Aποστολή στην Γερμανία: Οδηγούμε τα Οpel της οικογένειας Χ με τις νέες προδιαγραφές ρύπων


Βρισκόμαστε σε μία περίοδο σημαντικών ανακατατάξεων στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία με αφορμή τους νέους κανονισμούς και τους τρόπους μέτρησης ρύπων, και η Opel δείχνει να έχει πάρει "κεφάλι" στην κούρσα να είναι έτοιμη την 1η Σεπτεμβρίου του 2018.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: OPEL
  • 11/7/2018

Μπορεί η ηλεκτροκίνηση ή (λιγότερο) η αυτόνομη οδήγηση να κερδίζουν τα πρωτοσέλιδα και τις εντυπώσεις, όμως αυτή την περίοδο η ευρωπαϊκή και παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία περιστρέφεται γύρω από τους ρύπους και τους νέους κανονισμούς που πλέον μπαίνουν σταδιακά σε εφαρμογή. Καλεσμένοι της Opel σε ειδική ημερίδα με επίκεντρο το πολύ όμορφο γήπεδο της Mainz στην Γερμανία, είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε από πρώτο χέρι τα τεκταινόμενα και να ξεδιαλύνουμε πολλές από τις απορίες μας.

Η Γερμανική εταιρία, μέλος πλέον του γκρουπ PSA είναι από αυτές που πρωταγωνιστούν στην εφαρμογή των νέων κανονισμών, έχοντας ήδη τις απαραίτητες μετρήσεις για το μεγαλύτερο μέρος της γκάμας τους. Αναφερόμαστε στις μετρήσεις WLTP και τη νόρμα Euro 6d-TEMP, οι οποίες θα πρέπει να εφαρμοστούν από τον Σεπτέμβριο του 2018, και που θα φέρουν μικρές ή μεγαλύτερες αλλαγές στην γκάμα όλων των εταιριών αλλά και στο τι πληρώνει ο εκάστοτε καταναλωτής.

Η νέα αυτή μέθοδος μέτρησης είναι πολύ πιο ρεαλιστική από την προηγούμενη NEDC που ίσχυε για πάρα πολλά χρόνια (και οδήγησε στις στρεβλώσεις και τα σκάνδαλα), παραμένοντας και πάλι «εργαστηριακή» αλλά με πιο ρεαλιστικές μετρήσεις. Η καθιέρωση του WLTP έχει σαν αποτέλεσμα μία αύξηση στις δημοσιευμένες τιμές κατανάλωσης και εκπομπών CO2, αυτές τώρα πλησιάζουν πολύ περισσότερο το πραγματικό επίπεδο τιμών. Από τον Σεπτέμβριο του 2019 θα προστεθεί και η μέτρηση RDE η οποία θα μετρά τους ρύπους των αυτοκινήτων σε κανονικούς δρόμους, και μέσω πολύπλοκων αλγορίθμων και πανάκριβων οργάνων θα βγάζει το οριστικό στίγμα του αυτοκινήτου σε ότι αφορά τους ρύπους που εκπέμπει. Όλα αυτά με ορόσημο τον Ιανουάριο του 2021 όπου τα πράγματα θα γίνουν πολύ πιο αυστηρά τόσο σε επίπεδο προδιαγραφών (θα ισχύσει από τότε το Euro 6d) όσο και σε επίπεδο προστίμων όσων τα παραβαίνουν.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για τον τελικό καταναλωτή; Πολλά και ιδιαίτερα σημαντικά. Σε χώρες όπως η δική μας οι ρύποι καθορίζουν τόσο την τιμή όσο και την φορολόγηση του αυτοκινήτου, οπότε ακόμα μία μικρή διαφορά προς τα πάνω ή προς τα κάτω αλλάζει σημαντικά την εικόνα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι πλέον δεν είναι μόνο ο κινητήρας ή τα λάστιχα που επιδρούν στους εκπεμπόμενους ρύπους του εκάστοτε αυτοκινήτου, αλλά και τα έξτρα με τα οποία εφοδιάζεται και τα οποία επιδρούν στο βάρος ή την αεροδυναμική του. Ως αποτέλεσμα αυτού, κάθε έκδοση του αυτοκινήτου έχει και διαφορετικούς ρύπους, οπότε μπορεί κανείς να αντιληφθεί τον πανικό που έχει πέσει στις εταιρίες ώστε να είναι έτοιμες τον Σεπτέμβριο. Αλλά και να καταλάβει την περηφάνια των ανθρώπων της Opel που μέσα Ιουλίου μας δήλωσαν ότι έχουν έτοιμα 90 και πλέον μοντέλα για τις προδιαγραφές ρύπων Euro 6d-TEMP, ενώ μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου θα ετοιμάσουν και τα υπόλοιπα.

