ΔΟΚΙΜΗ: Suzuki Vitara 1.6 VVT 4X4 & 1.6 DDiS 4X4


Μικρό σε διαστάσεις με καλούς χώρους, ευέλικτο εντός πόλης και ασφαλέστατο εκτός, κινητήρες χαμηλού κυβισμού, χαμηλή κατανάλωση και εκπομπές ρύπων, τετρακίνηση, πολύ καλές δυνατότητες εντός και εκτός δρόμου, μικρά λειτουργικά έξοδα… Το νέο Vitara μοιάζει ιδανικό για τις ελληνικές συνθήκες…

  • 1/7/2015

Μικρό σε διαστάσεις με καλούς χώρους, ευέλικτο εντός πόλης και ασφαλέστατο εκτός, κινητήρες χαμηλού κυβισμού, χαμηλή κατανάλωση και εκπομπές ρύπων, τετρακίνηση, πολύ καλές δυνατότητες εντός και εκτός δρόμου, μικρά λειτουργικά έξοδα… Το νέο Vitara μοιάζει ιδανικό για τις ελληνικές συνθήκες…  

Εκεί στις αρχές της δεκαετίας του ’80, όταν το όνομα Samurai αποτελούσε ένα από τα πιο «in»  μοντέλα για τους γνώστες των καθαρόαιμων «off-road» και έμοιαζε ιδανικό για τις τότε ελληνικές συνθήκες. Λίγο πριν αλλάξουμε δεκαετία, πίσω στο 1988, η Suzuki δημιούργησε ένα ακόμα όχημα που έμελλε να γράψει με χρυσά γράμματα το όνομά του στην ιστορία των τετρακίνητων οχημάτων. Το όνομα Vitara δεν αποτέλεσε απλώς ένα ακόμα καλό και προσιτό «off-road» όχημα, αλλά αναμφισβήτητα είναι ο προπομπός των λεγόμενων SUV όπως αυτά τα γνωρίσαμε από το 1994 και έπειτα με την άφιξη του «πατέρα» τους, του πρώτου Toyota RAV4. Γιατί λέμε προπομπός; Διότι μπορεί το RAV4 να είναι το πρώτο συμπαγές SUV με αυτοφερόμενο αμάξωμα, εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα και ανεξάρτητη ανάρτηση εμπρός και πίσω, αλλά την ιδέα του παντρέματος του σκληροπυρηνικού «off-road» κόσμου με την καθημερινότητα των συμβατικών επιβατικών την έσπειρε και ξεκίνησε να την καλλιεργεί το όνομα Vitara της Suzuki. Από το 1988 και για μια δεκαετία (μέχρι τη δεύτερη γενιά με το όνομα Grand Vitara), το συμπαγές τετρακίνητο της Suzuki αγαπήθηκε σε παγκόσμια κλίμακα και βρέθηκε σε περισσότερα από 1,1 εκατομμύριο νοικοκυριά. Ηταν το αυτοκίνητο που αγαπήθηκε πολύ και στην Ελλάδα. Που γεφύρωσε με μεγάλη ευκολία το Κολωνάκι με τα… Κελάρια και τα Λαδάδικα με τα Τζουμέρκα. Συμπαγές σε διαστάσεις σε 3θυρο, Wagon και Cabrio και ευέλικτο σε κάθε περίπτωση, ικανοποιούσε εξίσου τη νοικοκυρά της διπλανής πόρτας, τον ψαγμένο κυνηγό και τον φυσιολάτρη και μυημένο στο «off-roading». Με αυτή την έννοια το Vitara είναι ο προπομπός των SUV, παρότι το πλαίσιο τύπου σκάλας και το κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων το έκαναν να παραμένει ένα «καθαρόαιμο» off-road.

