Jeep Compass 1.4 MultiAir2 Turbo 170 PS 9-Auto 4WD


Ολοκληρωμένο από κάθε άποψη το νέο Compass μπορεί να αποτελέσει το ιδανικό αυτοκίνητο για την οικογένεια και για το χόμπι. Το δοκιμάζουμε στην έκδοση που τα έχει όλα: μικρό turbo βενζινοκινητήρα απόδοσης 170 PS, 9άρι αυτόματο κιβώτιο και τετρακίνηση.

  • 9/12/2017

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ

Το νέο Jeep Compass σημειολογικά και με πολύ εύστοχο όνομα αποτελεί την εμπορική “πυξίδα” (Compass άλλωστε αυτό σημαίνει) της θρυλικής φίρμας που από τους πραγματικούς στίβους μάχης του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, έχει φτάσει σε κάθε γωνιά του πλανήτη όντας συνώνυμη με αυτήν την έννοια των εκτός και εντός δρόμου αποδράσεων.

Το νέο μοντέλο λοιπόν είναι πολύ σημαντικό καθώς αντιπροσωπεύει μία προσθήκη στρατηγικής σημασίας στην γκάμα της Jeep και επιτρέπει στην αμερικάνικη φίρμα να εδραιώσει τη θέση της στην κατηγορία των συμπαγών SUV. Μία κατηγορία που αναμένεται να αυξηθεί κατά 20% μέχρι το 2020 σε παγκόσμιο επίπεδο, φτάνοντας τις 7,5 εκατομμύρια μονάδες. Για τη δική μας, την Ευρωπαϊκή αγορά, η κατηγορία αυτή, που σήμερα φτάνει τα 1,6 εκατ. μονάδες, αναμένεται να φτάσει τις 2 εκατ. μονάδες μέχρι το 2020. Συγνώμη αν αρχίσαμε λίγο “πεζά” με αριθμούς και ποσοστά αλλά είναι μια ένδειξη αυτό το πλαίσιο που έχει δημιουργηθεί στις σημερινές ανάγκες της αυτοκίνησης και σίγουρα ένας λόγος δημιουργίας του Compass

Το νέο μοντέλο συνεχίζει την ονοματοδοσία από το παρελθόν καθώς -ίσως- θυμάστε τα “δίδυμα” Compass και Patriot του παρελθόντος, δύο αυτοκίνητα με πολλά “μείον” που δεν “τράβηξαν” στην αγορά. Τώρα όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η συμμαχία Fiat-Chrysler είχε ευεργετικές συνέπειες στη δημιουργία μοντέλων όπως το νέο Renegade που προηγήθηκε και τώρα, το νέο Compass.

Η γοητεία του κλασικού

Σχεδιαστικά είναι ένα σύγχρονο προϊόν σύννομο με την “προς τα επάνω” γκάμα της φίρμας αφήνοντας το ρηξικέλευθο Renegade και το hard-core Wrangler να... παίζουν μπάλα μόνα τους στο στίβο της αυθεντικότητας. Είναι αναγνωρίσιμο αμέσως το νέο Compass ως Jeep, χάρη στα παραδοσιακά σχεδιαστικά στοιχεία, όπως η μάσκα με τις 7 γρίλιες και οι τραπεζοειδείς θόλοι των τροχών. Είναι πιο σοβαροφανές όμως από ό,τι ίσως θα θέλαμε πλησιάζοντας το “σοβαρό” Cherokee με έναν καλό βαθμό “ειδικού βάρους”. Εδώ όμως η επικλινής οροφή, τα φουσκωμένα φτερά και οι προφυλακτήρες δημιουργούν ένα πολύ έντονο προφίλ. Από την άλλη, το original μερικές φορές δεν είναι ανάγκη να είναι και premium. Το ότι γράφει φαρδιά-πλατιά Jeep και βρίθει χρωμίου στη μάσκα εμπρός και περιμετρικά δε σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να έχει την κατασκευαστική και σχεδιαστική ενδελέχεια μιας Mercedes GLC για παράδειγμα. Είναι προϊόν Jeep. Όμορφα και απλά.

