Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Το κοινό αδιαφορεί - Οι κανονισμοί της ΕΕ τα προωθούν


Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση βρίσκεται ήδη σε πλήρη εξέλιξη, όμως υπάρχουν και πιο ψύχραιμες φωνές που λένε ότι όλα αυτά γίνονται ερήμην των απαιτήσεων και της ζήτησης από το αγοραστικό κοινό.
 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 23/9/2018

Ζούμε ίσως την μεγαλύτερη αλλαγή στην αυτοκινητοβιομηχανία, την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Και οι βιομηχανίες ξοδεύουν δισεκατομμύρια ευρώ στο να δημιουργήσουν μια νέα γενιά αυτοκινήτων. Αυτό όμως που είναι εμφανές από αυτά τα πρώτα βήματα της νέας εποχής, είναι ότι τα ηλεκτρικά μοντέλα είναι περισσότερο δημιουργήματα των κανονισμών παρά των πραγματικών αναγκών της αγοράς και των καταναλωτών.

Ήδη όλες οι μεγάλες εταιρίες έχουν ανακοινώσει τα σχέδιά τους για την πορεία στον εξηλεκτρισμό μέχρι το 2025. Στο παιχνίδι έχουν μπει πλέον και οι premium κατασκευαστές, με την Jaguar να έχει το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στην αγορά, τις BMW, Audi και Mercedes να έχουν τις δικές τους προτάσεις, ενώ ακόμα και η KIA με το ηλεκτρικό Kona έχει στην αγορά ένα λειτουργικό αμιγώς ηλεκτρικό όχημα. Και όλα δείχνουν ανθηρά για το μέλλον, καθώς καιη τεχνολογία των μπαταριών γίνεται όλο και πιο εξελιγμένη και σίγουρα φθηνότερη.

Είναι όμως έτσι η πραγματικότητα σε ότι αφορά τους καταναλωτές ή πρόκειται για μία νέα γενιά οχημάτων που σε αυτή τη φάση απλά ενισχύουν το image της εταιρίας και την προσπάθειά της για μείωση του μέσου όρου εκπομπής ρύπων; Η αλήθεια είναι πάντως ότι το κοινό φαίνεται να μην ακολουθεί όλη αυτή τη νέα τάση, ιδίως στις περισσότερες χώρες τις Ευρώπης που δεν υπάρχουν οικονομικές ενισχύσεις για την αγορά τέτοιων μοντέλων. 

Παράλληλα η αγορά τους ενισχύεται με έναν ακόμα τρόπο: τις υπαρκτές ή φημολογούμενες απαγορεύσεις των κινητήρων diesel από τα κέντρα των πόλεων μέσα στα επόμενα χρόνια. Η ΕΕ ενισχύει την αλλαγή σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ θέτει νέα στάνταρ για την μείωση του διοξειδίου του άνθρακα κατά 30% ανάμεσα στο 2021 και το 2030. Η ίδια η EE θέτει ως στόχο μέχρι το 2025, το 15% της αγοράς να είναι ηλεκτρικά ή υβριδικά, με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κάτω από τα 50 gr/km, κάτι που δεν μπορεί να γίνει χωρίς την εξάπλωση των ηλεκτρικών μοντέλων.

Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου να μην μπορεί να ακολουθήσει ο μέσος καταναλωτής μια νέα και ακριβή τεχνολογία. Όπως σημειώνουν μόνο σε πλούσιες χώρες, όπως η Νορβηγία (όπου υπάρχουν και κρατικές ενισχύσεις) υπάρχει έξαρση στην αγορά αυτοκινήτων, ενώ σε άλλες χώρες, η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική (για παράδειγμα στην Eσθονία πωλήθηκαν μόλις 43 plug-in υβριδικά μέσα στο 2017!). 

Οι καταναλωτές προσπαθούν να βρουν εναλλακτικές λύσεις για τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα, και στις περισσότερες φορές καταφεύγουν σε σύγχρονους καθαρούς κινητήρες βενζίνης. Τα υβριδικά δεν είναι πρώτη επιλογή, ενώ ενδεικτικό είναι ότι πέρσι τα plug-in υβριδικά ήταν μόλις το 1,8% της αγοράς της Ευρώπης. Με βάση τις προβλέψεις του ACEA, αυτό το ποσοστό θα φθάσει στο 3,9% μέχρι το 2025 και μόλις στο 5,4% μέχρι το 2030.

Ο σύνδεσμος των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών υποστηρίζει ότι οι υποδομές είναι ένα εξίσου μεγάλο πρόβλημα. Υπολογίζεται ότι χρειάζονται πάνω από 2 εκατομμύρια φορτιστές σε όλη την Ευρώπη μέχρι το 2025 για να εξυπηρετούν τον στόλο των ηλεκτρικών μοντέλων. Προς το παρόν υπάρχουν περίπου 100.000 ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών είναι συγκεντρωμένο σε λίγες χώρες (Oλλανδία το 30%, Γερμανία το 22%), όταν στην Ρουμανία υπάρχουν αυτή την στιγμή μόλις 116 φορτιστές (να μην συζητήσουμε για την Ελλάδα...).

Πάντως εκτός από τους μάλλον απαισιόδοξους κατασκευαστές υπάρχουν και αναλυτές που βλέπουν άλλα σενάρια, και σαφώς μεγαλύτερη ανάπτυξη των ηλεκτρικών, με κυρίαρχη τάση τα plug-in υβριδικά, μιλώντας και για ποσοστό που θα φθάνει το 18% του συνόλου της αγοράς μέχρι το 2025. Οι βιομηχανίες όμως βλέπουν ότι πρέπει να επενδύσουν σημαντικά ποσά σ' αυτή τη νέα τεχνολογία. Μιλούν για περίπου 255 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2022, όταν τα προηγούμενα οκτώ χρόνια τα ποσά που ξόδεψαν για έρευνα και εξέλιξη ήταν μόλις στα 25 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αυτό σημαίνει ότι θα μιλάμε για σημαντικά ακριβότερα αυτοκίνητα, για τα οποία θα είναι δύσκολο να πείσουν τους καταναλωτές να τα αγοράσουν. Όπως υποστηρίζουν οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ των εταιριών, θα πρέπει οι εταιρίες να μάθουν να πωλούν διαφορετικά τα νέα αυτοκίνητα, και να τα κάνουν ελκυστικά σε ένα νέο και πλούσιο κοινό που είναι διατεθειμένο να πληρώσει.

Σε κάθε περίπτωση πάντως τόσο οι εταιρίες όσο και οι καταναλωτές πρέπει να προσαρμοστούν σε μία εντελώς νέα εποχή (αν συνυπολογίσουμε και την αυτόνομη οδήγηση), όπου το αυτοκίνητο και η χρήση του θα είναι μία πολύ πιο σύνθετη -και σίγουρα πιο ακριβή- υπόθεση από ότι γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Και για να φθάσουμε εκεί, είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι θα υπάρξουν πολλές αντιδράσεις από το αγοραστικό κοινό, ιδίως σε χώρες της περιφέρειας όπως η Ελλάδα, όπου χρειάζεται να γίνουν πολλά για να μπορούμε να μιλάμε για την έλευση της ηλεκτρικής εποχής.

Πηγή: Automotive News