Η εξέλιξη του είδους

Ολα αυτά τα λέμε για να τονίσουμε ότι η Suzuki δεν ήταν ποτέ μια εταιρεία που γύριζε την πλάτη στην εξέλιξη, αλλά σε καμία περίπτωση δεν την ακολουθούσε και άκριτα. Ιδίως στον κόσμο των τετρακίνητων, η ιαπωνική εταιρεία χάραξε αρκετές φορές τον δρόμο και σε αρκετές περιπτώσεις όπου ακολούθησε την εξέλιξη την εμπλούτισε με τις ιδέες της και την πήγε και ένα βήμα παραπέρα. Αυτό ακριβώς ήταν και το ζητούμενο στην προκειμένη περίπτωση. Μπορεί τα compact crossover και τα SUV να ξεπηδάνε το ένα πίσω από το άλλο, αλλά η Suzuki δεν προσπάθησε να δημιουργήσει ένα ακόμα lifestyle όχημα με μανδύα SUV ή crossover. Με το νέο Vitara (τέταρτης γενιάς), η Suzuki θέλει στην trendy και δημοφιλέστατη παρέα των compact τετρακίνητων crossover να προσθέσει ένα εξίσου μοδάτο όχημα που θα προσφέρει όμως και το κάτι παραπάνω σε πιο δύσκολα τερέν διατηρώντας σχεδόν αναλλοίωτες τις αρχές και τις αξίες της μέσα από τη μεγάλη της εμπειρία στα τετρακίνητα οχήματα.

Και η αλήθεια είναι ότι οπτικά το νέο Vitara είναι αρκετά εμπνευσμένο και τράβηξε τα βλέμματα των περαστικών όπου και αν βρεθήκαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής. Βασισμένο στο πάτωμα του γνωστού στη χώρα μας SX4 S-Cross, με έξυπνες κινήσεις οι άνθρωποι της Suzuki κατάφεραν να δημιουργήσουν κάτι εντελώς διαφορετικό με το Vitara να είναι πιο ψηλό, πιο compact και ελαφρώς πιο τετραγωνισμένο και να σου δίνει την εικόνα του πιο «σκληροτράχηλου». Για να έχετε όμως μια καλύτερη εικόνα για τις διαστάσεις του, θα σημειώσουμε ότι το συνολικό μήκος είναι κατά 125 χιλιοστά μικρότερο από αυτό του S-Cross, ενώ αυτό του μεταξονίου κατά 100. Εκεί που κερδίζει το Vitara σε σχέση με το SX4 είναι στο πλάτος (κατά 10 χιλιοστά) και στο ύψος (κατά 30 χιλιοστά). Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Καταρχήν με το μήκος του να είναι κάτω από τα 4,2 μέτρα, το νέο Vitara είναι εξαιρετικά ευέλικτο και εντός πόλης, ενώ οι χώροι για τους επιβάτες είναι αρκετά καλοί για τέσσερα άτομα (με αρκετές παραχωρήσεις θα καθίσει κάποιος στη μέση στο πίσω κάθισμα). Ο χώρος αποσκευών όμως έχει περιοριστεί στα 375 λίτρα από τα 430 στο S-Cross και μπορεί να μην είναι ο μεγαλύτερος της κατηγορίας, αλλά θα ικανοποιήσει μια ολιγομελή οικογένεια. Με διπλό πάτωμα πάντως, θήκες και χαμηλό κατώφλι φόρτωσης είναι πολύ λειτουργικός. Αν αναδιπλώσεις μάλιστα τα καθίσματα σχηματίζεται ένας επίπεδος χώρος φόρτωσης 1.120 λίτρων (αντί για 1.270 στο S-Cross). Σε γενικές γραμμές μιλάμε για ένα πολύ ευχάριστο στην όψη όχημα με «ευρωπαϊκό» αέρα, ιδίως αν υπάρχει διχρωμία στο αμάξωμα (800 ευρώ επιπλέον χρέωση, ενώ υπάρχουν και εξοπλιστικά πακέτα «εξατομίκευσης»), όπως στο μπλε αυτοκίνητο δοκιμής.  

