bugatti, γι’ αυτό και δόθηκε το όνομά του στα δύο εξωτικά μοντέλα της φίρμας. Η καριέρα του Chiron, όμως, ήταν πολυσχιδής και με πολλές επιτυχίες σε όλους τους τομείς. Γεννημένος στις 3 Αυγούστου του 1899, ο Louis Chiron είχε μεγάλο πάθος με τους αγώνες από μικρή ηλικία.

Η πρώτη εμπλοκή του με τον κόσμο των grand prix, όμως, ήταν μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το 1926 κέρδισε τον πρώτο τοπικό αγώνα της καριέρας του, στο Σεντ Γκοντέν της Τουλούζης, ενώ ακολούθησαν νίκες τόσο με Bugatti όσο και με Alfa Romeo στα grand prix της Μασσαλίας και της Ισπανίας.

Το 1929 συμμετείχε στο Indianapolis 500 και κατετάγη έβδομος, οδηγώντας μία Delage. Το 1931, όμως, το μεγάλο όνειρό του έγινε πραγματικότητα, μιας και έγινε ο πρώτος Μονεγάσκος που κέρδισε το grand prix του Μονακό. Και μοναδικός έως τώρα. Για να ακολουθήσει ακόμα μία σπουδαία επιτυχία, το 1933, με τη νίκη του στις 24 ώρες του Σπα, με συνοδηγό τον Luigi Chinetti.

 

Η αποχώρηση και τα… ρεκόρ!

Το 1938, λίγο πριν ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Chiron αποφάσισε να αποσυρθεί από τους αγώνες. Επέστρεψε, όμως, μετά τον Πόλεμο, και μάλιστα με επιτυχίες, μιας και κέρδισε δύο φορές το γαλλικό grand prix, οδηγώντας Talbot. Το 1954 συμμετείχε στο Ράλι του Μόντε Κάρλο μαζί με τον Ciro Basadonna. Ακολούθησαν αρκετά βάθρα, ενώ το 1955, λίγες εβδομάδες πριν από τα 56α γενέθλιά του, συμμετείχε στο grand prix του Μονακό με μία Lancia D50, τερματίζοντας έκτος.

Έτσι, σε ηλικία 55 ετών και 292 ημερών, έγινε ο γηραιότερος πιλότος στην ιστορία της Formula 1, ο οποίος αγωνίστηκε σε grand prix, ρεκόρ που ακόμα και σήμερα παραμένει ακατάρριπτο. Όπως κι αυτό που σημείωσε τρία χρόνια αργότερα όταν σε ηλικία 58 ετών και 288 ημερών έλαβε μέρος στις δοκιμές του grand prix της πατρίδας του, όμως δεν κατάφερε να προκριθεί για τον αγώνα.

Το «σκάνδαλο» με την Helle Nice

Μία από τις πιο «μυστηριώδεις» υποθέσεις στις οποίες αναμείχθηκε ο Chiron ήταν αυτή του 1949, όταν κατηγόρησε την Helle Nice ότι «συνεργάστηκε με τους Ναζί» και πως «ήταν πράκτορας της Γκεστάπο». Την αποκάλυψη, σύμφωνα με τους Times της Νέας Υόρκης, έκανε ο Chiron κατά τη διάρκεια του καθιερωμένου πάρτι, μετά από το grand prix του Μονακό του 1949, με συνέπεια να ξεσπάσει σκάνδαλο στη Γαλλία και όχι μόνο.

Η Mariette Helene Delangle, ή Helle Nice, ήταν μοντέλο, χορεύτρια και οδηγός αγώνων από τη Γαλλία, η οποία στο διάστημα του μεσοπολέμου είχε καταγράψει πολλές αγωνιστικές επιτυχίες, συμμετέχοντας σε περισσότερους από 70 αγώνες των κορυφαίων κατηγοριών. Σύμφωνα με την βιογράφο Miranda Seymour, οι κατηγορίες του Chiron δεν αποδείχθηκαν ποτέ, η Helle Nice ζήτησε από τον επικεφαλής της διοργανώτριας Αρχής του grand priχ του Μονακό, Antony Noghes, να υπάρξει έγγραφη «συγγνώμη» του Chiron προς το πρόσωπό της, όμως κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ. Ήταν σίγουρα μια «μαύρη» σελίδα στο βιβλίο της ζωής του Μονεγάσκου.