 

Τα νέα της οικογένειας "Χ"

Πέρα από το τεχνολογικό workshop η εταιρία παρουσίασε στο Μainz και κάποιες βελτιώσεις και προσθήκες στην γκάμα των μοντέλων της οικογένειας Χ. Μία γκάμα μοντέλων (Μokka X, Crossland X και Grandland X) η οποία πηγαίνει «σφαίρα» στην Γερμανία, κυριαρχώντας στην εγχώρια αγορά των crossover το πρώτο εξάμηνο του 2018 ενώ και πανευρωπαϊκά είναι στην πρώτη θέση στην κατηγορία των Β-SUV. Διόλου άσχημα είναι η αλήθεια, αφού άλλωστε είναι και η πρώτη χρονιά που υπάρχει διαθέσιμη όλη η γκάμα των μοντέλων της Opel.

Ξεκινώντας από το Mokka X, υπάρχει ένας νέος κινητήρας στην βάση της γκάμας, 1.4 Turbo με απόδοση 120 ίππους και πολύ καλά χαρακτηριστικά λειτουργίας όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε στην πολύ σύντομη διαδρομή που το οδηγήσαμε. Αντικαθιστά τον ατμοσφαιρικό των 1,6 λίτρων με τους 115 ίππους, έχοντας καλύτερες επιδόσεις, μικρότερη κατανάλωση και χαμηλότερους ρύπους. Το δεύτερο εξίσου σημαντικό νέο είναι η προσθήκη στην γκάμα των Crossland X και Grandland X ενός νέου diesel στα 1,5 λίτρα, με απόδοση στους 130 ίππους, Πρόκειται για ένα αρκετά εξελιγμένο σύνολο, με τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, και αρκετά προσεγμένη δουλειά στην επεξεργασία των καυσαερίων στην εξάτμιση.

Στην περίπτωση του Grandland Χ συνδυάζεται με ένα ακόμα νέο στοιχείο στην γκάμα της Opel, ένα αυτόματο οκτατάχυτο κιβώτιο, το οποίο αποδείχτηκε αρκετά γρήγορο και άμεσο στις αλλαγές στα λίγα και πάλι χιλιόμετρα που κάναμε μαζί του. Τέλος στο περιθώριο της εκδήλωσης είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μία μικρή βόλτα λίγων χιλιομέτρων με την άκρως ενδιαφέρουσα για την χώρα μας έκδοση του Grandland X με τον PureTech των 1,2 λίτρων και των 130 ίππωνν (το οποίο συνδυάζεται και με το 8τάχυτο αυτόματο), όμως τα αυτοκίνητα ήταν ακόμα προπαραγωγής οπότε δεν μπορούμε να έχουμε κάποια ασφαλή έστω και πρώτη εντύπωση από την απόδοσή του. Από όλα αυτά τα καινούργια πράγματα που είδαμε στην Γερμανία, πρώτη χρονολογική προτεραιότητα για την Ελλάδα έχει το Grandland X με τον 1.5 diesel που θα έρθει στην εγχώρια αγορά κάποια στιγμή μέσα στον Σεπτέμβριο, και σύντομα θα πάρουν σειρά και τα υπόλοιπα.

Συνοψίζοντας, η Opel (και μαζί και η ελληνική αντιπροσωπεία) φαίνεται να έχουν πάρει το μήνυμα όλων όσων έρχονται και ήδη βρίσκονται ένα βήμα μπροστά σ’ αυτή τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται. Και μάλιστα χωρίς σημαντικές αναταράξεις και με αξιόλογες προσθήκες στην γκάμα της, την ίδια ώρα που άλλες εταιρίες καταργούν κινητήρες ή και ολόκληρα μοντέλα εξαιτίας της μη συμβατότητας με το Euro 6d-Temp και το WLTP. Όσο για τους καταναλωτές, και δη τους μάλλον ανενημέρωτους Έλληνες, καλό θα είναι να εξοικειώνονται με τις ενδείξεις για τους ρύπους και τους παράξενους αυτούς αριθμούς στο τέλος της μπροσούρας, καθώς κάτι λίγα γραμμάρια μπορεί να κάνουν πολύ μεγάλη διαφορά στην τσέπη τους και την μελλοντική αξία μεταπώλησης του νέου τους αυτοκινήτου.