Ευχάριστο

Την ίδια ευχάριστη εικόνα αποκομίζεις και στο εσωτερικό με τη διχρωμία στις επενδύσεις του ταμπλό και την κεντρική κονσόλα να δίνουν μια ευχάριστη νότα σε σχέση με τα σκουρόχρωμα σκληρά πλαστικά στο ταμπλό και στα πάνελ των θυρών. Τα highlights σε αυτό το σημείο συμπεριλαμβάνουν το μεγάλο αναλογικό ρολόι στην κορυφή του ταμπλό και την 7ιντση οθόνη αφής για το σύστημα infotainment στην κεντρική κονσόλα. Μπορεί μερικά πλαστικά να μην πείθουν ιδιαίτερα σε θέματα αντιληπτής ποιότητας σε σχέση με άλλα μοντέλα της κατηγορίας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η ποιότητά τους και η αντοχή τους στον χρόνο δεν θα μπορούσαν να είναι καλύτερες. Το φινίρισμα πάντως κινείται σε αρκετά καλά επίπεδα ενώ αυτό που σε κερδίζει άμεσα είναι η εργονομία, καθώς νιώθεις ότι όλα είναι τοποθετημένα εκεί ακριβώς που πρέπει.  Στα αριστερά από το τιμόνι είναι μαζεμένοι όλοι οι διακόπτες ελέγχου από το σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα του νέου Vitara (από Active Cruise Control μέχρι Hill Descent Control, Hill Hold και Radar Brake Support), ενώ αρκετά εύκολη στη χρήση είναι και η οθόνη αφής. Το μόνο που θα θέλαμε παραπάνω είναι ένας διακόπτης χειρισμού του υπολογιστή ταξιδιού στο τιμόνι και όχι με το κλασικό μπουτόν στον πίνακα οργάνων. Με το τιμόνι να ρυθμίζεται σε ύψος και τηλεσκοπικά και το κάθισμα οδηγού καθ’ ύψος, είναι εύκολο να βρεις την ιδανική θέση οδήγησης, ενώ πραγματικά πολύ καλή είναι και ορατότητα περιμετρικά. Στις πλούσιες εκδόσεις μάλιστα οι αισθητήρες εμπρός-πίσω σε συνδυασμό με την κάμερα οπισθοπορείας καθιστούν τους ελιγμούς και το παρκάρισμα μια εύκολη υπόθεση. Οι πολλές και αρκετά εύχρηστες θέσεις για μικροαντικείμενα και η προαιρετική πανοραμική οροφή που ανοίγει μέχρι τους πίσω επιβάτες (τη συνιστούμε ανεπιφύλακτα σε όσους έχουν να δώσουν κάτι παραπάνω…) έρχονται να συμπληρώσουν ένα πολύ ευχάριστο και λειτουργικό περιβάλλον εργασίας για καθημερινή χρήση.

