ΔΟΚΙΜΗ: MINI Cooper Clubman 1.5T 136 PS AUTO


Το νέο Clubman είναι ένα τυπικό δημιούργημα της ΜΙΝΙ. Ταυτόχρονα, όμως, (είναι) και μια καλή απόδειξη ότι το «lifestyle» που αντιπροσωπεύει έγινε πιο «ώριμο» και πιο πρακτικό, αναγκαστικά.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 10/3/2016

Welcome to the club

Το νέο Clubman είναι ένα τυπικό δημιούργημα της ΜΙΝΙ. Ταυτόχρονα, όμως, (είναι) και μια καλή απόδειξη ότι το «lifestyle» που αντιπροσωπεύει έγινε πιο «ώριμο» και πιο πρακτικό, αναγκαστικά.

H ιστορία θέλει το πρώτο Clubman να παρουσιάζεται το 1969 σαν μια πιο ευρύχωρη εκδοχή του Mini. Στη Βρετανία ιδίως αγαπήθηκε και από επαγγελματίες, καθώς είχαν στη διάθεσή τους ένα σχετικά μικρών διαστάσεων όχημα για να κάνουν τις μεταφορές τους. Το χαρακτηριστικό, επιμηκυσμένο αμάξωμά του και οι δύο πόρτες στο πίσω μέρος, για την πρόσβαση στο πορτμπαγκάζ, έδιναν έναν ιδιαίτερο «χαρακτήρα» στην εν λόγω έκδοση. Το 2007, τα δεδομένα είχαν αλλάξει άρδην, τόσο για το μοντέλο όσο και για την εταιρεία.

Υπό το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Ομίλου BMW, η ΜΙΝΙ άλλαξε. Αλλαξε εμπορικό «προσανατολισμό», απευθυνόμενη σε ηλικιακά νέους υποψήφιους αγοραστές. Το ΜΙΝΙ Clubman ξαναπαρουσιάστηκε αποτελώντας μια «παραδοξότητα» αναφορικά με τις πόρτες τους αμαξώματός του (δύο από τη δεξιά πλευρά του, μία από την αριστερή) και -βάσει όσων υποστήριζαν τότε οι άνθρωποι της εταιρείας- εκπροσωπούσε με τον καλύτερο τρόπο το «lifestyle» εκείνης της εποχής.

Το καινούργιο Clubman δημιουργήθηκε για να είναι όσο το δυνατόν πρακτικότερο. Επίσης είναι μια ξεκάθαρη ένδειξη ότι οι Βρετανοί πλέον έχουν ξεπεράσει την (περιοριστική, εν μέρει) «υποχρέωση» να κρατήσουν το MΙΝΙ σε σχετικά μικρές διαστάσεις ώστε να τηρεί την ιστορία του σε αυτόν τον τομέα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το καινούργιο Clubman βασίζεται στην «πλατφόρμα “UKL2”» -η οποία χρησιμοποιήθηκε στην BMW Σειρά 2 Active Tourer, π.χ.- και όχι στην «UKL1» στην οποία βασίζεται το πεντάθυρο ΜΙΝΙ. Η συμπαραδήλωση είναι σαφής: το Clubman (έπρεπε να) είναι ό,τι πιο πρακτικό έχει δημιουργήσει η ΜΙΝΙ ως τώρα.

Για να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης, το νέο Clubman είναι κατά 27,1 εκατοστά πιο μακρύ, κατά 7,3 εκατοστά πλατύτερο και κατά 1,6 εκατοστά πιο ψηλό από το πεντάθυρο ΜΙΝΙ. Σε ό,τι αφορά το μεταξόνιο, αυτό του πρώτου είναι κατά 10,3 εκατοστά πιο μακρύ, καθώς φτάνει τα 2,67 μέτρα (σημ.: είναι ταυτόσημο με τα αντίστοιχα της BMW Σειρά 2 Active Tourer και της νέας BMW Χ1).

 

H έκδοση «Cooper»

Προσδιορίζει πως κάτω από το καπό βρίσκεται ο τρικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας χωρητικότητας 1,5 λίτρου που αποδίδει μέγιστη ισχύ 136 ίππους και μέγιστη ροπή 220 Nm (230 Nm όσο διαρκεί το «overboost»). Φυσικά, διαθέτει σύστημα άμεσου ψεκασμού υψηλής πίεσης, σύστημα μεταβαλλόμενου βυθίσματος των βαλβίδων εισαγωγής («Valvetronic») και σύστημα που μεταβάλλει τον χρονισμό και των 12 βαλβίδων του (διπλό «Vanos»).

Τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του κρίνονται πολύ καλά, ενώ η συνύπαρξή του με το αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων που διέθετε το αυτοκίνητο του επιτρέπει να προσδίδει ικανοποιητικές επιδόσεις, χωρίς να αισθάνεσαι «διακοπή» της ισχύος έστω και στιγμιαία. Μάλιστα το κιβώτιο έχει τη δυνατότητα να απεμπλέκει τη σχέση όσο ο οδηγός δεν πατά το πεντάλ του «γκαζιού», ώστε να μειώνεται η κατανάλωση καυσίμου (λειτουργία «coasting»).

Ο τρόπος λειτουργίας του κιβωτίου είναι πολύ καλός αναφορικά με το πόσο ανεπαίσθητα αλλάζει τις σχέσεις. Βεβαίως, ο χρόνος που αυτό συμβαίνει μεταβάλλεται, εξαρτώμενος από την επιλογή του οδηγού μέσω του (προαιρετικού) συστήματος «MINI Driving Modes» (σημ: «Eco», «Mid» και «Sport»). Σε κάθε περίπτωση, πάντως, είναι άμεσος.

Στην πράξη

Το νέο Clubman είναι ένα πρακτικό όχημα για τη μεταφορά επιβατών. Αυτοί έχουν στη διάθεσή τους ικανοποιητικό χώρο, ενώ η πρόσβαση στο πίσω κάθισμα και η αποβίβαση εξ αυτού είναι καλύτερη πλέον, χάρη και στο ότι οι πίσω πλαϊνές πόρτες ανοίγουν σε σχετικά μεγάλη γωνία. Οι επιβάτες κάθονται σχετικά χαμηλά, ενώ η περιμετρική ορατότητα είναι καλύτερη σε σχέση με ό,τι ισχύει με τις άλλες εκδόσεις του ΜΙΝΙ, τρίθυρο και πεντάθυρο.

Η οδική συμπεριφορά του Clubman είναι καλή, αλλά όχι όσο αυτή στις δύο μόλις αναφερθείσες εκδοχές του. Η αίσθηση του τιμονιού είναι καλή, «βαριά» και ακριβής, όμως η γενικότερη αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός δεν είναι τόσο άμεση στην αλλαγή κατεύθυνσης. Βεβαίως αυτό είναι αναμενόμενο από ένα όχημα μεγαλύτερων διαστάσεων - ακόμα και εάν πρόκειται γα ΜΙΝΙ. Ξεκαθαρίζουμε, ωστόσο. Η σύγκριση γίνεται με των εν των έσω δεδομένων και όχι με ό,τι αφορά τους εμπορικούς ανταγωνιστές.

Το πορτμπαγκάζ φτάνει τουλάχιστον τα 360 λίτρα, είναι επαρκές για τη μεταφορά αποσκευών και υπάρχει η δυνατότητα να αυξηθεί εάν διπλώσει η πλάτη του πίσω καθίσματος. Πάντως, βάσει των διαστάσεων του οχήματος, θα θέλαμε να είναι πιο ευρύχωρο αρχικά.

Συμπερασματικά, το καινούργιο Clubman είναι ένα καλοκατασκευασμένο όχημα, με πολυτελή «χαρακτήρα», καλή οδική συμπεριφορά και σαφώς ιδιότυπη παρουσία. Οι μεγαλύτερες διαστάσεις του αύξησαν το βάρος - στη συγκεκριμένη έκδοση είναι κατά 145 κιλά βαρύτερο από την αντίστοιχη έκδοση του πεντάθυρου ΜΙΝΙ και κατά 205 κιλά βαρύτερο από την αντίστοιχη του τρίθυρου. Αυτό έχει ως συνέπεια τη σχετικά αυξημένη κατανάλωση καυσίμου, ιδίως όταν ο οδηγός πιέζει τον κινητήρα. Ωστόσο, το νέο Clubman διατηρεί το ξεχωριστό στυλ των ΜΙΝΙ και διαμορφώνει τη δική του ιδιαίτερη παρουσία.