Στο εσωτερικό, η τραπεζοειδής κεντρική κονσόλα –χαρακτηριστικό γνώρισμα των Jeep σε υποδέχεται ως δείγμα γραφής της φίρμας. Πολύ σκούρο το εσωτερικό με μαύρες επιφάνειες, καθίσματα εμπρός άριστης στήριξης σε συνδυασμό δέρματος με αθλητικό ύφασμα. Στενό, προβολικό και ψηλά τοποθετημένο είναι το ταμπλό που δεν κλέβει χώρο από τους επιβάτες. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η οθόνη αφής 8,4 ιντσών του U-Connect με σύστημα πλοήγησης, ηχοσύστημα με τη φροντίδα της Beats Audio αλλά και έγχρωμη οθόνη ανάμεσα στα όργανα χωρίς όμως υποψία ελληνικών στα μενού. Οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι επαρκέστατοι το ίδιο και για τους επιβάτες (4 και 5 επιβάτες θα βρουν ευχέρεια κινήσεων εδώ). Ο χώρος αποσκευών είναι μεγάλος, ποιοτικός με διπλό πάτωμα φόρτωσης. Όμως η απουσία ρεζέρβας (!), ο μη επίπεδος χώρος που δημιουργείται ρίχνοντας τις πίσω πλάτες των καθισμάτων και το γεγονός ότι υπάρχουν κάποια κενά στην επένδυση μας κάνουν να γκρινιάξουμε λίγο. Όπως επίσης θα γκρινιάξουμε με την ιδιαίτερη εργονομία (πχ. κλιματιστικό εκτός οτπικού πεδίου του οδηγού).

Προηγμένο

 

Τα επιμέρους μηχανολογικά χαρακτηριστικά και στοιχεία του νέου Compass το κατατάσσουν μεταξύ των κορυφαίων και πιο προηγμένων -τεχνολογικά- βενζινοκίνητων SUV. Βασισμένο στη θαυμάσια αρθρωτή πλατφόρμα της Fiat στην οποία στηρίζονται τα 500X, 500L και Renegade έχει επιμηκυμένα δομικά στοιχεία από τη μεσαία κολόνα και πίσω, αυξάνοντας το μεταξόνιο κατά 8 εκατοστά, δημιουργώντας ένα αυτοκίνητα στα 4,39 μέτρα με 2,64 μέτρα μεταξόνιο. Η δε αρχιτεκτονική και η κατασκευή του αμαξώματος με ατσάλι υψηλής αντοχής σε ποσοστό 65% και ειδικά υλικά συγκόλλησης, έχει ως αποτέλεσμα μία πολύ άκαμπτη δομή ιδανική για τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη και για τα συστήματα ασφαλείας. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν η προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης, το σύστημα διατήρησης πορείας, η προειδοποίηση νεκρού σημείου και παρακολούθηση οπίσθιου χώρου για κάθετη κίνηση, η κάμερα οπισθοπορείας με ενεργές γραμμές πορείας και το σύστημα αυτόματης στάθμευσης κάθετα ή οριζόντια. Επίσης το προσαρμοζόμενο Cruise Control, το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας με σύστημα αποφυγής ανατροπής και οι 6 αερόσακοι είναι μερικά μόνο από τα καλούδια που μας προσέχουν.

Το Jeep Compass της δοκιμής μας έρχεται με τον προηγμένο κινητήρα της Fiat, 1.4 Μultiair2 (με ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διαχείρισης βαλβίδων και turbo) που αποδίδει 170 ίππους στις 5.500 rpm και 250 Nm ροπής στις 2.500 rpm, σε συνδυασμό με τετρακίνηση και αυτόματο κιβώτιο εννέα σχέσεων. Το τελευταίο εξελίχθηκε σε συνεργασία με την ZF και απαρτίζεται από 4 σετ γραναζιών και έξι μηχανισμούς αλλαγής, η δε κεντρική επεξεργαστική του μονάδα περιλαμβάνει περισσότερες από 40 χαρτογραφήσεις για προσαρμογή της αλλαγής σχέσεων αναλόγως των συνθηκών με προφανή -σύμφωνα με την Jeep- οφέλη στη λειτουργία, την απόδοση και -ενίοτε- την οικονομία. Το “ενίοτε” σημαίνει ότι το 1.4Τ Compass μπορεί να καταγράψει σταθερά και διψήφια νούμερα κατανάλωσης οπότε χρειάζεται πολύ σύνεση για κάτι καλύτερο. Αυτό οφείλεται στο βάρος του αυτοκινήτου αλλά και στην έλλειψη κάποια Eco παραμετροποίησης του κινητήρα.