Στα 1,6 με 120 και AllGrip

Με το «downsizing» να έχει μπει καλά στο πετσί μας, η τέταρτη «γενιά» του Vitara δεν θα μπορούσε να ξεφύγει από τα σημάδια των καιρών. Το νέο SUV της Suzuki διατίθεται σε εκδόσεις με κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς και τετρακίνητες, ενώ κάτω από το καπό υπάρχουν μηχανικά σύνολα βενζίνης και πετρελαίου στα 1,6 λίτρα. Αργότερα, θα υπάρξει και υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας βενζίνης στα 1,4 λίτρα με περίπου 160 ίππους. Για αρχή όμως έχουμε τον 1.6 VVT βενζινοκινητήρα όσο και τον 1.6 DDiS, τον diesel δηλαδή. O πρώτος αποδίδει 120 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και η μέγιστη ροπή του αγγίζει τα 156 Nm στις 4.400 σ.α.λ., ενώ ο πετρελαιοκινητήρας αποδίδει επίσης 120 ίππους στις 3.750 σ.α.λ.. Η μεγάλη διαφορά φυσικά είναι ότι η μέγιστη ροπή του αγγίζει τα 320 Nm μόλις από τις 1.750 σ.α.λ. και ότι ο συνδυασμός του στην προκειμένη περίπτωση γίνεται με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων (ο βενζινοκινητήρας συνδυάζεται με 5άρι μηχανικό). Ενα από τα πιο δυνατά χαρτιά του Vitara ήταν ότι μαζί του μπορούσες να πας σχεδόν παντού. Σε ό,τι αφορά λοιπόν την τετρακίνηση, εκεί που παλαιότερα συναντούσες το κιβώτιο με τις «κοντές» σχέσεις, υπάρχει πλέον ένας περιστροφικός διακόπτης. Οι τετρακίνητες εκδόσεις διαθέτουν λοιπόν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα «All Grip». Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τέσσερα προγράμματα λειτουργίας του («Auto», «Sport», «Snow» και «Lock») αναλόγως με τις συνθήκες οδήγησης και του οδοστρώματος. Εντός δρόμου, το αυξημένο ύψος, η μεγαλύτερη διαδρομή της ανάρτησης και η πιο μαλακή ρύθμισή της σε σχέση με τα πιο «ασφάλτινα» crossover το κάνουν ελαφρώς λιγότερο άμεσο. Παραμένει όμως αρκετά ευχάριστο και παρά τα οικολογικά ελαστικά της Continental και τις σχετικές κλίσεις που παίρνει στις στροφές με την πολύ καλή λειτουργία της τετρακίνησης που στο πρόγραμμα Sport δεν καταλαβαίνεις πότε εμπλέκει τον πίσω άξονα, το Vitara διαθέτει πολύ μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης. Τις περισσότερες φορές ακολουθεί πιστά τις εντολές του οδηγού, ενώ υπό αρκετή πίεση θα συμπεριφερθεί ελαφρώς υποστροφικά, με τις όποιες τάσεις να είναι πολύ εύκολα ελεγχόμενες με λιγότερη πίεση στο δεξί πεντάλ. Το τιμόνι παρότι παραμένει ελαφρώς «αναίσθητο» στη θέση της ευθείας (επίτηδες για να μην περνάνε κραδασμοί στα χέρια του οδηγού και ιδίως στην off-road κίνηση) είναι αρκετά ακριβές και με σωστό «βάρος» αν και φιλτράρει αρκετές από τις πληροφορίες για την κατάσταση του οδοστρώματος. Ολα αυτά σε συνδυασμό με τα καλά και αποτελεσματικά φρένα και το ακριβές σε αίσθηση κιβώτιο (μέχρι να ζεσταθούν τα υγρά του είναι ελαφρώς δύσκολο στο «κούμπωμα», αλλά γρήγορα… μαλακώνει) το καθιστούν και αρκετά ευχάριστο για τον οδηγό με βάση τα δεδομένα της κατηγορίας.

Η ανάρτηση προσφέρει καλή άνεση και απορροφά με μεγάλη ευκολία τις περισσότερες ανωμαλίες του οδοστρώματος (μόνο κάποιες μεγάλες εγκάρσιες ανωμαλίες επηρεάζουν τον ημιάκαμπτο πίσω), ενώ παρότι η ηχομόνωση δεν είναι και η καλύτερη δυνατή και σε υψηλές ταχύτητες υπάρχουν μικροί αεροδυναμικοί θόρυβοι από τους καθρέπτες σε γενικές γραμμές η ποιότητα κύλισης είναι αρκετά καλή. Ακόμα και μετά από μεγάλο ταξίδι θα βγεις αρκετά ξεκούραστος από το νέο Vitara. Εάν τώρα συνδυάσεις και τα 18,5 εκατοστά απόστασης από το έδαφος, την πολύ καλή λειτουργία της τετρακίνησης και τα αποτελεσματικά ηλεκτρονικά βοηθήματα της πρόσφυσης, τότε ως αποτέλεσμα έχεις ένα όχημα που θα πάει πολύ πιο μακριά εκτός δρόμου και σε αρκετά πιο απάτητα μονοπάτια απ’ ό,τι ο ορισμός των σύγχρονων crossover υπονοεί. Δεν εννοούμε ότι είναι και «αγριοκάτσικο» και αυτό κυρίως λόγω συμπλέκτη ο οποίος μετά από αρκετά σκληρή χρήση αρχίζει και ζεσταίνεται, αλλά μας έκανε εντύπωση το πόσο εύκολα περνούσε από σαθρά και λασπώδη εδάφη και νερολακκούβες που το νερό έφτανε μέχρι το γόνατο ακόμη και με τα… EcoContact (σκεφτείτε να «φορούσε» ελαστικά off-road χρήσης, κάτι που το προτείνουμε). Δεν θα σας πούμε ότι είναι το «off-road Animal» που έχουν συνηθίσει οι φανατικοί της Suzuki, αλλά το νέο Vitara θα αφήσει αρκετά πίσω του πολλά από τα σύγχρονα crossover της κατηγορίας (και όχι μόνο…). Ούτως ή άλλως, οι άνθρωποι της ιαπωνικής εταιρείας ήθελαν να δημιουργήσουν ένα όχημα με «πολυχρηστικό» χαρακτήρα και αυτό φαίνεται και από το πόσο εύκολο είναι στην  καθημερινή χρήση και οδήγηση, είτε σε αστικό περιβάλλον είτε εκτός αυτού.

Βενζίνη

Οσον αφορά τώρα τον 1600άρη VVT να πούμε καταρχήν ότι τα όργανα μετρήσεων μας… έσπασαν και τα χρονόμετρα της Suzuki, καθώς για το κλασικό 0-100 το τετρακίνητο βενζίνης χρειάστηκε μόλις 11,8 δλ. με το εργοστάσιο να δίνει 12,0 για τη συγκεκριμένη διαδικασία. Στην πράξη τώρα ο κινητήρας βενζίνης είναι αρκετά ελαστικός αλλά και σχετικά νωχελικός στο ανέβασμα στροφών χαμηλά, αν και όταν επιλέξεις το πρόγραμμα Sport τα πράγματα δείχνουν αρκετά καλύτερα. Σε γενικές γραμμές πάντως και παρότι το 5άρι κιβώτιο έχει «μακριές» σχέσεις τα καταφέρνει καλά με τα 1.160 κιλά του αμαξώματος και χαρίζει ικανοποιητικές επιδόσεις. Η μέση κατανάλωση παραμένει σε λογικά επίπεδα για τετρακίνητο χάρη και στο πολύ καλό σύστημα Start/Stop για τον κινητήρα που ανήκει στο βασικό εξοπλισμό. Ετσι, μετά το τέλος της δοκιμής και υπό αρκετή πίεση εντός και εκτός δρόμου, είδαμε στον υπολογιστή ταξιδιού μία μέση κατανάλωση της τάξης των 7,2 λίτρων για 100 χλμ., ενώ αν είσαι προσεκτικός με το δεξί πεντάλ μένεις και στην περιοχή του 6 και κάτι. Σε αντίθετη περίπτωση η μέση κατανάλωση θα ξεφύγει και πάνω από τα 8 λίτρα, μία τιμή όμως αρκετά φυσιολογική για αυτοκίνητο του είδους.