 

Χαμαιλέων

 

Το Compass έχει έναν πολυπρόσωπο οδηγικό χαρακτήρα. Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά. Δεν τρίζει σε “γαρμπηλάτη” άσφαλτο απόδειξη της καλής κατασκευής του αμαξώματος αλλά και της “αεράτης” ρύθμισης των αναρτήσεων με γόνατα McPherson εμπρός, και μια ανάρτηση εμπνευσμένη από τον Colin Chapman πίσω σε μια παραλλαγή γονάτων. Επίσης θα βρούμε το Frequency Selective Damping – FSD της Koni που προσδίδει χαρακτηριστικά μεταβαλλόμενης αποσβετικότητας στα αμορτισέρ χωρίς χρήση ηλεκτρονικών. Είναι ένα “κλικ” πιο αργή η επαναφορά σε κάποια οδηγικά “σενάρια” αλλά αυτό είναι κάτι που επενεργεί ευεργετικά σε εκτός δρόμου κίνηση. Το Compass έχει ένα ακόμη προσόν: Παρά τις φυσικές του διαστάσεις που μικρές δεν τις λες, δε θα σε τρομάξει υπό πίεση. Ο κινητήρας θα ακουστεί λίγο λόγω φιλοσοφίας βαλβίδων και μαζί με κάποια ωραία, ιταλιάνικη χροιά. Όμως θαρρείς πως μας άφησαν τη χαρά στη μέση. Το κιβώτιο είναι χαρισματικό με την παραμετροποίησή του αλλά είναι κάπως αργό στις αλλαγές, ειδικά αν εκκινείς σβέλτα από στάση ή αν θέλεις να ανεβάσεις σχέσεις σε ένα πιεσμένο τέμπο. Επίσης η έλλειψη κάποιας ποικιλίας σε προγράμματα χαρτογράφησης του κινητήρα, τον κάνει λίγο πιο βραδυφλεγή από ό,τι υπόσχονται τα χαρακτηριστικά του. Όλα τούτα βέβαια ίσως περνούν σε δεύτερη μέρα όταν βρεθείς στο χώμα, την άμμο ή το χορτάρι.

Μέχρι και 17cm διαδρομή για την εμπρός και 20cm διαδρομή για την πίσω ανάρτηση και 21,5 cm απόστασης πατώματος από το έδαφος είναι τα πρώτα νούμερα που διαβάσαμε. Επίσης οι γωνίες προσέγγισης/φυγής/ράμπας είναι στις 16,8/31,7/22,9 μοίρες αντίστοιχα ενώ αν βρείτε κάποιο ρέμα με ορμητικά νερά στο διάβα σας φροντίστε να μην είναι βαθύτερο από 406,4 mm. Και βέβαια το Compass “μας” διέθετε την τετρακίνηση Jeep Active Drive με την οποία αυτόματα εναλλάσσεται η μετάδοση μεταξύ 4x2 και 4x4 με συνεχή διαχείριση της ροπής για βέλτιστη πρόσφυση, ενώ μπορεί να στείλει το 100% της διαθέσιμης ροπής σε οποιοδήποτε τροχό . Επίσης υπάρχει διακόπτης 4WD lock, με τον οποίο κλειδώνει μόνιμα η λειτουργία τετρακίνησης. Πέραν όμως αυτών υπάρχει και η “ομπρέλα” Selec-Terrain, που επιτρέπει στον οδηγό μέσω ενός πολυδιακόπτη στη βάση της κονσόλας, να επιλέγει σε πραγματικό χρόνο και εν κινήσει, την λειτουργία για βέλτιστη απόδοση κίνησης. Στο δικό μας Compass υπήρχαν τέσσερις ρυθμίσεις λειτουργίας: Auto, Snow, Sand και Mud (με ηλεκτρονικό έλεγχο μέχρι και 12 συστημάτων, από τη μονάδα ελέγχου κινητήρα, το κιβώτιο ταχυτήτων μέχρι τα φρένα). Τα μαύρα “κερασάκια” ήταν τα Bridgestone Dueler H/P Sport 225/65-R18.

Από τα πρώτα μέτρα off-road οδήγησης διαπιστώνεις ότι το Compass έχει το “τσαγανό” να υπερκεράσει εμπόδια που πολλοί ανταγωνιστές του τα βλέπουν με τα...κιάλια. Η αυτόματη μετάδοση και η τετρακίνηση (μέχρι 2.000Nm ροπής, μέσω υγρού συμπλέκτη μπορούν να μεταφερθούν στον πίσω άξονα) κάνουν την κίνηση σε...πονηρό ανάγλυφο εύκολη. Ειδικά με τον διακόπτη Lock οι δοκιμασίες γίνονται με τρόπο εξευγενισμένο και συνάμα ικανό. Δε βρεθήκαμε ποτέ σε δύσκολη θέση ούτε σε κάποια στιγμή φόβου, πράγμα που για τις μέρες μας είναι κάτι που δεν το συναντάς εύκολα.