Πετρέλαιο

Στο πετρέλαιο, παρότι οι επιδόσεις από στάση είναι ελάχιστα υποδεέστερες, τα 320 Nm ροπής κάνουν τη μεγάλη διαφορά. Και σε αυτή την περίπτωση σύμφωνα με το V-BOX μας το 0-100 χλμ./ώρα έρχεται πιο γρήγορα σε σχέση με την εργοστασιακή μέτρηση (12,1δλ, αντί για 12,4’ δλ.), ενώ όλες οι ρεπρίζ είναι πολύ καλύτερες σε σχέση με αυτές του βενζινοκίνητου. Εξαιρετικά ελαστικό και ομαλό σε λειτουργία μέχρι τις 3.500 σ.α.λ., το μηχανικό σύνολο πετρελαίου καταλαβαίνεις ότι είναι diesel μόνο στις πολύ υψηλές στροφές όπου το «κροτάλισμα» είναι έντονο και είναι πιο τραχύ σε λειτουργία. Πάντως ακόμα και «ψηλά» ανεβάζει γρήγορα στροφές μέχρι τον κόφτη στις 5.000 σ.α.λ. Σε γενικές γραμμές παρότι οι επιδόσεις δεν είναι και εντυπωσιακές το μηχανικό σύνολο «τραβάει» από πολύ χαμηλά με ευκολία (μπορείς να ξεκινήσεις εύκολα ακόμα και με 2η από στάση) και δεν «κωλύεται» σε κανένα σημείο με τα 1.295 κιλά του αμαξώματος, ενώ κι εδώ η επιλογή Sport δίνει περισσότερο «νεύρο» στον κινητήρα. Παρότι και εδώ το 6άρι κιβώτιο είναι πολύ «μακρύ» η καλή ροπή από χαμηλά σε κάνει να μην το… χρειάζεσαι ιδιαιτέρως. Η μέση κατανάλωση καυσίμου στην προκειμένη περίπτωση είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή, καθώς ακόμα και υπό συνθήκες κυκλοφοριακής ασφυξίας (με το καλό Start/Stop και εδώ αρωγό) βλέπαμε στο υπολογιστή ταξιδιού καταναλώσεις της τάξη του 5,8 λίτρα/100 χλμ. Υπό αρκετή πίεση μάλιστα δεν θα ξεφύγεις πάνω από τα 7 λίτρα, ενώ με λίγη σύνεση βλέπεις και κατανάλωση της τάξης του 5 και κάτι.

Bingo!

Με πλούσιο βασικό εξοπλισμό (πιο πλούσιος από αυτόν του S-Cross)  την απόσυρση και την προσφορά, στη χώρα μας η βασική τιμή για τη δικίνητη βενζινοκίνητη έκδοση ξεκινά από τα 15.560 ευρώ, ενώ για την τετρακίνητη από τα 19.660 ευρώ. Για την έκδοση με τον πετρελαιοκινητήρα, οι τιμές ξεκινούν από τα 18.260 ευρώ και 22.360 ευρώ αντίστοιχα. Αν συνυπολογίσουμε όλα αυτά, τότε εύκολα βγαίνει το συμπέρασμα ότι μιλάμε για ένα «πασπαρτού» όχημα πολύ προσιτό και αρκετά trendy από όλες τις απόψεις το οποίο ταιριάζει γάντι στην ελληνική πραγματικότητα. Ενα όχημα για όλα που τα καταφέρνει καλά παντού. Ναι μεν λιγότερο «off-road animal» από τα Vitara του παρελθόντος, αλλά καταφέρνει με τον δικό του τρόπο να εισάγει σε μεγάλο βαθμό τις αξίες της εκτός δρόμου κίνησης που διαθέτει η Suzuki στον σύγχρονο κόσμο των crossover. Επειδή μάλιστα θα πρέπει να σας διευκολύνουμε ακόμα περισσότερο, εμείς θα επιλέξουμε το diesel παρά τα περίπου 3.000 διαφορά στην τιμή, καθώς η εξαιρετική του ροπή και το 6άρι κιβώτιο το κάνουν ακόμα πιο εύχρηστο και ικανό σε εκτός δρόμου κίνηση με μικρότερη μάλιστα κατανάλωση. Τώρα αν δεν το χρησιμοποιήσετε τόσο ως… «καθαρόαιμο» και κινηθείτε κυρίως σε αστικό περιβάλλον, τότε η βενζίνη μοιάζει πιο ιδανική για εσάς