 

Δια πυρός

 

Το νέο Compass είναι ένα ολοκληρωμένο όχημα που φλερτάρει λόγω προϊστορίας, ονόματος και φιλοσοφίας με την premium κατηγορία. Εξοπλιστικά, η μοναδική τετρακίνητη έκδοση βενζίνης στα 1,4 λίτρα είναι αυτή της δοκιμής μας με τιμή στα 36.900. Αυτή είναι μια “τσιμπημένη” τιμή παρά τα όσα κομίζει στην κατηγορία. Θα προτιμηθεί από όσους επιλέξουν την αυθεντικότητα του ονόματος και τις υπέρτερες ικανότητες εκτός δρόμου, ενώ ο ελαφρώς casual χαρακτήρας του σε κάνει να μην έχεις συνέχεια το μυαλό σου μην το...γρατζουνίσεις. Για τους πιο συνειδητοποιημένους τιμολογιακά και χρηστικά η απλή έκδοση 1.4 Multiair 2 των 140 ίππων με χειροκίνητο κιβώτιο και κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς τιμάται “μόλις” 25.900 ευρώ κι αυτή είναι μια εξαιρετική επιλογή.

TECH INFO

 

JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR2 TURBO 170 PS 9-AUTO 4WD

 

  • ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, TURBO
  • ΚΑΥΣΙΜΟ ΒΕΝΖΙΝΗ
  • ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.368
  • ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ [kW(PS)/rpm] 125 (170)/5.500
  • ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ (Nm/rpm) 250/2.500
  • ΚΙΒΩΤΙΟ ΑΥΤΟΜΑΤΟ 9 ΣΧΕΣΕΩΝ
  • ΚΙΝΗΣΗ ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ ΜΕ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΚΛΕΙΔΩΜΑΤΟΣ
  • ΑΝΑΡΤΗΣΗ (ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ) ΓΟΝΑΤΑ MacPHERSON ΜΕ ΨΑΛΙΔΙΑ ΒΑΣΗΣ,/ΓΟΝΑΤΑ CHAPMAN
  • EΛΑΣΤΙΚΑ BRIDGESTONE DUELER H/P SPORT
  • ΔΙΑΣΤΑΣΗ 225/65-R18
  • ΑΜΑΞΩΜΑ
  • ΜXΠXΥ (mm) 4.394x1.819x1.635
  • ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) 2.636
  • ΒΑΡΟΣ (kg) 1.568
  • ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ MIN/MAX (l) 368/1.251
  • ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ (l) 60
  • ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
  • ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h)* 200
  • ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ, ΘΕΣΗ «S» (s)
  • 0-80 km/h 7,4
  • 0-100 km/h 10,2
  • 0-120 km/h 15,2
  • 0-400 m 17,7
  • ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΕΝ ΚΙΝΗΣΕΙ, ΘΕΣΗ «S» (s)
  • 50-80 km/h 3,6
  • 70-100 km/h 4,8
  • 80-120 km/h 8,1
  • ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ (m)
  • 90-0 km/h 28,7
  • 120-0 km/h 52,7
  • ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (l/100km)
  • ΕΝΤΟΣ/ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ* 8,7/5,9
  • ΜEΙΚΤΗ* 6,9
  • ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ 8,9
  • ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (g/km)* 160
  • ΘΟΡΥΒΟΣ, ΘΕΣΗ «D» (dBA)
  • 90 km/h 61
  • 110 km/h 63
  • 130 km/h 68
  • * ΜΕΤΡΗΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ.
  • ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ (ΕΥΡΩ) 36.900
  • ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΕΥΡΩ) 296
  • JEEP COMPASS 1.4 MULTIAIR2 TURBO 170 PS 9-AUTO 4WD

 

ΥΠΕΡ

  • ΣΤΙΒΑΡΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ

  • ΟΝΟΜΑ ΕΓΝΩΣΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ

  • ΕΥΡΥΧΩΡΙΑ,

  • ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ,

  • ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΚΙΝΗΣΗΣ ΕΚΤΟΣ ΔΡΟΜΟΥ

  • ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ.

ΚΑΤΑ

  • ΑΝΤΙΛΗΠΤΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ

  • ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

  • ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΤΙΜH

 
 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)

 

  • ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ  9
  • ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ   8
  • ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ  7
  • ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ  9
  • ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ  8
  • ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ  8
  • ΑΣΦΑΛΕΙΑ  9
  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ  9
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ  9
  • VALUE FOR MONEΥ  7

ΣΥΝΟΛO 83